ANXIOUS DISORDERS IN CHILDHOOD AND CLINICAL MANAGEMENT FROM THE PERSPECTIVE OF TCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.869

Keywords:

disorders, anxiety, childhood, evaluation

Abstract

This article seeks to answer the following question: Does CBT offer practical techniques and support in clinical evaluation and management, capable of helping to understand anxious phenomena in children? This study aims to analyze anxiety disorders, seeking to relate them in the context of epidemiology and symptomatology studies and propose cognitive-behavioral evaluation and intervention as treatment of these anxiety disorders. This is a theoretical research based on the literature review that concluded about the adequacy of psychotherapeutic strategies proposed by CBT in the clinical management of anxious children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Machado Chagas

Mestranda do curso de Psicologia da Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Especialista em Terapias Contextuais pelo Centro de Estudos da Família e do Indivíduo (CEFI). Formação em Terapia Comportamental Dialética pelo Linehan Isntitute. Formação em Terapia Cognitivo-comportamental pelo Centro de Psicologia e Formação (CPAF) e aperfeiçoamento em Terapia Cognitivo-comportamental com crianças e adolescentes no Beck Institute. Sócia Diretora do Instituto de Terapia Cognitivo-comportamental do Rio de Janeiro (INTCC_RIO). Tem experiência na área da Psicologia, com ênfase em Psicologia Cognitiva, com temas em Terapia Cognitivo-comportamental. Terapia Cognitivo-comportamental com crianças e adolescentes e Terapia Comportamental Dialética.

Claudio Manoel Luiz de Santana

Mestre em Psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis(2020), possui graduação em Filosofia (2004) e Teologia (2010) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC- Rio; Também é graduado em Psicologia pela Universidade Estácio de Sá (2018). Possui Pós Graduação Lato Sensu em Docência do Ensino Superior pela Faculdade do Planalto Central (2015), Licenciatura em Filosofia pela Faculdade Católica de Anápolis(2015) e pós graduação em Saúde Mental pela IBRA (2021). É sacerdote (pároco) - Arquidiocese de São Sebastião do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Teologia e Psicologia, com ênfase em Clínica, Humanismo e Logoterapia. Temas: Autoconhecimento, Espiritualidade e Sentido de Vida. 

References

ASBAHR, F. (2004) Transtornos ansiosos na infância e adolescência: aspectos clínicos e neurobiológicos. Jornal de Pediatria (R J.), vol. 80, no. 2, supl.

ALPERT, J. E., MADDOCKS, A., ROSEMBAUM, J. F. e FAVA, M. (1994) Childhood psychopathology retrospectively assessed among adults with early onset major depression. Journal of Affective Disorders, 31, 165-171.

BERNSTEIN GA, BORCHARDT CM, PERWIEN AR (1996) Anxiety disorders in children and adolescents: a review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Set ;35(9):1110-9. Review.

Cognitive–Behavioral Therapy for Anxiety Disordered Youth: A Randomized Clinical Trial Evaluating Child and Family Modalities.

GAIL, A., BERNSTEIN, M. D., CARRIE, M., BORCHARDT, M. D., AMY, R., PERWIEN, B. A. (1996) Anxiety Disorders in Children and Adolescents: A Review of the Past 10 Years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35:9.

KNAPP, P. et al. Terapia Cognitivo-Comportamental na Prática Psiquiátrica. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LAST, C. G. PERRIN, S., HERSEN, M. e KAZDIN, A. E. (1996). A prospective study of childhood anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1502-1510.

FLEITLICH-BILYK B, GOODMAN R (2004). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Jun;43(6):727-34.

RANGÉ, R. (Org.) Psicoterapias Cognitivo-Comportamentais: Um diálogo com a psiquiatria. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SANTANA, C. M. L. & ZANATTA, C. Espiritualidade e Sentido de vida. Curitiba, PR: CRV, 2021. DOI: 10.24824/978652510919.0.

SANTANA, C. M. L.; DOMINGOS, L F. D.; MORAES, F. X. (2021a). Os desafios do Ensino em Psicologia em Tempos de Pandemia. In: CAMPOS, L.A.M (Org.). Cognição Social Curitiba, PR: CRV, 2021.

SANTANA, C. M. L. de, DOMINGOS, L. F., MONTEIRO CAMPOS, L. A., ZANATTA, C., & CORDEIRO TELLES, L. (2021b). A Contribuição da teoria de Schutz para a Terapia Familiar. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(4), e24274. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i4.274

SANTANA, C. M. L. de, DOMINGOS, L. F., & GARCIA de CASTRO, C. P. (2021c). O Conceito de Pessoa e a perspectiva educacional de Karol Wojtyla. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(6), e26403. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.403

VIANNA, R., ALFANO, A. e LANDEIRA-FERNANDEZ, J. Transtornos de ansiedade na infância e adolescência: uma revisão. Revista. Brasileira de Terapias Cognitivas, Jun 2009, vol.5, no.1, p.46-61.

Published

20/11/2021

How to Cite

Chagas, E. M., Santana, C. M. L. de ., Zanatta, C. ., Lucena, H. B. M. de, & Domingos, L. F. . (2021). ANXIOUS DISORDERS IN CHILDHOOD AND CLINICAL MANAGEMENT FROM THE PERSPECTIVE OF TCC . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(10), e210869. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.869