INTERLOCKING KNOWLEDGE: INDIGENOUS CULTURE AND PLAYFUL MATHEMATICS IN THE LEARNING OF THE KARUAZU PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5607

Keywords:

Mathematical knowledge, Playful Teaching, Karuazu People, CLIND/UNEAL

Abstract

Mathematical knowledge is something that is constantly changing, always seeking to improve in the face of new developments. Thus, its understanding needs to be refined so that teaching mathematics in the context of the indigenous culture of the Karuazu people can reach more students through pedagogical strategies. This research resulted from an investigation in the Intercultural Indigenous Degree Course in Mathematics, part of the Intercultural Indigenous Degree Program of Alagoas - CLIND/AL, developed by the State University of Alagoas - UNEAL. The research aims to verify the interconnection of school mathematical knowledge with the Karuazu indigenous culture from the perspective of teaching mathematics through play. Thus, the Karuazu ethnic diversity can be worked on in mathematics classes through the practice of playful activities, opening spaces for the formation of the identity of these students in the face of new learning in mathematics with planned and rethought actions so that everyone can be included in the learning process. To develop this study, a bibliographic review was initially carried out covering fundamental concepts of mathematical knowledge and the relationship with playful teaching of mathematics aimed at the Karuazu people. The theoretical framework was based on D'Ambrósio (2000) and (2002). The work had a qualitative approach of the descriptive participant type and used, to achieve the objectives, a field research with a semi-structured questionnaire as an instrument. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lígia de Melo Lima

Universidade Estadual de Alagoas. Curso de Licenciatura Intercultural Indígena em Matemática pelo Programa (CLIND/UNEAL), Técnica em Enfermagem e Bombeira Civil. 

Allan Gomes dos Santos

Universidade Estadual de Alagoas - Programa CLIND/UNEAL. Pos-Doutorado en Liderazgo para la Gestión e Innovación Educativa en una Sociedad Inclusiva pela UAA. Doutor em Ciências da Educação . Mestre em Modelagem Computacional de Conhecimento, na área temática de Educação Matemática, pela Universidade Federal de Alagoas. Especialista nos Cursos de Especialização em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFES/MEC), Instrumentação para o Ensino de Matemática (UFF), Supervisão Escolar (UFRJ) e Formação em Mídias na Educação (UFAL). Graduado nos Cursos de Matemática (Licenciatura Plena) pela UNIR e em Pedagogia (Licenciatura Plena), também, pela UNIR. Técnico Superior em Tecnologia Naval pela Universidad Autónoma Técnica del Beni na Bolívia. Ensino Médio formação Curso Magistério formação professores series iniciais.

References

ALMEIDA, Paulo Nunes. Educação Lúdica, Técnicas e Jogos Pedagógicos. São Paulo: Loyola, 1995.

ANDRADE, Ugo Maia. Dos estigmas aos emblemas de identidade: os percursos da formação de um povo, Revista de Estudos e Pesquisas, Brasília, v. 1, n. 1, p. 99-139, jul. 2004.

ARANÃO, Ivana Valéria Denófrio. A Matemática através de brincadeiras e jogos. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BARRETTO, Juliana Nicolle Rebelo. Corridas do Imbu: rituais e imagens entre os índios Karuazu. Recife: O Autor, 2010.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://portal.mec,gov.br. Acesso em: 28 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais - Matemática. Brasília, 1997. Vol. 3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.

BRASIL. Plano Nacional de Educação - PNE - LEI N° 13.005/2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 10 jan. 2024.

DARIO, Fabio Rossano. Uso de plantas da caatinga pelo povo indígena Pankararu no estado de Pernambuco, Brasil. Revista Geotemas, Pau dos Ferros, v. 8, n. 1, p. 60–76, 2018.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna et al. Introdução à disciplina e prática da pesquisa qualitativa. In: O Planejamento da Pesquisa Qualitativa. Trad. Sandra Regina Nertz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p.15-47.

FONSECA, Maria da Conceição Reis Ferreira. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Alfabetização Matemática. Brasília: MEC, 2014. CADERNO 4.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FRIEDMANN, Adriana. O Direito de Brincar. São Paulo: Fundação ABRINQ, 2000.

FUNARI, Pedro Paulo e PIÑÓN, Ana. A temática indígena na escola: subsídios para os professores. São Paulo: Contexto, 2016.

GERLIC, Sebastian. Cantando as culturas indígenas. [S. l.: s. n.], 2012. 44 p. (Coleção Índios na Visão dos Índios).

GRASSI, Tania Mara. Oficinas Psicopedagógicas. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2008.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática; tradução Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.

KISHIMOTO, Tikuzo Morchida. Jogos enquanto recurso do desenvolvimento. [S. l.: s. n.], 2003. Disponível em: https://semanaacademica.org.br. Acesso em 28 mar. 2024

LEAL, Florência de Lima. A importância do lúdico na educação infantil. 2011. 42f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal do Piauí, Picos (PI), 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LIMA, Débora Alves. Os gêneros literários Karuazu. [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/riufal/5136. Acesso em: 03 jan. 2024.

LIMA, Paulo Figueiredo; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Grandezas e Medidas In: CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes de. (Coord.). Matemática: Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2010.

MACHADO, Nilson José. Ensino de matemática: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2014.

MARINHO, Cristiane. bell hooks: pedagogia engajada, pensamento crítico e prática da liberdade. Kalagatos, v. 19, n. 1, p. eK22016-eK22016, 2022.

MATTA, Priscila. Dois elos da mesma corrente: uma etnografia da corrida do imbu e da penitência dos Pankararus. 2005. 203f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

MAY, Tim. Pesquisa Social: questões, métodos e processo. Traduação: Carlos Silveira Netto Soares. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MODESTO, Monica Cristina; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A Importância da Ludicidade na Construção do Conhecimento. São Paulo: São Roque. 2014.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Ensaios em Antropologia Histórica. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1999.

PIAGET, Jean. A Formação do símbolo na criança, imitação, jogo, sonho, imagem e representação de jogo. São Paulo: Zahar, 1971.

PIAGET, Jean. O conhecimento em Jean Piaget e a educação escolar. Bebedouro, SP: UNIFAFIBESP, 1973. Disponível em: http://www2.dbd.puc-rio.br. Acesso em: 28 mar. 2024.

ROQUE, Tatiana. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. A construção do conhecimento em sala de aula. 16 ed. São Paulo: Libertad, 2005

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2000.

VIANNA, Carlos Roberto. Tempo cabeça, tempo mão. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Grandezas e Medidas. Brasília: MEC, SEB, 2014. p. 53-62.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

24/08/2024

How to Cite

de Melo Lima , L., & Gomes dos Santos, A. (2024). INTERLOCKING KNOWLEDGE: INDIGENOUS CULTURE AND PLAYFUL MATHEMATICS IN THE LEARNING OF THE KARUAZU PEOPLE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(8), e585607. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5607