ETHICS AND EDUCATION IN EVERYDAY LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1419

Keywords:

Keywords: Ethics. Learning. Society.

Abstract

Ethics, because it is the set of norms of moral and behavioral conduct, is among the assumptions of great circulation and broadly salutary to coexistence in society, for stipulating in general terms of moral behaviors, values, beliefs, respect, justice, attitudes, concepts, cultures, customs, desired procedures in all sectors of the systematic civilizing organization that we live in, with the purpose of standardizing and standardizing moral conduct as certain and immoral passive punishments. This study aimed to show the importance of ethical precepts in education and its functionality in interpersonal relationships for a better social interaction. A qualitative literature review was used to analyze references from authors who address the subject in focus. It was pointed out that, even studying classical authors a.c. dealing with problems of his time, we still find problems related to ethics and behavioral moral conduct of people, becoming unfeasible, often, to give opinions due to interpretations of others, judging unfairly or observing the purely sensationalist character of creating a climate of hatred, persecution, punishment and confusion with regard to the media, leaving people involved in vulnerable situations, morally impaired, and therefore it is essential to use ethics in all human fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Alexandre Firme de Oliveira
    Graduated in Pedagogy from the State University of Vale do Acaraú (2003), he is a specialist in Literacy from the Potiguar University (UnP), 2010. Master in Education (2021) from the University of Santa Cruz do Sul - UNISC. He is currently a primary school teacher at the Municipality of Macaíba and Parnamirim. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Meaningful Learning and Active Methodologies, Reading and Interactive Poetry, he developed projects and productions in the area of ​​Information and Communication Technology (Educational Robotics and Scientific Dissemination Articles) working mainly on the following topic: evaluation, learning, psychology and literacy in the 9-year Elementary School.
  • Luana Pricila Vieira Oliveira

    Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte-UERN, Especialista em Língua Portuguesa e Matemática Numa Abordagem Transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte-IFRN, Bacharela em Gestão de Políticas Públicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Publicações na área de Alfabetização, o uso de tecnologias na aprendizagem, inteligências múltiplas. Estudos e pesquisas na área de gestão de saúde pública

References

REFERÊNCIAS

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.

ARISTÓTELES. Frases de Aristóteles. Disponível em https://www.pensador.com/autor/aristoteles/ Acesso em Março de 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

Da Vinci Leonardo. O Significado do Homem Vitruviano. Disponível em <https://www.significados.com.br/homem-vitruviano/ >Acesso em Outubro de 2021.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Disponível em: <https://www.google.com.br/books/edition/Educa%C3%A7%C3%A3o_e_Sociologia/HnmWDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover . Acesso em Fevereiro de 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 32ed. São Paulo: Cortez, 1996- Coleção Questões de Nossa Época; v.13

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996

FUNDAÇÃO BRADESCO. Conceitos de aprendizagem Criativa. Disponível emhttps://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativaAcesso em Fevereiro de 2022.

KRENAK, Ailton. Idéias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2015. Disponível em: https://culturapolítica2018.files.wordpress.com/2019/09/ideias-para-adiar-o-fim-do-mundo.pdf.Acesso em: maio 2021.

MORIN, Edgar. Os sete Saberes Necessários á Educação do Futuro. 2ª Edição, São Paulo. Cortez, 2000.

OLIVEIRA, Carlos A. F De, OLIVEIRA, Luana P.V, RAMOS, VIVÍAN Kelly da Trindade. Educação com foco nas Múltiplas Inteligências. Disponível em<https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/1086/893>Acesso em Março de 2022.

OLIVEIRA, Carlos Alexandre Firme de. Uma Experiência de arte poética no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul-Rio Grande do Sul-RS, 2021

OLIVEIRA,Carlos Alexandre, COSTA, Lilian L.M, OLIVEIRA, Luana P.V. Educação uma Arte que Molda a Vida: Tecnologias Educacionais aliadas ou vilã? In: MONTEIRO, Jean Carlos da Silva,JUNIOR, João Batista Bottentuit, RODRIGUES, Sannya Fernanda Nunes.( Orgs).Redes e Mídias Sociais Digitais na Aprendizagem. São Paulo: Mentes Abertas, 2021.

PLATÃO. Frases de Platão. Disponível emhttps://www.pensador.com/autor/platao/ Acesso em Março de 2022.

WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

Published

16/05/2022

How to Cite

ETHICS AND EDUCATION IN EVERYDAY LIFE. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(5), e351419. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1419