THE STATE OF KNOWLEDGE ABOUT FOODBORNE DISEASES IN SCIENCE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2228

Keywords:

Foodborne Diseases, Science teaching, State of Knowledge

Abstract

This article presents a state of knowledge about Foodborne Diseases in Science Teaching, observing the low publications in this field, although the discussion is of paramount importance for the control of these diseases; in addition to contributing to the formation of citizens capable of developing efficient methods and strategies that reduce or stop the proliferation of these diseases. The works selected by this analysis are in five repositories in the time frame between 2011-2021. There was a slight inclination in the approach of this intersection in teaching spaces, even though the topic is the object of knowledge of the National Curricular Common Base, inserted in the area of ​​Natural Sciences of Elementary Education. Results in the health field corroborate the importance of the effects in the social and economic fields and schools are configured as important spaces for the promotion of this knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Luiz dos Santos Marques

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Especialista em Educação Básica - Modalidade Ensino de Biologia, pela Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP). Professor da Rede Privada de Ensino, atuando como professor de Ciências e Biologia no Ensino Fundamental e Médio. Mestrando do PPECN (IQ) da Universidade Federal Fluminense.

Jorge Cardoso Messeder

Graduação em Química Industrial pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestrado e doutorado em Ciências pelo Instituto Militar de Engenharia (IME). Professor Associado IV do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. 

References

AIKENHEAD, G. S. Towards a first nations cross-cultural science and technology curriculum. Science Education, v. 81, n. 2, p. 217-238, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. 2018.

BRITANNICA DIGITAL. Disponível em https://www.britannica.com/science/differential-thermal-analysis. Acesso: 30 abril 2022

CACHAPUZ, A. et al. Do estado da arte da pesquisa em educação em ciências: linhas de pesquisa e o caso Ciência-Tecnologia-Sociedade. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.1, n.1, p. 27-49, 2008. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37408/28738.Acesso: 23 maio 2022.

GAUDÊNCIO, S. M.; FIGUEIREDO, J.; LEITE, R. A. Guia de Fontes Eletrônicas de Informação: um contributo à pesquisa acadêmica. Faculdade de Ciências e Tecnologia Mater Christi. 2009. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/163/217. Acesso: 11 maio 2022.

GUEVARA PATIÑO, R. O estado de arte na investigação: ¿Análise dos conhecimentos acumulados ou indagação por novos sentidos? Folios, n. 44, p. 165-179, 2016.

LIMA, G. A. B. Categorização como um processo cognitivo. Ciências & cognição, v. 11, 2007. Disponível em http://cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/663/444. Acesso: 25 maio 2022

MARKMAN, E. M. Categorization and namimg in children: problems of induction. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. 264p. 1989.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru), v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, [S. l.], v. 40, n. 1, p. 101–116, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822. Acesso: 3 junho 2022.

OMS - Organização Mundial da Saúde. Estimates of the Global Burden of Foodborne Diseases. Foodborne Disease Burden Epidemiology Reference Group 2007 – 2015. Geneva, Switzerland. 2015. E-book. Disponivel em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/199350/1/9789241565165_eng.pdf?ua=1 Acesso: 10 março 2022

OMS - Organização Mundial da Saúde. Todos os anos, 420 mil pessoas morrem por ingerir alimentos contaminados. Brasil, 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/06/1715932. Acesso: 23 abril 2022

ROMANOWSKI, J.P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 6, n. 19, p. p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso: 05 maio. 2022.

SÁ, L. P. Estudo de casos na promoção da argumentação sobre questões sócio-científicas no ensino superior de Química. 2010. Tese (Doutorado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, 2010.

SANTANA, R. S.; FRANZOLIN, F. As pesquisas em ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: o estado da arte. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v. 23, n. 2, p. 504-521, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/310782100_As_pesquisas_em_ensino_de_ciencias_por_investigacao_nos_anos_iniciais_o_estado_da_arte.

Acesso 11 maio 2022.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 49-67, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/K556Lc5V7Lnh8QcckBTTMcq/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 23 abril 2022.

SCIENTIFIC electronic library online. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Scientific_Electronic_Library_Online. Acesso: 25 abril 2022

SEZEFREDO, T. S. et al. História em quadrinhos para ensino e prevenção das doenças transmitidas por alimentos. Arquivos de Ciências da Saúde, 23(2), 81-86. 2016. Disponível: https://www.researchgate.net/publication/305523769_HISTORIA_EM_QUADRINHOS_PARA_ENSINO_E_PREVENCAO_DAS_DOENCAS_TRANSMITIDAS_POR_ALIMENTOS. Acesso: 10 março 2022

SOARES, M., MACIEL, F. Alfabetização – Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/INEP. 2000. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/bitstream/tede/1285/1/MARCIA%20CAMPOS%20MORAES%20GUIMARAES.pdf. Acesso: 15 março 2022.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Incheon: Educação 2030: Rumo a uma Educação de Qualidade Inclusiva e Equitativa e à Educação ao Longo da Vida para Todos. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_por. Acesso: 23 abril 2022

VASCONCELLOS, V. M. R. DE; NASCIMENTO DA SILVA, A. P. P.; DE SOUZA, R. T. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, v. 43, n. 3, p. e37452. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452/26636. Acesso: 10 maio 2022

VASCONCELOS, C., et al. Estado da arte na resolução de problemas em Educação em Ciência. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, 6 (2), 235-245. 2007. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N2.pdf. Acesso: 20 maio 2022.

Published

20/11/2022

How to Cite

dos Santos Marques, J. L., & Cardoso Messeder, J. (2022). THE STATE OF KNOWLEDGE ABOUT FOODBORNE DISEASES IN SCIENCE EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112228. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2228