EARLY CHILDHOOD EDUCATION: TEACHERS' CHALLENGES THROUGH CASES OF SEXUAL VIOLENCE

Authors

  • Gettielle Garcia Bellettine
  • Andréia de Bem Machado

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1048

Keywords:

school context, there are many challenges

Abstract

In the school context, there are many challenges faced by teachers, highlighting one type, child sexual abuse. This research aims to analyze the challenges faced by teachers who work in Kindergarten when faced with cases of children who suffered from sexual abuse, from Children's Education Centers (CEI) in the city of Palhoça/SC. The methodology used in this research was bibliographical, classified as exploratory, with a quantitative and qualitative approach. As for the technique of data collection, it was performed through an online questionnaire, sent to Kindergarten teachers in the city of Palhoça/SC. The elaborated questions were directed to approaching daily situations of the professor, listing the research problematic. It is concluded that the respondent teachers point out that continuing education combined with prevention with sexual education are tools to be used to deal with cases of child sexual abuse.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gettielle Garcia Bellettine

    Faculdade Municipal de Palhoça

References

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 16 de jul. 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009. Revisão das diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: MEC, 2009.

BRASIL. Resolução no 4 de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB,2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf.Acesso em: 10 de abr. 2021.

CHILDHOOD. Pela proteção da infância. São Paulo, 14 ago. 2019. Disponível em: https://www.childhood.org.br/a-violencia-sexual-infantil-no-brasil. Acesso em: 17 maio 2021.

CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA (CEE/SC). Resolução CEE/SC nº 009, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Estadual de Educação de Santa Catarina, para fins de cumprimento do calendário letivo do ano de 2020, como medida de prevenção e combate ao contágio do Coronavírus (COVID-19). Florianópolis, 19 mar. 2020. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/acordo-de-cooperacao/1808-resolucao-009-1/file. Acesso em: 17 maio 2021.

FELDMANN, Marina. Formação de professores e cotidiano escolar. In. FELDMANN, Marina (Org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora SENAC, 2009. p. 71-80.

GARCIA, Aida Cássia Leal; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Uma experiência de educação sexual na pré-escola. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 12-13, fev./ago., 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X1997000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/bj9trdCnZnFtGMx5ZQTRcty/?lang=pt. Acesso em: 17 maio 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Naíssa Nátyla Marinho; CARDOSO, Xênia Cristina Venâncio. Formação docente para possíveis casos de abuso sexual. Faculdade Católica de Anápolis, Anápolis, 2019. Disponível em: https://www.catolicadeanapolis.edu.br/biblioteca/wp-content/uploads/2020/02/NA%c3%8dSSA-N%c3%81TYLA-MARINHO-GOMES-E-X%c3%8aNIA-CRISTINA-VEN%c3%82NCIO-CARDOSO.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

GONÇALVES, Gisele. A criança como sujeito de direitos. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED SUL, 11., 2016 Anais [...] UFPR: Curitiba, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-5_GISELE-GONÇALVES.pdf. Acesso em: 17 maio de 2021.

HAIDAR, Stephanie. Escolas fechadas derrubam denúncias de violência. CBN Campinas, 21 maio 2020. Disponível em: https://portalcbncampinas.com.br/2020/05/com-escolas-fechadas-conselho-tutelar-registra-queda-nas-denuncias/. Acesso em: 17 maio 2021.

HOHENDORFF, Jean Von; PATIAS, Naiana Dapieve. Critérios de qualidade para artigos de pesquisa qualitativa. Psicol. estud., v. 24, e43536, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.43536. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/BVGWD9hCCyJrSRKrsp6XfJm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 abr. 2021.

MACIEL, Ivanir; DIOGO, Maria Fernanda; GONÇALVES, Gisele. Formação inicial de professores em pedagogia pautada nos pressupostos da educação em direitos humanos. Revista Vias Reflexivas, Palhoça, SC: FMP, v. 10, p. 39-49, dez. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341742395_Formacao_Inicial_de_Professores_em_Pedagogia_pautada_nos_pressupostos_da_Educacao_em_Direitos_Humanos. Acesso em: 23 maio 2021.

MELO, Eduarda Farias de; SILVA, Julia Regina Peixoto da; SILVA, Mariana Roberta da. O distanciamento social como fator de risco da violência sexual intrafamiliar contra crianças e adolescentes no Brasil. In: SEMANA DE PESQUISA DA UNIT SEMPESq, 2020. Anais [...] Alagoas, 2020. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/al_sempesq/article/view/13850. Acesso em: 3 jun. 2021.

PALHOÇA. Faculdade Municipal de Palhoça (FMP). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). Palhoça: FMP, dez. 2019.

PENSO, M. A., RAMOS, M. E. C.; GUSMÃO, M. M. A violência na família: reflexo da exclusão social. In: M. A. RIBEIRO; L. F. COSTA (Eds.). Família e problemas na contemporaneidade: reflexões e intervenções do Grupo Socius. Brasília: Universa, 2004. p. 71-86.

PEREIRA, Alciane Barbosa Macedo; CONCEIÇÃO, Maria Inês Gandolfo; BORGES, Lívia Freitas Fonseca. Reflexões sobre a formação de professores para o enfrentamento da violência intrafamiliar contra crianças. Tecnia, v. 2, n. 2, p. 63-83, 2017. Disponível em: http://revistas.ifg.edu.br/tecnia/article/view/145/65#. Acesso em: 25 jun. 2021.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SGROTT, Bruna Cristina; FLORIANO, Cristiano José; PRÓSPERO, Elisete Navas Sanches; SANCHES, Elizabeth Navas; ELSEN, Ingrid. Escola: um espaço de revelação da violência doméstica contra crianças e adolescentes. Psicol. Argum., v. 29, n. 66, p. 303-314, jul./set., 2011. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/psicologiaargumento/article/view/20375/19643. Acesso em: 21 jun. 2021.

SHAFFER, David R. Psicologia do desenvolvimento: infância e adolescência. São Paulo: Pioneira Thomsom Learning, 2005.

SILVA, Maria Carolina Batista da et al. Evidências sobre os impactos da pandemia da covid-19 na violência contra crianças: revisão de escopo. Texto & Contexto Enfermagem, v. 30, e20210058, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2021-0058. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/whykLqLYVMw9bs7rrfZKhJw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2021.

SUDBRACK, M. F. O.; CONCEIÇÃO, M. I. G. Jovens e violência: vítimas e/ou algozes? In: L. F. COSTA; T. M. C. de ALMEIDA (Eds.). Violência no cotidiano: do risco à proteção. Brasília: Universa: Liber Livro, 2005. p. 185-198.

Published

31/12/2021

How to Cite

EARLY CHILDHOOD EDUCATION: TEACHERS’ CHALLENGES THROUGH CASES OF SEXUAL VIOLENCE. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e311048. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1048