TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF TECHNOLOGIES IN THE PANDEMIC

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Andrea Godke
  • Norma Suely da Silva Santos
  • Sigla Santos Dias

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3050

Keywords:

was marked by a radical change of habits for the world population

Abstract

The year 2020 was marked by a radical change of habits for the world population. Due to the COVID-19 pandemic (SARS-COV-19) such changes have altered the forms of socialization, evidencing already existing social problems, even without the due attention of other segments of society and public policies, causing educational consequences that forced the restructuring of the education system, moving from face-to-face to online/distance. In this sense, this study aimed to understand the need for continuing education of teachers, regarding their skills with ICTs. The present study had as methodology the literature review, with a qualitative approach, through online databases (Scielo and Google scholar), and publications directed to the specific and/or scientific area of study. The inclusion criteria were language in Portuguese or English, publications from 2010 to 2022, emphasizing that documents that did not meet these criteria were discarded. Concluding that ICTs are of public and social utility, which makes it imperative to deepen the knowledge of the teacher, since Brazil has such an unequal population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Andrea Godke

Graduada em Pedagoga formada pela Universidade Internacional Uninter. Licenciada e bacharel em Psicologia formada pela Universidade Católica de Santos. Pós graduada em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Norma Suely da Silva Santos

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Atendimento Educacional Especializado e Psicopedagogia. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

Sigla Santos Dias

Graduada em Pedagogia - Universidade Estadual Vale do Acaraú - (UVA). Letras Português/Espanhol - Universidade Tiradentes. Pós Graduação em Formação Socioeconômica do Brasil - Universidade Salgado Filho e mestranda em Educação Especialização em TICs pela UNIB – Porto Rico.

References

Almeida Junior, R. M. (2013) O ensino a distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam, n. 5, p. 1-30.

Araújo, A. L. Pandemia acentua deficit educacional e exige ações do poder público, 2021. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2021/07/pandemia-acentua-deficit-educacional-e-exige-acoes-do-poder-publico> Acesso em:10 fev. 2023.

Brasil. Lei 14.172, de 2021. Disponível em: <https://legis.senado.leg.br/norma/34153033> Acesso em: 10 fev. 2023.

Cavalcante, I. F.; Lemos, E. C.; Motta, T. C. (2018) O uso de tecnologias em sala de aula: reflexões sobre a realidade de professores de escolas públicas no Rio Grande do Norte. 2018. Disponível em: < https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/477> Acesso em: 22 fev. 2023.

Cerutti, E. L.; Nora, M. D. (2017) Reflexões sobre a Cibercultura no ensino superior: um olhar sobre os cursos de licenciatura. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 9, n. 18, p. 32–46, jul./set. 2017.

Correia, J. C. (2020) Uso das TICs na prática docente numa escola do município de Assunção – PB em meio a pandemia da covid - 19. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/20058/1/JMC21122020.pdf> Acesso em: 10 fev. 2023.

Damasceno, T. S., Cardoso, D. M., Costa, L. T. T. (2018). Uso das tecnologias de informação e comunicação e dinâmicas do trabalho DOCENTE. Vivência: Revista de Antropologia, 1(51).

Faro, A. et al. (2020) COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estud. psicol. (Campinas) 37.

Ferreira, A. G. A educação no Portugal barroco: séculos XVI e XVIII. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil 2. ed., Petrópolis, RJ: Vozes 2005. v. 1 - séculos XVI-XVIII. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/4WccmHjrYWG4fKfDj8L87Gv/?lang=pt> Acesso em 10 fev. 2023

Gatti, B. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estud. av. 34 (100) • Sep-Dec 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/7M6bwtNMyv7BqzDfKHFqxfh/?lang=pt> Acesso em: 10 fev. 2023.

Georges, R. A distância que nos une: um retrato das desigualdades brasileiras. 2017. Disponível em: <https://sinapse.gife.org.br/download/a-distancia-que-nos-une-um-retrato-das-desigualdades-brasileiras> Acesso em: 10 fev. 2023.

Helioterio, M. C. et al. (2020) COVID-19: porque a proteção da saúde dos trabalhadores e trabalhadoras da saúde é prioritária no combate à pandemia. 2020. Disponível em: Acesso em: 22 fev. 2023.

Kenski, V. M. (2017) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).

Libâneo, J. C. (2021) in As Tic e as Teorias da Aprendizagem, p. 52, 2021, Funiber.

Marques, R. (2020) A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da covid-19. Boletim de conjuntura (boca), ano II, vol. 3, n. 7, 2020.

Moran, J. (2019). A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora: Papirus Editora.

Oliveira, A. S. S.; Neto, A. B. A.; Oliveira, L. M. S. (2020) Processo ensino aprendizagem na educação infantil em tempos de pandemia e isolamento. Ciência Contemporânea, v. 1, n. 6, p. 349–364, 2020

Palú, J.; Schutz, J. A.; Mayer, L. (2020) Desafios da educação em tempos da pandemia. Ed. Ilustração - Cruz Alta.

Santos, J. G.; Gonçalves, L. R. S.; Cardoso, V. C. (2021) O uso das TIC durante a pandemia de covid-19 no ensino de matemática. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n.10, jun. 2021

Siemens, G. (2021) As Tic na Educação e nas Teorias da Aprendizagem, p. 66, Barcelona, Espanha.

UNESCO. Dados da UNESCO mostram que, em média, dois terços de um ano acadêmico foram perdidos em todo o mundo devido ao fechamento das escolas devido à COVID-19. 2021. Disponível em: <https://pt.unesco.org/news/dados-da-unesco-mostram-que-em-media-dois-tercos-um-ano-academico-foram-perdidos-em-todo-o> Acesso em: 10 fev. 2023.

UNICEF. Relatório da ONU: ano pandêmico marcado por aumento da fome no mundo. 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/relatorio-da-onu-ano-pandemico-marcado-por-aumento-da-fome-no mundo#:~:text=No%20geral%2C%20mais%20de%202,nos%20cinco%20anos%20anteriores%20combinados.> Acesso em: 10 fev. 2023.

Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Roque, S. M., Godke, A., da Silva Santos, N. S., & Santos Dias, S. (2023). TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF TECHNOLOGIES IN THE PANDEMIC. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443050. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3050