THE TEACHING OF ETHICS IN DENTISTRY COURSES IN PERNAMBUCO
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5410Keywords:
Education., Undergraduate Dentistry., Dental Ethics.Abstract
The Resolution of the National Council of Education (CNE) / Chamber of Higher Education (CES) No. 3/2021 from the Ministry of Education (MEC), which established the National Curricular Guidelines for undergraduate courses in dentistry, mentions that future dentists must be familiar with and respect the Dental Code of Ethics, as well as laws, ordinances, and regulations regarding oral health. In light of this, this study aimed to identify the main characteristics of professional ethics education in the curriculum of dentistry courses in Pernambuco. It is a descriptive study, conducted through a quantitative documentary research in a sample composed of 22 Higher Education Institutions (HEIs) that offered dentistry courses and were active in the MEC Registry. Data collection took place in the first fortnight of May 2024, and the information was analyzed using Excel and SPSS software. The main results indicate that the curricula of the surveyed courses have a high degree of similarity concerning the mode of delivery, pedagogical approach, and absence of prerequisites for taking the Ethics course. On the other hand, they showed a lower degree of similarity regarding the volume and type of workload, classification of curricular components, and the names used for ethics courses. Finally, it is hoped that the findings of this research may provoke reflections on the training of future dentists, with impacts on the improvement of education, as it addresses a fundamental theme in the curriculum of any undergraduate and postgraduate course.
Downloads
References
BLEICHER, L.; CANGUSSU, M. C. T. Evolução das desigualdades na distribuição de dentistas no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, e15942022, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232024291.15942022. Acesso em: 18 jun. 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232024291.15942022
BORTOLINIA, N. C. D. O. C.; MORIGAKIB, L. H.; DUTRA, C. Análise comparativa das diretrizes curriculares nacionais dos cursos de odontologia em 2002 e 2021. J Hum Growth Dev., v. 34, n. 1, p. 43-52, 2024. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/jhgd/article/download/15830/16332/61632. Acesso em: 14 maio 2024
CONSELHO FEDERAL DE ODONTOLOGIA. Resolução CFO Nº 118, de 11 de maio de 2012. Código de Ética Odontológica. Brasilia: CFO, 2012. Disponível em: https://website.cfo.org.br/codigos/. Acesso em: 01 maio 2024.
COSTA, E. D. C. P.; DA COSTA SILVA, R.; LEITE, I. F.; PIMENTEL, M. G.; PEIXOTO, M. O. B.; NETO, J. F. T. Publicidade e propaganda em websites de cirurgiões-dentistas nas regiões brasileiras: aspectos éticos e legais. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 32, e1261-e1261, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e1261.2019. Acesso em: 15 maio 2024 DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e1261.2019
COTRIM, Flávio; NAKAMÁ, Henrique; NAPIMOGA, Marcelo. Brasil ultrapassa a marca de 400 mil cirurgiões-dentistas registrados. Revista Sorrisos Brasileiros, Edição 9, p. 12-17, 2023. Disponível em: https://sorrisosbrasileiros.com.br/brasil-ultrapassa-a-marca-de-400-mil-cirurgioes-dentistas-registrados/. Acesso em: 30 maio 2024
GARBIN, C. A. S.; GARBIN, A. J. Í.; PACHECO FILHO, A. C.; FAGUNDES, A. C. D. G.; SANTOS, R. R. D. A propaganda é realmente a alma do negócio?. Rev. Odontol. Araçatuba (Impr.), p. 56-59, 2007. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-856807. Acesso em: 15 maio 2024
Gil, A C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2017.
LIMA, A. I. C.; CRUZ, R. A.; DA SILVA, R. A. Análise dos perfis de clínicas odontológicas e de cirurgiões-dentistas em duas redes sociais quanto aos aspectos éticos, de propaganda e publicidade. Revista Brasileira de Odontologia Legal, v. 3, n. 2, 2016. Disponível em: https://portalabol.com.br/rbol/index.php/RBOL/article/view/72/92. Acesso em: 15 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.21117/rbol.v3i2.6
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução Nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Brasilia: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file. Acesso em: 02 maio 2024
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Resolução CSN Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasilia: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 02 maio 2024
MIRANDA, G. E.; RADICCHI, R.; JÚNIOR, E. D. Análise de websites de cirurgiões-dentistas quanto aos aspectos éticos e legais relativos à publicidade e propaganda. Revista brasileira de odontologia, v. 70, n. 1, p. 80, 2013. Disponível em: https://revista.aborj.org.br/index.php/rbo/article/viewFile/354/367 Acesso em: 15 maio 2024.
PERES, A. S.; PERES, S. H. C. S.; SILVA, R. H. A. D.; RAMIRES, I. O novo código de ética odontológica e atuação clínica do cirurgião-dentista: uma reflexão crítica das alterações promovidas. Rev Odontol Araçatuba, v. 25, n. 2, p. 9-13, 2004. Disponível em: http://ricardohenrique.com.br/artigos/ARTIGO%20APCD%20ARA%C3%87ATUBA%20c%C3%B3digode%C3%A9tica.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.
PORTAL DO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. Brasilia: Portal do Ministério da Educação, s. d. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 01 maio 2024.
Quantidade Geral de Profissionais e Entidades Ativas. Conselho Federal de Odontologia. (2024). Disponível em: https://website.cfo.org.br/estatisticas/quantidade-geral-de-entidades-e-profissionais-ativos/. Acesso em: 15 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.