PSYCHOSOMATIC PHENOMENA AND SIGNS IN THE UNIVERSITY PROFESSOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3667

Keywords:

Faculty. Psychophysiological Disorders. Pathological Conditions.

Abstract

The academic environment is no stranger to suffering. It is known that mental disorders are present in almost all activities and contexts in which human beings act. Thus, in the university context, the vast majority of faculty members experience a high degree of academic stress. The aim of this study was to evaluate psychosomatic phenomena and their signs in university professors. This is a cross-sectional, descriptive observational study of quantitative approach, consisting of 45 of the higher education courses of a private university in São Luís do Maranhão. The data collection instrument was a questionnaire with sociodemographic data and test scale: SQR 20. The results pointed out that most of them were female (59.1%), aged between 26 and 50 years old, married (52.3%), with income between five or more minimum wages (59.1%), most of them with a master's degree (50%), working in the health area (50%), depressed and nervous moods were the most prevalent (62.2%), headaches were most prevalent (48.9%), getting tired easily (42.2%), loss of interest in things (20%), and psychological suffering was most prevalent in teachers who had been working for more than 4 years. We emphasize that due to the importance of the theme, there is a scarcity of scientific studies that explore this subject. Thus, it is necessary that research be done to understand teachers, since they are susceptible to the development of psychosomatic disorders.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Radijames de Jesus Silva Ribeiro

Graduada em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Mirella Maria Moreira Silva Monteiro

Graduada em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Aldenir Silva Martins

Graduado em Enfermagem da Universidade Ceuma –UNICEUMA, Brasil.

Nailde Melo Santos

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Caroline Valichelli Matos Martinelli

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Fernanda Italiano Alves Benício Sousa

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Elaine Cristina Silva Miranda Fernandes

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

Ana Patrícia Fonseca Coelho Galvão

Orientadora e Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Ceuma-UNICEUMA-Brasil.

References

Leite AF, Nogueira JAD. Fatores condicionantes de saúde relacionados ao trabalho de professores universitários da área da saúde: uma revisão integrativa. Rev. bras. saúde ocup. 2017;42:1-15. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbso/a/kC4cjnqdJ4PN44mf85JDKch/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 12 nov. 2021.

Berg J, Berg O, Reiten T, Kostveit S. Diagnóstico funcional como ferramenta na reabilitação: uma comparação entre professores e outros funcionários. International Journal of Rehabilitation Research. 2018;21(3):273-84. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9812256/>. Acesso em: 12 set. 2021.

Do Nascimento, KB, Seixas CE. O adoecimento do professor da Educação Básica no Brasil: apontamentos da última década de pesquisas. Revista Educação Pública. 2020;20(36):1-14. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/36/o-adoecimento-do-professor-da-educacao-basica-no-brasil-apontamentos-da-ultima-decada-de-pesquisas>. Acesso em: 19 dez. 2021.

Bauman Z. Sobre educação e juventude. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013

Laybourn S, Frenzel AC, Fenzl T. Teacher procrastination, emotions, and stress: a qualitative study. Front. Psychol. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02325>. Acesso em: 17 abr. 2022.

Steinberg H, Herrmann-Lingen C, Himmerich H. Johann Christian August Heinroth: medicina psicossomática oitenta anos antes de Freud. Psychiatr Danub 2013; 25:11-16. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23470601/>. Acesso em: 27 jan. 2022.

El-Sahili LF. Docencia: riesgos y desafios. México: Trillas. 2011. Disponível em: <https://etrillas.mx/libro/docencia-_10016>. Acesso em: jun. 2021.

Cano FJ, Rodríguez YJF. Patología psicosomática. Capítulo: 24 - Editora: Biblioteca Saúde Mental. Editores: Polaino-Lorente. 2016. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/313360826_Patologia_Psicosomatica>. Acesso em: 12 out. 2021.

Fonseca MCB. Do trauma ao fenômeno psicossomático (FPS): lidar com o sem-sentido? Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica. 2007;10(2):229-44. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S1516-14982007000200006>. Acesso em: 09 set. 2021.

Reeler AP, Immerman R. A preliminary investigation into psychological disorders among Mozambican refugees: prevalence and clinical features. Cent Afr J Med 1994; 40:309-15.

Gonçalves DM, Stein AT, Kapczinski F. Avaliação de desempenho do Self-Reporting Questionnaire como instrumento de rastreamento psiquiátrico: um estudo comparativo com o Struc-tured Clinical Interview for DSM-IV-TR. Cad. Saúde Pública. 2013;24(2):380-90. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/49591/000715906.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 25 nov. 2020.

Ludemir AB, Lewis G. Links between social class and common mental disorders in Northeast Brazil. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2001;36:101-7.

Redding C, Henry GT (2019). Leaving scool early: Anexamination of novice teachers within-and end-of year turnover. American Educational Research Journal. 2019;56(1):204-36. Disponível em: <https://doi.org/10.3102/0002831218790542>. Acesso em: 21 dez. 2022.

Santos MPG, Silva KKD. Níveis de estresse e qualidade de vida de professores do ensino superior. Rev. Enferm UFMS. 2017;7(4):656-68. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25906>. Acesso em: 18 jan. 2022.

Flórez LR, Aguilera JFT, Campo DJR, Suárez VJC. Gender differences in stress- and burnout- related factors of university professors. Biomed Research Internacional. 2020;2020:1-9. Disponível em: <https://www.hindawi.com/journals/bmri/2020/6687358/>. Acesso em: 18 out. 2020.

Alves AG, Cesar FCR, Barbosa MA, Oliveira LMAC, Da Silva EAS, Rodríguez-Martins D. Dimensions of violence against the teacher. Ciênc. saúde coletiva. 2020;27(3):1027-1038. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/KPmLjc7Qz4RSDLfnpwb7RwC/abstract/?lang=en>. Acesso em: 20 mar. 2022.

De Oliveira MACA, De Carvalho RF, Faria MGA, Neto M, Eleuterio TRA, Daher DV. Saúde do trabalhador e o estilo de vida dos docentes universitários: revisão integrativa de literature. Rev enferm UERJ. 2021;29:e60812. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2021.60812>. Acesso em: 12 jan. 2022.

Baptista MN, Soares TFP, Raad AJ, Santos LM. Burnout, estresse, depressão e suporte laboral em professores universitários. Rev. Psicol., Organ. Trab. [online]. 2019;19(1):564-70. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572019000100008>. Acesso em: 16 fev. 2022.

Published

28/07/2023

How to Cite

de Jesus Silva Ribeiro, R., Maria Moreira Silva Monteiro, M., Silva Martins, A., Melo Santos, N., Valichelli Matos Martinelli, C., Italiano Alves Benício Sousa, F., … Fonseca Coelho Galvão, A. P. (2023). PSYCHOSOMATIC PHENOMENA AND SIGNS IN THE UNIVERSITY PROFESSOR. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473667. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3667