SCHOOL DROPOUT IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS - EJA, A CONTRAST WITH THE LAW OF GUIDELINES AND BASES OF NATIONAL EDUCATION - LDBEN
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.903Keywords:
research has as general objective to analyzeAbstract
This research has as general objective to analyze the main causes of school dropout in the modality of Youth and Adult Education of the Fábio da Silveira Barros State School, in the municipality of Maraial and as specific objectives: to identify the causes that lead eja students to escape; describe the strategies used by teachers for teaching the modality of Youth and Adult Education - EJA and finally, to investigate possible solutions for school dropout in Youth and Adult Education - EJA. Moreover, it is important to contemplate the contribution brought by the Law of Guidelines and Bases of National Education - LDBEN, when in its emergence, it brought the term "supplementary education" by "education of young people and adults", thus expanding the concept and responsibility of the State with regard to the duty of care to all students included in the modality under study. Odd milestone for context. And with the desire to respond to the problem of the present research, several theorists concerned with the theme under study were used, among them, Paulo Freire, Di Pierro, Moacy Gadotti, Lakatos, Gil, among others, who contributed strongly to the theoretical foundations presented in this investigation. Regarding methodological aspects, it can be said that it is a non-experimental design, descriptive, cross-sectional and mixed-focus. As participants of this study, we had 50 (fifty) students (01 class of the III module of the EJA and 01 class of the II module of the EJA), 07 (seven) teachers and 01 (one) manager.
Downloads
References
Bell, J. (1997). Como Realizar um Projeto de Investigação. 3ª edição. Lisboa: Gradiva.
Campoy, A. T. J. (2018). Metodologia de lainvestigacion cientifica: manual para laelaboracion de tesis y
trabajos de investigacion. Marben Editora Gráfica S.A.
Constituição da República Federativa do Brasil: Promulgada em 5 de outubro de 1988. (2003). (32a ed.). São Paulo: Saraiva.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra.
Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. de A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
Minayo, M. C. de S. (1993). O desafio do conhecimento. São Paulo: Huci-tec.
Moll, J.et al. 2011. Educação de Jovens e Adultos. Porto Alegre: Mediação.
Parecer CNE/CEB N. 11/2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.