DEAF LITERATURE: A LOOK AT NARRATIVES IN LIBRAS, THE RIGHT TO DIFFERENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1358

Keywords:

Deaf Literature, Deaf, Teaching and development process

Abstract

The research work focuses on Deaf Literature, presents a simple and accessible approach to narratives in literatures that have as themes highlighted the needs of the deaf in society, the difficulties of literary publications with specific themes to the inclusion of the deaf as an active subject. and productive in society and themes that often portray their aspirations, but are not considered. It aims to identify the riches within the deaf literature, in educational, cultural and social aspects. The applied research methodology is a bibliographic review, of a narrative, descriptive and exploratory nature that reveals the behavior of a society dominated by hearing people with the deaf who yearn to interact exploring aspects of the deaf literature. It presents LIBRAS as a mediation instrument, driven by the deaf literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Conceição de Maria Machado Costa Primo

    Graduanda LETRAS/LIBRAS- Uniasselvi

  • Adailza Lacerda e Silva

    Acadêmica de Letras/Libras pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci

  • Isadora Sayonara Ferreira Coelho

    Centro Universitário de Ciências e Tecnologia do Maranhão (UNIFACEMA)

  • Maria Jozinandia Lima da Silva Mourão

    Faculdade de Ciências Aplicadas Piauiense - FACAPI

  • Jessica Maria Linhares Chagas

    Universidade Federal do Maranhão - UFMA

  • Leidiane Maria Silva Mota

    Universidade Federal do Piauí – UFPI.

  • Úrsula Alves da Silva

    Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

  • Domingos de Conceição de Sousa

    Faculdade do Médio Parnasianismo—FAMEP

  • Maura Maria de Jesus

    Universidade estadual do Maranhão UEMA

  • Juliana Sousa da Costa

     Centro Universitário Maurício de Nassau - UNINASSAU

  • Iris Maria Oliveira da Silva

    Faculdade Entre Rios do Piauí

  • Flaviane Regina Menezes da Silva

    Faculdade Entre Rios do Piauí

  • Francilene Amorim Lima Costa

    Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

  • Paula Oliveira de Sousa

    Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

  • Deusenir Rodrigues dos Santos

    CESV – Centro de Ensino Superior de Vitoria

References

ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa Em Ciências Humanas E Sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

Da Silva, T. T., Hall, S., & Woodward, K. (2014). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. (15a ed.). Vozes

GALVÃO, I. Henri Wallon. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Vozes, 2008.p. 37-61.

HESSEL, Carolina; ROSA, Fabiano. Cinderela surda. Canoas, RS: Editora da ULBRA, 2009.

HESSEL, C.; ROSA, F.; KARNOPP, L. B. Rapunzel Surda. Canoas, RS: ULBRA, 2005.

HUTCHEON, L. A theory of adaptation. London: Routledge, 2013.

KARNOPP, L. B. Língua de sinais e língua portuguesa: em busca de um diálogo: Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.

KARNOPP, Lodenir. Literatura Surda. Florianópolis: UFSC – Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

KARNOPP, Lodenir. Produções culturais de surdos: análise da literatura surda.

Cadernos de Educação (UFPel), v. Ano 19, p. 155-174, 2010.

KARNOPP, L. Literatura Surda. Curso de Licenciatura em Letras-Libras na Modalidade a Distância. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

KARNOPP, Lodenir. Literatura Surda. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 7,

n. 2, p. 98-109, jun. 2005. Disponível em: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/10162/ssoar-etd-2006-2-karnopp- literatura_surda.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 outubro. 2021.

KLEIN, Madalena. Educação e movimento surdo: histórias de rupturas e contestações. In: KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena. A Língua na Educação do Surdo. Vol. 1. Porto Alegre: Secretaria Estadual de Educação, 2005.

LAJOLO, Marisa. Literatura: leitores leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

LAZZARIN, Márcia Lise (Orgs.). Cultura Surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ed. ULBRA, 2011. p. 91-112.

LOPES, Maura Corcini.; LEITE, F.B. Cultura Surda & Libras. São Leopoldo, RS: Editora

Unisinos, 2011.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MENDES, L, N. et al. Estudos de Revisão. Rev. De epidemiologia e controle de infecção. V. 5, n. 3, pag. 01–05. 200

MOURÃO, Claudio H. N. Adaptações e tradução em literatura surda: a produção

culturas em língua de sinais. Disponível em: <http://www.portalanpedsul.com.br/

admin/uploads/2012/Educacao_Especial/Trabalho/08_31 _14_3009-7345-1-PB.pdf>.

Acesso em: 20 maio 2017.

OLIVEIRA, Mylena Lícia dos Santos. A LITERATURA SURDA E SUA RELAÇÃO COM A IDENTIDADE SURDA. 2021.

PERLIM, Galdis; MIRANDA, Wilson. Surdos: o narrar e a política. Ponto de vista. Florianópolis, 2003. Disponível em:www.periodicos.ufsc.br. Acesso em: 22 mai. 2021.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

QUEIROZ, Alicyary Moreira. Literatura surda nas práticas de professores surdos em escola bilíngue. 2021.

ROCHA, Carlos Ranieny Pereira; SILVA, Débora Alves Mendonça; ANTUNES, Joeli Teixeira. Libras e literatura surda: o processo de individuação e a inclusão dos surdos na educação. Conselho Editorial, p. 55, 2021.

ROSA, Fabiano Souto; KLEIN, Madalena. O que sinalizam os professores surdos sobre literatura surda em livros digitais. In: KARNOPP, Lodenir; KLEIN, Madalena; LUNARDI-

SILVA, Kaio Germano Sousa et al. Afetividade como prática metodológica na educação infantil: Uma revisão narrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. e36410414053-e36410414053, 2021.

SILVA, Kaio Germano Sousa et al. A importância da Literatura Surda na elaboração cultural do Sujeito Surdo: Achados de uma revisão. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. e59610817954-e59610817954, 2021.

SOUZA, Regina Maria de. Que palavra que te falta? Linguística, educação e surdez. São Paulo: M. Fontes, 1998.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. revisada.

Florianópolis: Editora UFSC, 2009.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999. Disponível em: <https://escritadesinais.wordpress. com/2010/08/26/literatura-surda/>. Acesso em: 30 outubro. 2021.

Published

15/04/2022

How to Cite

DEAF LITERATURE: A LOOK AT NARRATIVES IN LIBRAS, THE RIGHT TO DIFFERENCES. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341358. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1358