RELATIONSHIP BETWEEN BNCC'S SKILLS FOR TEACHING HISTORY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (AGENDA 2030 - UN): REFLECTIONS AND POSSIBILITIES

Authors

  • Luiz Carlos Lombardo Piraino UNICESUMAR
  • Priscilla Campiolo Manesco unicesumar

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i3.131

Keywords:

BNCC, Sustainable development goals, Story, Skills and abilities

Abstract

The association of skills development in the History curriculum proposed at BNCC (2017) with the 2030 Agenda conferred by the UN in 2015 presents possible paths to be taken in the educational field in a meaningful way and grounded in contemporary demands of global society. Thus, through bibliographic research, we propose to identify possibilities in the development of the skills proposed for the discipline of History contained in the BNCC in association with the Sustainable Development Goals (SDGs) presented in Agenda 2030. It is expected to contribute to a teaching practice based on History on significant and highly relevant topics for students, being understood as collaborators and partners of a global and interdependent community in the most varied aspects and of which they make up all the complexity of life in society, taking into account the instabilities and uncertainties that permeate the 21st century citizen life, qualifying the understanding of the current reality as a possibility of pedagogical treatment in History classes in Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Priscilla Campiolo Manesco, unicesumar

    Mestrado em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/2008), Especialização em Metodologia do Ensino da Arte pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER/2012). Especialização em História Econômica pela UEM (2004). Graduação em História pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Mandaguari (FAFIMAN/2000). Graduação em Pedagogia/Licenciatura, pelo Centro Universitário Maringá (Unicesumar/2013). Atualmente é coordenadora de cursos de graduação do Núcleo de Educação a Distância (NEaD), da Unicesumar; docente na pós-graduação lato-sensu em cursos de Educação; integrante da Comissão de Elaboração e Revisão de Itens/ENADE do Banco Nacional de Itens (BNI), pelo Instituto Anísio Teixeira (INEP/MEC); e integrante do Comitê de Pesquisa na Unicesumar. Faz parte do Banco de Avaliadores do Sinaes (BASis), pelo Ministério da Educação, para atos regulatórios de curso na modalidade presencial e a distância. Tem experiência na área educacional como coordenadora (Ensino Fundamental e Superior), como Professora da Educação Básica e em Cursos de Graduação e Pós-graduação lato-sensu.

Published

29/04/2021

How to Cite

RELATIONSHIP BETWEEN BNCC’S SKILLS FOR TEACHING HISTORY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (AGENDA 2030 - UN): REFLECTIONS AND POSSIBILITIES. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(3), 01-19. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i3.131