ANXIOUS DISORDERS IN CHILDHOOD AND CLINICAL MANAGEMENT FROM THE PERSPECTIVE OF TCC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.869Keywords:
disorders, anxiety, childhood, evaluationAbstract
This article seeks to answer the following question: Does CBT offer practical techniques and support in clinical evaluation and management, capable of helping to understand anxious phenomena in children? This study aims to analyze anxiety disorders, seeking to relate them in the context of epidemiology and symptomatology studies and propose cognitive-behavioral evaluation and intervention as treatment of these anxiety disorders. This is a theoretical research based on the literature review that concluded about the adequacy of psychotherapeutic strategies proposed by CBT in the clinical management of anxious children.
Downloads
References
ASBAHR, F. (2004) Transtornos ansiosos na infância e adolescência: aspectos clínicos e neurobiológicos. Jornal de Pediatria (R J.), vol. 80, no. 2, supl.
ALPERT, J. E., MADDOCKS, A., ROSEMBAUM, J. F. e FAVA, M. (1994) Childhood psychopathology retrospectively assessed among adults with early onset major depression. Journal of Affective Disorders, 31, 165-171.
BERNSTEIN GA, BORCHARDT CM, PERWIEN AR (1996) Anxiety disorders in children and adolescents: a review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Set ;35(9):1110-9. Review.
Cognitive–Behavioral Therapy for Anxiety Disordered Youth: A Randomized Clinical Trial Evaluating Child and Family Modalities.
GAIL, A., BERNSTEIN, M. D., CARRIE, M., BORCHARDT, M. D., AMY, R., PERWIEN, B. A. (1996) Anxiety Disorders in Children and Adolescents: A Review of the Past 10 Years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35:9.
KNAPP, P. et al. Terapia Cognitivo-Comportamental na Prática Psiquiátrica. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LAST, C. G. PERRIN, S., HERSEN, M. e KAZDIN, A. E. (1996). A prospective study of childhood anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1502-1510.
FLEITLICH-BILYK B, GOODMAN R (2004). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Jun;43(6):727-34.
RANGÉ, R. (Org.) Psicoterapias Cognitivo-Comportamentais: Um diálogo com a psiquiatria. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SANTANA, C. M. L. & ZANATTA, C. Espiritualidade e Sentido de vida. Curitiba, PR: CRV, 2021. DOI: 10.24824/978652510919.0.
SANTANA, C. M. L.; DOMINGOS, L F. D.; MORAES, F. X. (2021a). Os desafios do Ensino em Psicologia em Tempos de Pandemia. In: CAMPOS, L.A.M (Org.). Cognição Social Curitiba, PR: CRV, 2021.
SANTANA, C. M. L. de, DOMINGOS, L. F., MONTEIRO CAMPOS, L. A., ZANATTA, C., & CORDEIRO TELLES, L. (2021b). A Contribuição da teoria de Schutz para a Terapia Familiar. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(4), e24274. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i4.274
SANTANA, C. M. L. de, DOMINGOS, L. F., & GARCIA de CASTRO, C. P. (2021c). O Conceito de Pessoa e a perspectiva educacional de Karol Wojtyla. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(6), e26403. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.403
VIANNA, R., ALFANO, A. e LANDEIRA-FERNANDEZ, J. Transtornos de ansiedade na infância e adolescência: uma revisão. Revista. Brasileira de Terapias Cognitivas, Jun 2009, vol.5, no.1, p.46-61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.