KNOW, SUBJECT COGNOSCENTE, SUBJECT OF THE SUPPOSED KNOWLEDGE AND TRANSFER IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1123

Keywords:

Knowledge, Subject Cognoscente, Subject of Supposed Knowledge, Transfer of Education

Abstract

This article aims to address knowledge, a knowing subject, a subject of supposed knowledge and transference in the educational process. This research presents the relationship between knowledge, the cognitive subject, the subject of knowledge support and the transference in the educational process. It is hypothesized that transference and knowledge are paramount to the educational process. We have three specific objectives: (i) to define knowledge, (ii) to understand the terms knowing subject and subject of supporting knowledge, (iii) to understand about the transference in the educational process. What justifies this research is the relevance of understanding the semester course as well as teaching activities. The theoretical framework that supports this work are Aglio and Garcia (1997), Charlot (2000), Freud (1908 - 1910), Kupfer (2010), Lajonquière (21997), Lajonquière (2006), Monteiro (2002), the result expected is to learn, a knowing subject, a subject of supporting knowledge and transference in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos

    Universidade de São Paulo - USP

  • Leonilse Saggin

    Universidade Ibirapuera - CP

  • Eurico Fiame Rodrigues

    Universidade Ibirapuera 

  • Marcia Siqueira de Andrade

    Universidade Ibirapuera

References

AGLIO, Débora Dalbosco e GARCIA, Cássia Leal Garcia. Uma experiência de educação sexual na pré-escola. 1997. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/paideia/n12-13/08.pdf. acessado em: 14 de nov. 2020.

CHARLOT, Bernard. Da Relação com o Saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

FREUD, Sigmund. Sobre as teorias sexuais infantis 1908. São Paulo: Companhia das Letras, 2 v., 2003

FREUD, Sigmund. Uma recordação de infância de Leonardo da Vinci 1910. São Paulo: Companhia das Letras, 2 v., 2010

FREUD, S. (1900a[1899]). La interpretación de los sueños. AE: 4-5; SB: 4-5; SA: 2.

FREUD, S (1905a[1904]). Sobre psicoterapia. AE: 7, p. 243ss; SB: 7, p. 267ss (Título em alemão: “Über Psychotherapie”, SA: Ergänzungsband [volume complementar], p. 107ss).

FREUD, S. (1914d). Contribución a la historia del movimiento psicoanalítico. AE: 14, p. 1ss; SB: 14, p. 16ss [ Links ]

FREUD, S. (1914g). Recordar, repetir y reelaborar (Nuevos consejos sobre la técnica del psicoanálisis, II). AE: 12, p. 145; SB: 12, p. 193. [ Links ]

FREUD, S. (1916-17). Conferencias de introducción al psicoanálisis. AE: 15 e 16; SB: 15 e 16. [ Links ]

FREUD, S. (1918b[1914]). De la historia de una neurosis infantil. AE: 17, p. 1ss; SB: 17, p. 19ss; SA: 8, p. 125ss.

FREUD, S. (1919a[1918]). Nuevos caminos de la terapia psicoanalítica. AE: 17, p. 155ss; SB: 17, p. 201ss (Título em alemão: “Wege der pychoanalytischen Therapie”, SA: Ergänzungsband [volume complementar], p. 239).

FREUD, S. (1919e). “Pegan a un niño” (Contribuicion ao conocimiento de la génesis de las perversiones sexuales). AE: 17, p. 183ss; SB: 17, p. 225ss (Título em alemão: “‘Ein Kind wird geschlagen’ (Beitrag zur Kenntnis der Entstehung sexueller Perversionen)”, SA: 7, p. 229ss).

FREUD, S. (1930a[1929]). El malestar en la cultura. AE: 21, p. 57ss (Título em alemão: “Das Unbehagen in der Kultur”, SA: 9, p. 191).

FREUD, S. (1937c). Análisis terminable y interminable. AE: 23, p. 211ss; SB: 23, p. 247ss. [ Links ]

FREUD, S. (1937d). Construcciones en el análisis. AE: 23, p. 255ss; SB: 23, p. 291ss (Título em alemão: “Konstruktionen in der Analyse”, SA: Ergänzungsband [volume complementar]).

FREUD, S.; BREUER, J. (1895d). Estudios sobre la histeria. AE: 2; SB: 2. [ Links ]

KUPFER, Maria Cristina. Freud e a educação. O mestre do impossível Disponível em: https://ceadvirtual.mrooms.net/course/view.php?id=32560#section-5, Acessado em 06 de set. 2020.

KUPFER, Maria Cristina. O Sujeito na Psicanálise e na Educação: bases para a educação terapêutica Disponível em: https://ceadvirtual.mrooms.net/course/view.php?id=32560#section-4, Acessado em 26 de ago. 2020.

LAJONQUIÈRE, Leandro, Dos erros e em especial daquele de renunciar à educação NOTAS SOBRE PSICANÁLISE E EDUCAÇÃO. 1997, disponível em http://www.periodicos.usp.br/estic/article/view/60716/63765, Acessado em: 01/11/2020.

LACAN, Jacques. (1998) Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor. ______. (2003) Outros escritos. Rio de Janiero: Jorge Zahar Editor.

LACAN. (1966-1967/2000) Seminário 14, La lógica del fantasma. Versión de la Escuela Freudiana de Buenos Aires: Edição eletrônica das obras completas de J. Lacan.

LACAN. (1993) O Seminário. Livro 1. Os escritos técnicos de Freud, (1953-1954). Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor.

LACAN. (1999) O Seminário. Livro 5. As formações do inconsciente, 1957-1958. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

LACAN. (1992) O seminário. Livro 8. A transferência, 1960-1961. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor.

LACAN. (1988) O seminário. Livro 11. Os quatro conceitos da psicanálise, 1964. Rio de Janeiro. Jorge Zahar editor.

MILLER, J. (1995) “Contexto e conceitos”. In: FELDSTEIN, R.; FINK, B.; JAANUS, M. (orgs.). Para ler o seminário 11 de Lacan. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor, p. 15-28. MILLER. (1987) Percurso de Lacan, uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor

MONTEIRO, Elisabete Aparecida, A transferência e a Ação educativa, disponível em: http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/61039/64063, acessado em 03 de nov. 2020.

SANTOS, D. M. A. D. A. P. D. (2021). TEORIA DO CAOS E A NÃO LINEARIDADE NO CONTEXTO DA PANDEMIA DIANTE DA SENSIBILIDADE AS AÇÕES HUMANAS: UMA REFLEXÃO SOBRE AS MUDANÇAS EDUCACIONAIS. Conexão ComCiência, 1(3). Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/5336

Published

10/02/2022

How to Cite

KNOW, SUBJECT COGNOSCENTE, SUBJECT OF THE SUPPOSED KNOWLEDGE AND TRANSFER IN THE EDUCATIONAL PROCESS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(2), e321123. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1123