GAMIFICATION AS A STRATEGY FOR TEACHER TRAINING IN MATHEMATICS: A BIBLIOGRAPHIC APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5147Keywords:
Professional development. Teacher training. Gamification. Mathematics. Pedagogical practices.Abstract
Introduction: Teacher training in mathematics is crucial to improving the quality of mathematics teaching. In this context, gamification emerges as a promising strategy to promote the engagement and pedagogical effectiveness of educators. This study investigates the application of gamification in the training of mathematics teachers, aiming to understand its potential in the professional development of teachers. Objective: The research aims to critically analyze the application of gamification in the training of mathematics teachers, investigating its impact on the professional development and pedagogical practices of educators. Methods: The methodology adopted consists of a bibliographical research of a qualitative nature, which involves a critical review of the existing literature on gamification and teacher training in mathematics. Relevant studies, theories and concepts will be examined to support the analysis of the use of gamification in mathematics. Results and Discussion: The results and discussions highlight the importance of gamification as a promising strategy in the training of mathematics teachers, highlighting its potential benefits for the professional development of educators and for improving the teaching of the subject, as well as analyzing the practical implications and theories of gamification in mathematics teacher training. Final Considerations: Therefore, the study discussions suggest possible directions for future research. Therefore, the importance of continuing to investigate the use of gamification as an effective professional development strategy for mathematics teachers is highlighted, aiming to further improve the quality of teaching in this subject.
Downloads
References
ANJOS, S. M.; PERIN, T. A.; MEDA, M. P. DE O.; ANDRADE, H. R. I.; FREIRES, K. C. P.; MINETTO, V. A. (2024). Tecnologia na educação: Uma jornada pela evolução histórica, desafios atuais e perspectivas futuras. V.1, 1. Ed. Campos sales: Quipá. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-978-65-5376-296-1
BARBOSA, F. E.; DE PONTES, M. M.; DE CASTRO, J. B. A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1593-1611, 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905
BARROS, T. G. O uso de elementos da gamificação no processo de avaliação da aprendizagem: um mapeamento sistemático. 2023.
BRITO, A. P. G., DE OLIVEIRA, G. S., & DA SILVA, B. A. A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação. Cadernos da fucamp, 20(44), 2021.
CALDAS, J. G. Gamificação em aulas de matemática: Um processo de integração de tecnologias digitais ao currículo. 2022.
DA SILVA BRITO, C.; DE CAMARGO SANT'ANA, C. Formação docente e jogos digitais no ensino de matemática. EDUCA-Revista Multidisciplinar Em Educação, v. 7, n. 17, p. 415-434, 2020. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4100
FREIRES, K. C. P. (2023). Reinventando a escola: Repensando modelos e práticas educacionais diante das transformações sociais e tecnológicas contemporâneas.
FREIRES, K. C. P.; COSTA, C. B. S. ; JÚNIOR, E. A. A busca pela verdade: Uma revisão de literatura sobre as implicações histórico- sociais, conexões matemáticas e a concepção da teoria da árvore. 1. Ed. Iguatu: Quipá. V. 1. 60p, 2023. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-978-65-5376-231-2
GIORDANO, C. V.; DE SOUZA, L. T. D. A gamificação e a motivação dos alunos: considerações sobre técnicas efetivamente aplicadas na educação profissional. Revista Eniac Pesquisa, v. 10, n. 1, p. 26-38, 2021. DOI: https://doi.org/10.22567/rep.v10i1.767
JÚNIOR, F. D. M.; JÚNIOR, P. D. M. Oportunidades e Desafios da Integração dos Mundos Físico e Digital. Computação Brasil, n. 51, p. 8-12, 2023.
JUNIOR, P. C. E. R. Integração de gamificação nos processos pedagógico-didáticos: uma contribuição para uma abordagem diferenciada no desenvolvimento de conteúdos matemáticos de nível universitário. 2019.
LIMA, M. do S. L.; OECHSLER, V.; AZEVEDO, C. N. Lei 10639/03 em aulas de história: Uma proposta através da gamificação. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 9, n. 2, p. 142-160, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2023.73692
LOPES, J. J. M. Metodologia qualitativas em educação: Um breve percurso de origem. Revista ces, juiz de fora, v. 14, n. 2, p. 32-42, 2020.
MARTINS, H.; DORES, A.; SILVA, D. Prós e contras: vantagens e desvantagens da gamification no engament e motivação numa equipa de vendedores. In: Conferência-Investigação e Intervenção em Recursos Humanos. 2021.
MENDES, L, O. R. et al. A Gamificação como estratégia de ensino: a percepção de professores de matemática. 2019.
MOREIRA, M. et al. Metodologias ativas e gamificação: alternativas metodológicas para ensinar matemática. 2024.
OLIVEIRA, J. K. C. de; PIMENTEL, F. S. C. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, p. 236-250, 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57.p236-250
PIMENTEL, F. S. C.; NUNES, A. K. F.; SALES JÚNIOR, V. B. De. Formação de professores na cultura digital por meio da gamificação. Educar em Revista, v. 36, p. e76125, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76125
SANTOS, D. P. G.; ROCHA, L. O.; SANTOS, T. M. Impactos da adoção da gamificação no desempenho dos discentes na disciplina de Matemática. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, p. e141111536628-e141111536628, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i15.36628
SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A Pesquisa bibliográfica: Princípios e fundamentos. Cadernos da fucamp, minas gerais, v. 20, Ed. 43, p. 64-83, 2021.
SOUZA, E. da S.; SANTOS, J. B. dos. Gamificação híbrida em matemática: a dualidade entre as abordagens digital e analógica no ensino. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.