HIGHER EDUCATION IN NURSING IN TIMES OF A COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.560

Keywords:

Nursing Education, Remote Teaching, Covid-19

Abstract

To mitigate the transmission of the COVID-19 virus, social distancing and Emergency Remote Education (ERE) were adopted in Brazil, this transition occurred abruptly, generating impacts on higher education in nursing. The aim of this study is to analyze the ERE in public and private higher education in the state of Pará during the context of the Covid-19 pandemic from the perspective of nursing students. This is a descriptive exploratory study, of the survey type, with a quantitative approach, carried out between September and December 2020. To recruit participants, the Snowball technique was used, where the link to the online questionnaire was shared on social networks. The questionnaire contained 24 questions referring to 3 domains: characterization of the participants; evaluation of internet access and nursing teaching-learning during the pandemic. A difficult transition from traditional face-to-face teaching to ERE was identified between the two groups, with better accessibility, greater negative impact of ERE on private HEI students. The impact of the ERE on the training of professional nurses was divergent, whose positive view among academics from private HEIs was related to the end of activities, while negative to those from the public sector would like to ensure the assured clinical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhonata Correa, Universidade da Amazônia

Universidade da Amazônia - UNAMA

Sarah Lais Rocha

Bacharelado em Enfermagem pela Universidade do Vale do Itajaí. Mestre e Doutoranda pelo programa de pós-graduação doutorado profissional em Ensino e Saúde na Amazônia pela Universidade do Estado do Pará. Professora da Faculdade dos Carajás.

Renata Campos de Sousa Borges , Universidade do Estado do Pará

Bacharelada em Enfermagem pela Universidade do Estado do Pará. Doutoranda pelo programa de pós-graduação doutorado profissional em Ensino e Saúde na Amazônia pela Universidade do Estado do Pará.

Adams Brunno Silva, Hospital Ophir Loyola

Graduado em Enfermagem pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Mestrando em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da UEPA.

Mariana Souza de Lima, Centro Universitário do Estado do Pará

Graduada em Enfermagem pela UFPA. Mestre em Enfermagem pela UFPA.

Gleiciane Moraes Gonçalves , Universidade da Amazônia

Granduanda do Curso Superior em Enfermagem pela Universidade da amazônia

Cintia Yolette Urbano Pauxis Aben-Athar

Graduada em Enfermagem  pela Universidade do Estado do Pará.  Doutora e Mestre em Biologia de Agentes Infecciosos e Parasitários pelo Programa de Pós gradução em Biologia de Agentes  Infeciciosos e Parasitários da Universidade Federal do Pará.

Geyse Aline Rodrigues Dias, Universidade Federal do Pará

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da UFPA.

Gleivison Cunha Teles, Universidade da Amazônia

Graduando do Curso Superior em Enfermagem pela Universidade da amazônia

Maicon de Araujo Nogueira, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Enfermagem pela Faculdade Metropolitana da Amazônia, Mestre em Ensino em Saúde, Programa de Pós graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Ensino em Saúde na Amazônia (ESA), Universidade do Estado do Pará (UEPA). Doutorando no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu, Doutorado Profissional em Ensino em Saúde na Amazônia, UEPA. 

Aline Maria Pereira Cruz Ramos , Universidade Federal do Pará

Graduada em Enfermagem pela Universidade do Estado do Pará, mestre e doutora em genética e biologia molecular pela Universidade do Estado do Pará (UFPA) e Pós-doutorado em oncologia pela UFPA.

Published

20/08/2021

How to Cite

Correa, J., Lais Rocha , S. ., Campos de Sousa Borges , R. ., Brunno Silva, A. ., Souza de Lima, M. ., Moraes Gonçalves , G. ., … Pereira Cruz Ramos , A. M. . (2021). HIGHER EDUCATION IN NURSING IN TIMES OF A COVID-19 PANDEMIC. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(7), e27560. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.560