A REFLECTION ON THE USE OF GAMES AND PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Rosilene Pionorio do Nascimento Jardim
  • Marileuza Raimunda Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5502

Keywords:

Games and Play. Playful Activities. Early Childhood Education.

Abstract

This study aims to demonstrate the importance of play in early childhood education for child development. In addition, the study aimed to identify the positions of several authors on games based on a literature review. This study on playful activities in teaching and their contribution to the construction of children's knowledge aims to demonstrate the importance of playful activities in the construction of knowledge and in the intellectual development of young children. Playfulness presents a way of teaching and, in this sense, this study aims to analyze alternatives and possibilities of economy of playfulness in academic spaces through a theoretical foundation that will contribute to the understanding of playfulness as a facilitator of teaching. Play provides values specific to each phase of human life. So, in childhood, the purpose is specifically pedagogical. Because the act of playing stimulates the use of memory, which expands and organizes the material to be remembered at the time of the action, in addition to providing improvements in social, affective and intellectual coexistence. It is important to reflect on the concept of playing from a constructivist perspective, before understanding the difficulties that students have in early childhood education, understanding the family context and the factors that can determine who this child is. Because from this research it is possible to discover their difficulties and work with parents, teachers and students to find new ways and ways to promote the learning of this child.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosilene Pionorio do Nascimento Jardim

Mestrado Internacional em Ciências da Educação.

Marileuza Raimunda Silva

Mestrado Internacional em Ciências da Educação.

References

ANJOS, E. K. O. Juliana Rocha Adelino Dias, Psicopedagogia, Sua História, Origem e Campo de Atuação, ano VIII, n. XVIII, jul. 2015. ISSN 1982-646X. Disponível em http://fals.com.br/novofals/revela/ed18/elza_anjos.pdf. Acesso em: 13 out 2020.

ATOM. História da pedagogia. Blog Estudantes de pedagogia, 2021. Disponível em: www.estudantesdepedagogia10.blogspot.com. Acesso em: 14 jun. 2022.

BARBOSA, T. A. P. O que os olhos não vêem ... práticas e políticas em Educação Infantil no Rio de Janeiro. 2002. Dissertação (Mestrado em Política Social (mimeo) - UFF, Rio de Janeiro, 2002.

BOTELHO, Sidnéia Baleeiro; MOREIRA, Maria Aparecida Antunes. O Papel do Psicopedagogo na Instituição Escola. [S. l.]: Minerva, 2019. Disponível em www.minerva.edu.py. Acesso em: 13 out. 2020.

COSTA, Teresinha de Jesus de Paula, Contribuições da Psicopedagogia para a Práxis na Educação Infantil. Fazer Pedagogia, 20 set. 2012. https://fazerpedagogia2.webnode.com.br/news/contribuições-da-psicopedagogia-para-a-praxis-na-educação-infantil/. Disponível em: 13 out 2020.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa cientifica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisar. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KISHIMOTO, Tizuko Morchinha. Jogos Infantis: o jogo, a criança e a educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

KISHIMOTO, Tizuko Morchinha. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 2002.

MEDEIROS, Maria José de Andrade, SANTOS, José Ozildo dos, Revisão bibliográfica: o jogo e a sua utilização psicopedagógica na educação infantil. [S. l.]: Educere, 2016. Disponível em https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25923_14088.pdf. Acesso em: 13 out 2020.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2003.

OSTI, Andreia. et al. A atuação do Psicopedagogo em Instituições de Ensino: Relato de Experiencia. Revista de Educação, Londrina, v. 8, n. 8, p. 150-155, 2005. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2229/2124. Acesso em: 31 ago. 2016.

PEREIRA, Sara da Silva; SANTOS, Renato Barbosa dos, Psicopedagogia e a educação Infantil: Algumas considerações. [S. l.]: Educere, 2017. Disponível em https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/27405_14168.pdf. Acesso em: 11 out. 2020.

PICETTI, Jaqueline Santos; Marques, Tânia Beatriz. Psicopedagogia: alguns conceitos básicos para a reflexão e ação. [S. l.: s. n.], 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/151186/001011503.pdf?sequence=1. Acesso em: 11 set. 2020.

QUEIROZ, Norma Lúcia Neris de; MACIEL, Diva Albuquerque; BRANCO, Angela Uchôa. Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sóciocultural construtivistas. Paidéia, v. 16, n. 34, p. 169-179, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200005

REGO, Tereza Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórica – cultural da educação. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

SANTOS, Santa Marli Pires dos (org). Brinquedo e Infância: um guia para pais e educadores em creches. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

SANTOS, Santa Marli Pires dos (org). O lúdico na formação do educador. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

SCHNEIDER, Letícia, BLAZKO, Caroline ELibel, A atuação do Psicopedagogo no contexto escolar: Estudo pautada pelas vozes dos profissionais. In: IV Seminário Internacional de Representação Sociais, subjetividades e Educação – SIRSSE. VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPD/ CÀTEDRA UNESCO).

SILVA, Daniele Nunes Henrique Silva. Como brincam as crianças surdas. 2. ed. São Paulo: Plexus, 2002.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

20/07/2024

How to Cite

Pionorio do Nascimento Jardim, R., & Raimunda Silva, M. (2024). A REFLECTION ON THE USE OF GAMES AND PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(7), e575502. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5502