IMPACTS OF TRADITIONAL TEACHING DURING THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE CLASSES

Artigo mais acessado da revista no ano de 2022!

Authors

  • Ronnielle Cabral Rolim

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1363

Keywords:

Traditional education. Remote Teaching. Resumption of learning.

Abstract

The present article highlights the possible impacts that traditional teaching can cause when used as the only source of teaching-learning during the resumption of face-to-face classes. Starting from such questioning, the general objective is to demonstrate the importance of changes in pedagogical practices in the face of new challenges after the reopening of schools. And the specific objectives permeate from the identification of the main methodologies adopted between the eighties until the pandemic period and the analysis of this scenario during the resumption of education. It is based on the hypothesis that it is feasible to replace some traditional practices with strategic methodologies that arouse curiosity and interest in students, reducing dropout and promoting learning. The research has a pure basic purpose, descriptive objectives, with a qualitative approach, under the hypothetical-deductive method and bibliographic procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ronnielle Cabral Rolim

    UNiversidade Regional do Cariri - URCA

References

BERNARDES, Thais. Impactos da Pandemia na Educação. Fundação Roberto Marinho, 2021. Disponível em: https://www.futura.org.br/impactos-da-pandemia-na-educacao/. Acesso em: 09 mar. 2022.

CHARLOT, Bernard. Bernard Charlot: ensinar com significado para mobilizar os alunos. [Entrevista concedida a] Tatiana Pinheiro. Nova Escola, Rio de Janeiro, 01 jun. 2009.

FAUSTINO, L. S. S. SILVA, T. R. F. S. Educadores frente à pandemia: Dilemas e intervenções alternativas para coordenadores e docentes. Revista Boletim de Conjuntura, ano II, vol. 3, n. 7, Boa Vista, 2020.

FERREIRA, Marieta et al, Avaliação da aprendizagem na retomada das aulas. Rio de Janeiro: FGV SB, data. 1 vídeo (01 hor:37 min:37 seg). [Webinar]. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/29287. Acesso em: 02 mar. 2022.

GÓIS, Antônio. Quatro décadas de gestão educacional no Brasil: Políticas públicas do MEC em depoimentos de ex-ministros. São Paulo: Fundação Santilha, 2018.

GOTTI, Alexxandra. DAHER, Hélio. Como garantir a recomposição das aprendizagens na retomada presencial das aulas, Revista Nova Escola, Rio de Janeiro, janeiro, 2022. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/20841/como-garantir-a-recomposicao-das-aprendizagens-na-retomada-presencial-das-aulas. Acesso em: 14 mar. 2022.

JACK MA. Educação precisa mudar em até 30 anos, diz Jack Ma, da Alibaba, Seu Dinheiro, São Paulo, 17 out. 2019. Disponível em: https://www.seudinheiro.com/2019/bilionarios/educacao-precisa-mudar-em-ate-30-anos-diz-jack-ma-do-alibaba/. Acesso em: 14 mar. 2022.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. S„o Paulo: EPU, 1986.

PIFFERO, E. D. L. F., Soares,R. G., Coelho, C. P., & Roehrs, R. (2020). Metodologias Ativas e o ensino de Biologia: desafios e possibilidades no novo Ensino Médio. Ensino & Pesquisa.

PONCE, Aníbal. Educação e luta de classes. Tradução de José Severo de Camargo Pereira. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

ROSSI, E. R.; RODRIGUES, E.; NEVES, F. M. (. ). Fundamentos Históricos da Educação no Brasil. 2. ed. rev. e ampl. ed. Maringá: Eduem, 2009.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 24. ed. S„o Paulo: Cortez, 1991.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Metodologia Dialética em Sala de Aula. In: Revista de Educação AEC. Brasília: abril de 1992 (n. 83).

Published

24/04/2022

How to Cite

IMPACTS OF TRADITIONAL TEACHING DURING THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE CLASSES: Artigo mais acessado da revista no ano de 2022!. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341363. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1363