TEACHER EDUCATION IN BRAZIL: HISTORY, PERSPECTIVES AND DILEMMAS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3059Keywords:
education, covering historical aspects, perspectivesAbstract
This article deals with the theme of teacher education, covering historical aspects, perspectives and dilemmas. As the main objective to be achieved, it will be presented a historical clipping and the trajectory of teacher training in Brazil in schools where the Constitution of Basic Education is applied in a democratic and reflective way. Hence the importance of reflecting on the development provided by teachers, identifying the ways in which students themselves become agents of the learning process, changes in critical thinking, modifications and decisions about the ideal learning environment with the school group. To this end, a qualitative and descriptive bibliographic research was carried out. The importance of having school supervisors acting as mediators of emotional events within the school is summarized to ensure the quality of the formal educational process in Brazil.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1996.
BROCK, Colin; SCHWARTZMAN, Simon. (Org.) Os desafios da educação no Brasil. Rio de janeiro: Nova Fronteira, 2005. Tradução de Ricardo Silveira.
CASTRO, Claudio de Moura. Os tortuosos caminhos da educação brasileira: pontos de vista impopulares. Porto Alegre, Penso, 2014.
FRANCA, Leonel. O método pedagógico dos jesuítas: a Ratio Studiorum. Rio de Janeiro: Agir, 1966. FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982
GENTILI, Pablo A. A.; SILVA, Tomaz Tadeu da. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
SHIROMA, Eneida Oto; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; CAMPOS, Roselene Fátima. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do discurso do movimento Todos pela Educação. In: BALL, Stephen. MAINARDES, Jefferson. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.