THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF THE ARY RIBEIRO VALADÃO FILHO DE GURUPI HIGH SCHOOL CENTER WITH THE TRAINING ITINERARIES: THE ELECTIVE COURSE UNITS IN 2022

Authors

  • Zilma Sales de Souza

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3330

Keywords:

School is characterized as the teaching

Abstract

High School is characterized as the teaching modality that consists of the last stage of the
Basic Education in Brazil, with a duration of three years. The study aims to ascertain whether the work with the Formative Itineraries, through the pedagogical practice in the classroom with the Elective Curricular Units, favor the students in the deepening and expansion of learning, and if in the practices developed are being ensured the conditions of access, attendance, permanence, participation and learning, in the Ary Ribeiro Valadão Filho High School Center, in Gurupi -TO, school of the Department of Education / SEDUC, the state of Tocantins. Highlighting the pedagogical practice and learning of students with the new curricular structure of High School, which comprises Basic General Training and Formative Itineraries, based on the laws governing National and State Education in the country. Law no. 13.415/2017-LDBEN/9394/96 (NEM); Resolution CNE/CP No. 4, of 12/17/2018 BNCC and Resolution No. 169 of CEE/TO of 12/20/2022, republished on 01/09/2023, which established the Curricular Document for the Territory of Tocantins – DCT/TO/High School. This is a bibliographic and qualitative research that emerged from the studies of the documents and laws that address the reform of High School, carried out through a face-to-face cycle meeting, using an instrument to monitor the implementation of the Formative Itineraries, in 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zilma Sales de Souza

Graduação em Pedagogia pela Fundação UNIRG. Assessora do Ensino Fundamental e Médio do Diretoria Regional de Educação de Gurupi TO , Brasil.

References

BRASIL/MEC. LDBEN: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Nº 9394/96, 2. ed. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2018. 58 p.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Artigo 206 e 208, Brasília, DF, Senado, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 2ª versão. Brasília: 2018. http://besenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicação.pdf.

BRASIL, MEC. Portaria Nº 1.432, de 28 de Dezembro de 2018 (*) Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos conforme preveem as Diretrizes Nacionais do Ensino Médio. Brasília, 2018.

BRASIL, Portaria/MEC Nº 733, de 16 de Setembro de 2021, Institui o Programa Itinerários Formativos. Brasília, 2021.

BRASIL, Resolução/MEC/FNDE de Nº 22, de 16 de Novembro de 2021, que Destina recursos financeiros, nos moldes operacionais e regulamentares do Programa Dinheiro Direto na Escola – PDDE. Brasília, 2021.

ESTEBAN, M. P. S. Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw and Hill Interamericana, 2003.

PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro : Zahar, 1975.

SANTOS FILHO, José C. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. São Paulo: Cortez, 1995.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 7.ed. Campinas, Autores Associados, 122 p. 2000.

TOCANTINS. Resolução Nº 169, de 20 de Dezembro de 2022. Institui o Documento Curricular para o Território do Tocantins - DCT-TO - Etapa Ensino Médio, orienta a sua implementação e dá outras providências. Palmas – 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 01, Disposições Gerais. Palmas. 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 02, Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Palmas, 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 02, Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Palmas, 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 02, Matemática e Suas Tecnologias. Palmas, 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 02, Linguagens e Suas Tecnologias. Palmas, 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 03, Trilhas de Aprofundamento. Palmas, 2022.

TOCANTINS. SEDUC. DCT- Documento Curricular do Território do Tocantins. Etapa Ensino Médio. Caderno 04, Unidades Curriculares Eletivas e Projeto de Vida. Palmas, 2022.

VYGOTSKY, L. Construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

02/07/2023

How to Cite

Sales de Souza, Z. (2023). THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF THE ARY RIBEIRO VALADÃO FILHO DE GURUPI HIGH SCHOOL CENTER WITH THE TRAINING ITINERARIES: THE ELECTIVE COURSE UNITS IN 2022. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473330. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3330