WELL-BEING AND STRESS ASSESSMENT OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN THE CITY OF ITAJAÍ / SC

Autores

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2908

Palavras-chave:

Emotional intelligence, Teacher, Depression symptom

Resumo

Mental health is defined as the state of balance between a person and their socio-cultural environment. This state guarantees the individual their labor, intellectual and social participation, in order  to achieve well-being and some quality of life. The aim of this study was to evaluate the mental health and stress symptoms of teachers from public elementary and high school in the city of Itajaí (SC). 40 teachers from a basic school participated in the study. Participants completed: Scale of sociodemographic data; Informed Consent Form and Mental Health Inventory-5 (MHI-5). The results show significant correlations between the variables of marital status, whether they have children and whether they are currently teaching. Statistical analysis show that the variables: married, having a child, working in the classroom, positively correlate with teachers who showed a higher level of anxiety and depression symptoms. As for the mental health levels measured by the MHI-5 scale, it is clear that the sample is in a severe level of symptoms of depression and anxiety. Therefore, there is a need for further studies, with a larger sample, in other cities and with other instruments, to strengthen the idea that the teacher needs help. Furthermore, it could also be researched where there is intervention with teachers and educational tools for them to develop strategies to cope with stress. Another possibility would be the study of emotional intelligence applied to teachers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ana Paula Ribeiro Kobarg, Florida Christian University

Florida Christian University

Referências

ASSUNÇÃO, A. Á.; OLIVEIRA, D. A. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. 2009. Educação e Sociedade, REVASF, Petrolina-PE, vol. 7, n.12, p. 100-117, abril, 2017.

BALDAÇARA, L., SILVA, A. F., CASTRO, J. G. D., e SANTOS, G. C. A. (2015). Common psychiatric symptoms among public school teachers in Palmas, Tocantins, Brazil. An observational cross-sectional study. São Paulo Medical Journal, 133(5), 435-438, 2015.

BATISTA, J. B. V.; CARLOTTO, M. S.; MOREIRA, A. M. Depressão como causa de afastamento do trabalho: um estudo com professores do ensino fundamental. Psico, v. 44, n. 2, p. 257-262, abr./jun. 2013.

BENEVENE P., FIORILLI C. Burnout syndrome at school: a comparison study with lay and consecrated Italian teachers. Mediterr. J. Soc. Sci. 6 501–506. 10.5901/mjss, v.6, n.1, p.501, 2015.

BENEVENE, P.; ITTAN, M.M. e CORTINI, M. Self-Esteem and Happiness as Predictors of School Teachers’ Health: The Mediating Role of Job Satisfaction. Front Psychol. Published online, Jul, ; 9: 933, 2018.

BORRELLI I., BENEVENE P., FIORILLI C., D’AMELIO F., POZZI G. Working conditions and mental health in teachers: a preliminary study. Occup. Med. 64, 530–532, 2017.

CARLOTTO, M. S. Prevenção da síndrome de Burnout em professores: um relato de experiência. Mudanças – Psicológicas da saúde, v. 22, n. 1, p. 31-39, janeiro/junho. 2014.

CARRARO, M. M. Condições de trabalho e transtornos mentais comuns em professores da rede básica municipal de ensino de Bauru-SP. Dissertação de Mestrado, Mestrado em Saúde Pública, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Botucatu (SP). 2015.

CEBALLOS, A. G. C., SANTOS, G. B. Factors associated with musculoskeletal pain among teachers: sociodemographics aspects, general health and well-being at work. Revista Brasileira de Epidemiologia, 18(3), 702-715, 2015.

COSTA, L. S. T., GIL-MONTE, P. R., POSSOBON, R. F. e AMBROSANO, G. M. B. Prevalência da Síndrome de Burnout em uma amostra de professores universitários brasileiros. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(4), 636-642, 2013.

FERREIRA-COSTA, R.Q.; PEDRO-SILVA, N. Níveis de ansiedade e depressão entre professores do Ensino Infantil e Fundamental. Pro-Posições, Campinas, v. 30, 2019.

FORATTINI, C.D. e LUCENA, C. Adoecimento e sofrimento docente na perspectiva do trabalho. Laplage em Revista, Sorocaba, vol.1, n.2, mai.-ago., p.32-47, 2015.

GIANNINI, S. P. P., LATORRE, M. R. D. O., E FERREIRA, L. P. Factors associated with voice disorders among teachers: a case-control study. CoDAS, 25(6), 566-576, 2013.

GOULART, E., JR., LIPP, M. E. N. Estresse entre professoras do ensino fundamental de escolas públicas estaduais. Psicologia em Estudo, 13(4), 847-857, 2008.

HONG J. Y. Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teach. Educ. 26 1530–1543, 2010.

LIMA, M. E. A.; REZENDE, L. A. P. Programas de Qualidade de Vida no Trabalho (QVT) – qual eficácia possível? Anais do IX Encontro de Estudos Organizacionais da ANPAD. Belo Horizonte, 2016.

PEREIRA, J. A. Trabalho docente e sofrimento mental: um estudo em uma escola pública do Estado de São Paulo. Dissertação de Mestrado em Serviço Social, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista, Franca, 2015.

PEREIRA, E. F., TEIXEIRA, C. S., ANDRADE, R. D., BLEYER, F. T. S., E LOPES, A. S. Associação entre o perfil de ambiente e condições de trabalho com a percepção de saúde e qualidade de vida em professores de educação básica. Cadernos Saúde Coletiva, 22(2),113-119, 2014.

SANTOS, T. M., ALMEIDA, A. O., MARTINS, H. O., e MORENO, V. Aplicação de um instrumento de avaliação do grau de depressão em universitários do interior paulista durante a graduação em Enfermagem. Acta Scientiarum, 25(2), 171-176, 2003.

SILVA, E. P. (2015). Adoecimento e sofrimento de professores universitários: dimensões afetivas e ético-políticas. Psicologia: Teoria e Prática, 17(1), 61-71, 2015.

SILVEIRA, K. A., ENUMO, S. R. F., E BATISTA, E. P. Indicadores de estresse e estratégias de enfrentamento em professores de ensino multisseriado. Psicologia Escolar e Educação, 18(3), 457-465, 2014.

SKAALVIK E. M., SKAALVIK S. Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teach. Teach. Educ. 27 1029–1038, 2011.

SOARES, M.B., MAFRA, S.C.T. e FARIA, E.R. A relação entre a carreira do magistério superior, suporte familiar e estresse ocupacional dos docentes da Universidade Federal de Viçosa-MG. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 17, n. 2, p. 321 - 334, ago./dez. 2018.

SOARES, M.M.; OLIVEIRA, T.G.D. E BATISTA, E.C. O uso de antidepressivos por professores: uma revisão bibliográfica. REVASF, Petrolina-PE, vol. 7, n.12, p. 100-117, abril, 2017.

SORATO, M. T., e MARCOMIN, F. A. A percepção do professor universitário acerca do stress. Saúde em Revista, 9(21), 33-39, 2007.

SOUZA, A. M. F.; NETO FILHO, M. A. Uso de medicamentos ansiolíticos por docentes da rede estadual de educação na cidade de Cacoal-RO. UNINGÁ Review, v. 4, n. 3, pág. 50-55, out., 2010.

SOUZA, C. L., CARVALHO, F. M., ARAÚJO, T. M., REIS, E. J. F. B., LIMA, V. M. C., E PORTO, L. A. Factors associated with vocal fold pathologies in teachers. Revista de Saúde Pública, 45(5), 914-921, 2011.

SOUSA, Y.G. Cargas psíquicas de trabalho em profissionais de enfermagem inseridos nos centros de atenção psicossocial III. (Dissertação de mestrado). Programa de pós graduação em enfermagem da Universidade Federal do Rio grande do Norte – UFRN, Natal, RN, Brasil, 2016.

TABELEAO, V.P.; TOMASI, E.; NEVES, S.F. Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro , v. 27, n. 12, p. 2401-2408, Dec. 2011.

VAINGANKAR, J. A., SUBRAMANIAM, M., CHONG, S. A., ABDIN, E., EDELEN, M. O., PICCO, L., ... E SHERBOURNE, C. The positive mental health instrument: development and validation of a culturally relevant scale in a multi-ethnic asian population. Health and Quality of Life Outcomes, 9(1), 1-18, 2011.

VALLE, L.E.L. Estresse e distúrbios do sono no desempenho de professores: saúde mental no trabalho. Tese de Doutorado. Doutorado em Psicologia. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2011.

VEIT, C., WARE, J. The structure of psychological distress and well-being in general populations. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(5), 730-742, 1983.

YANG, X., GE, C., HU, B,. CHI, T. e WANG, L. Relationship between quality of life and occupational stress among teachers. Journal of Public Health, 123(11), 750-755, 2009.

ZANELLI, J. C. Estresse nas organizações de trabalho: compreensão e intervenção baseadas em evidências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Downloads

Publicado

28/03/2023

Como Citar

Ribeiro Kobarg, A. P. (2023). WELL-BEING AND STRESS ASSESSMENT OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN THE CITY OF ITAJAÍ / SC. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432908. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2908