EVASION IN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN BRAZIL: A QUANTITATIVE ANALYSIS

Authors

  • Hadhy Hally Melo Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5432

Keywords:

Evasion. University education. Brazil.

Abstract

Dropout is a major problem for higher education. In addition to knowing the factors that contribute to the loss of students, it is also necessary to know the data and indices that quantify dropout rates. Furthermore, the lack of consensus on how to calculate dropout student rates makes it difficult to implement effective public policies to reduce this problem. After a bibliographical survey, this study calculated dropout rates in Brazilian higher education in the period from 2016 to 2020, using data from the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) that are made available annually through the Statistical Synopses of Higher Education (SEES). The analysis focused on public Higher Education Institutions (HEIs), calculating dropout rates for Brazil, Brazilian regions and states. The methodology applied used an adapted formula to calculate dropout rates and analyze available data, demonstrating the need for more specific approaches and quantitative studies to understand regional particularities and formulate effective strategies for reducing dropout rates in Brazilian higher education. The results revealed a national average of annual dropout rates of 17.19%, with significant variations between regions. The north, south and central-west regions presented rates above the national average. On the other hand, the northeast and southeast had rates below average.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hadhy Hally Melo Gonçalves

IFsertãoPE campus Ouricuri.

References

ALBUQUERQUE, Teresa. Do abandono à permanência num curso de ensino superior. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 7, p. 19-28, set./dez. 2008.

BAGGI, C. A. S.; LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. In: Avaliação (RAIES – Revista da Avaliação da Educação Superior), Campinas/Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 355-374. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200007

BRAGA, M. M.; PINTO, C. O. B. M.; CARDEAL, Z. L. Perfil sócio-econômico, repetência e evasão no curso de Química da UFMG. Química Nova, São Paulo, v. 20, n. 4. jul./ago. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40421997000400017

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Comissão especial de estudos sobre a evasão nas universidades públicas brasileiras. Brasília: ANDIFES/ABRUEM/SESU/MEC, 1997.

BUENO, J. L. O. A evasão de alunos. Paideia, Ribeirão Preto/SP, v. 5, n. 5, 9-16, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X1993000200002

CAPES. Portal de periódicos 2023. Brasilia: Capes, 2023. Disponível em: https://www-periodicos-capes.gov.br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php?. Acesso em: 23 nov. 2023.

CUNHA, A. M.; TUNES, E; SILVA, R. R. Evasão do curso de química da Universidade de Brasília. Química Nova, São Paulo, v. 24, n. 2, mar./abr. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422001000200019

GEMAQUE, L. S. B.; SOUZA, L. G. Diplomação, Retenção e Evasão: estudo com enfoque na evasão dos cursos de graduação na Universidade Federal do Maranhão no período de 2008 a 2010. Ensino & Multidisciplinaridade, São Luís, v. 2, n. 1, p. 84-105, jan./jun. 2016.

GILIOLI, R. D. S. P. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, Sisu e desafios. Consultoria Legislativa, 2016.

GOMES, A. A. Evasão e evadidos: o discurso dos alunos sobre evasão escolar nos cursos de licenciatura. 1999. Resumo de Tese publicado na Revista eletrônica Nuances, do programa de pós-graduação em educação e do departamento de educação da faculdade de ciências e tecnologia da Universidade Estadual Paulista em Franca, 1999. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/124/162. Acesso em: 13 jun. 2022.

HOTZA, Maria A. S. O abandono nos cursos de graduação da UFSC em 1997: a percepção dos alunos-abandono. 2000. 86f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro de Ciências Humanas,Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2015. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2017. Brasília: Inep, 2018. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2020. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 05 abr. 2021.

LEPPEL, Karen. The impact of major on college persistence among freshmen. Higher Education, New York, v. 41, p. 327-342, 2001. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1004189906367

LOBO, M. B. C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. Mogi das Cruzes, SP: Instituto Lobo / Lobo & Associados Consultoria, 2011.

MORAES, Júlia O. de; THEÓPHILO, Carlos R. Evasão no ensino superior: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros & UNIMONTES. In: CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, 2., 2006. Anais [...] São Paulo: USP, 2006.

RISTOFF, D. Evasão: exclusão ou mobilidade. Florianópolis: UFSC, 1995 (MIMEO).

SILVA FILHO, R. L. et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007

Published

15/08/2024

How to Cite

Melo Gonçalves, H. H. (2024). EVASION IN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN BRAZIL: A QUANTITATIVE ANALYSIS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(8), e585432. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5432