CONTEMPORARY ART MARKET, ORGANIZATIONS AND ARTISTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i9.675Keywords:
Management, Marketing, Culture, BrandAbstract
In the contemporary world, the market for works of art carries nuances as intriguing as the techniques and representations of artistic productions themselves. He moves high figures around the world - considering auctions, sales in art galleries, acquisitions of museums and even controversial illegal transactions, such as those that recently broke out in Operation Lava Jato. With this, from a bibliographic review and critical analysis of the artistic production of four renowned artists, the objective of this text is to present concepts and reflections on the contemporary art market and its (inter) connections with artistic organizations, as well as with artists. It is concluded that, in Contemporary Art, the artist whose works still do not have visibility in the art market, does not exist until someone as a recognized curator and / or collector turns it into a brand, or brand, mainly of luxury, besides of self-marketing.
Downloads
References
ALMEIDA, G. M. Investindo no Mercado de Arte. Revista RI, nº 215, 2017. Disponível em: http://www.revistari.com.br/215/1263. Acesso em: 31 de julho de 2018.
ARCHER, M. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001. ECO, U. A definição da arte. Lisboa: Edições 70, 2008.
ENHUBER, M. How is Damien Hirst a cultural entrepreneur?. Artivate, v. 3, n. 2, p. 3-20, 2014.
EVARD, Y.; COLBERT, F. Arts Management: A New Discipline Entering the Millennium? International Journal of Arts Management, vol. 2, no. 2, 2000, p. 4-13.
FARANI, D. N. Os 500 Arhats: o retorno de Murakami Takashi e a transformação da arte japonesa. VIS - Revista do Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, v. 16, nº1/janeiro-junho de 2017.
HIRSZMAN, M. Ai Weiwei mergulha no Brasil. 2019. Disponível em: https://arte brasileiros.com.br/semfoto/ai-weiwei-mergulha-no-brasil/. Acesso em: 31 de janeiro de 2020.
HJORTH, D.; HOLT, R. It's entrepreneurship, not enterprise: Ai Weiwei as entrepreneur. Journal of Business Venturing Insights, v. 5, p. 50-54, 2016.
MARANHÃO, R. A.; STORI, N. Gestão e arte nas escolas de samba: algumas observações e análises. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 3, p. 1999-2011, 2019a.
MARANHÃO, R. A.; STORI, N. Merchandising no the voice kids: quais as marcas vinculadas ao reality show infantil?. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 5, p. 3931-3944, 2019b.
MARTINS, A. R. Mercado de arte contemporânea análise sobre os agentes do mercado.
Monografia. Instituto de Economia – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/1048/1/ARMartins.pdf. Acesso em: 31 de julho de 2018.
PAUL, A. Art: L’Age contempjorain: une histoire des arts plastiques à la fin du XXSiécle. Paris: Éditions du Regard, 1997.
RAMOS, B. H. A. A Especificidade da gestão cultural no Brasil: uma leitura crítica dos Anais do ENECULT (2005-2014). Dissertação (Mestrado em Administração) -Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Niterói, 2015.
SHARP, K. Superflatlands: The global cultures of Takashi Murakami and superflat art. ACCESS: Critical Perspectives on Communication, Cultural & Policy Studies, v. 26, n. 1, p. 39-51, 2007.
SIMÕES, P. D. R. O mercado da arte moderna e contemporânea em Portugal (2005-2013). Tese de Doutorado - Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa – Portugal, 2016.
STORI, N. Arte Contemporânea na pós-modernidade: arte como grife. Anais... CIANTEC’14 - VI Congresso internacional em Artes, Novas Tecnologias e Comunicação: A Natureza Contemporânea da Arte - Coordenação: PC Mello. MARCO - Museu de Arte Contemporânea de Mato Grosso do Sul - Campo Grande, 2014. Disponível em: http://www.ciantec.net/books/CIANTEC2014.pdf. Acesso em: 31 de julho de 2018.
STORI, N; SANCHES, P. S. Arte Contemporânea ou uma Nova Academia? Anais... VII WCCA – World Congress on Communication and Arts. Vila Real - Portugal, 2014. http://copec.eu/congresses/wcca2014/proc/works/13.pdf. Acesso em: 31 de julho de 2018.
STORI, N.; MARANHÃO, R. A. Bens culturais na Marinha do Brasil: um diálogo entre gestão e arte. Mouseion, n. 25, p. 53-73, 2017.
TAYLOR, B. Contemporaty Art: Art Since 1970. UPPER Saddle River, NJ: Pearson/Prentice HALL, 2005.
THOMPSON, D. O tubarão de 12 milhões de dólares: a curiosa economia de arte contemporânea. Trad. Denise Bottmann. BE~I Comunicação, 2012.
THORTON, S. Sete dias no mundo da arte: bastidores, tramas e intrigas de um mercado milionário. Trad. Alexandre Merina. Rio de Janeiro: Agir, 2010.
ZULAIKA, Joseba. In love with Puppy: flowers, architecture, art, and the art of irony. International Journal of Iberian Studies, v. 16, n. 3, p. 145-158, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.