SOCIO-EMOTIONAL SKILLS OF THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: HOW TO PREPARE STUDENTS TO FACE THE CHALLENGES OF THE 21ST CENTURY IN THE FACE OF THE ERA OF COMPETITIVENESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1539Keywords:
focused to think the Socioemotional SkillsAbstract
The present work is focused to think the Socioemotional Skills of the Common Curricular Basis (BNCC) in the Education of Young and Adults (EJA) as a pedagogical proposals to meet the challenges of contemporaneity in the front of the era of competitiveness. Reflect on the importance of buiding sensitive practices for creating a space for more complete learning and promote an impact on student well-being, incorporate more flexible and comprehensive learning strategies. In the quest to reconnect the individual to the world that lives necessary to go through the development of Socioemotional skills. Take the commitment to promote with student in Education focused on the reception, recognition and development full in their singularities and originality, constituting a space for learning non-exclusionary, the Dim Viegas State School “Life Project” of the municipality José Raydan-MG, it has been expanding own and specific actions in EJA, such as the sensibilization of student through collective pedagogical activities, lectures and their guests, interaction with variable workshops, dialogue with families, awareness of every school and social body for promotion quality education, educator training, development of differentiated materials and strategies, among olhers.
Keywords: Socioemotional Skills; BNCC; EJA; Life Project.
Downloads
References
ALVES, Rubem. Educação dos Sentidos e mais. Campinas: Verus Editora, 2005.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Resolução CNE/CEB nº 11/2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.
ª edição, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação, 2014.
ESPINOSA, Baruch. Os pensadores. São Paulo: Abril, 1979.
CALFA, Maria Ignez. Teias, Tramas e Tessituras: uma Travessia. In.: VIII Congresso Brasileiro da Associação de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, 2008. Belo Horizonte. Anais do VIII Congresso da ABRACE. Belo Horizonte: Editora UFMG,2008. V.4 n°1.
CORTELLA, Mario Sergio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança! São Paulo: Cortez, 2015.
EARP, Helenita de Sá. O Campo Psicológico da Dança Educacional. In Arquivos da Escola Nacional de Educação Física e Desportos. Ano II, n. 2, Junho de 1946. p. 17- 20. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, Escola Nacional de Educação Física e Desportos, 1946. 132 p. disponível em: http://www.ceme.eefd.ufrj.br/docs/mdenefd.html. Acessado em Agosto de 2021.
EARP, Ana Célia. Princípios de conecções dos movimentos básicos em suas relações anátomo-cinesiológicas na dança segundo Helenita Sá Earp. In.: Anais do VI Congresso de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, 2010.
EARP, Helenita Sá. Fundamentos Filosóficos, Científicos, Artísticos e Educacionais da Dança, Rio de Janeiro, manuscrito, sem data definida.
KELEMAN, Stanley. Anatomia Emocional. São Paulo: Grupo Editorial Summus, 1992.
KELEMAN, Stanley. Padrões de Distresse: agressões emocionais e forma humana. São Paulo: Summus, 1992.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares em Saúde, 2019.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Promoção da Saúde, 2020.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Humanização, 2013.
MONTAGU, Ashley. Tocar – O significado humano da pele. 9. ed. São Paulo: Summus, 1988.
MORAN, José Manuel. O Vídeo na Sala de Aula. São Paulo, ECA-Ed. Moderna. Revista Comunicação & Educação, 1995.
FREIRE, PAULO. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33 ed.São Paulo: Paz e terra, 1997.
STOKOE Patricia et al. La expresión corporal-danza en el congreso pedagógico. Trabalho apresentado nas 3as Jornadas “El Perfil del Nuevo Docente para el Cambio Educativo”. Buenos Aires. Mimeografado, 1987(a).
STOKOE, Patricia. Expresión corporal: arte, salud y educación. Buenos Aires: ICSAHumanitas, 1987(b).
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TORRALBA, Ruth. Sensorial do corpo: via régia ao inconsciente. Niterói: Eduff, 2016.
TEIXEIRA, Letícia. Conscientização do movimento, uma prática corporal. São Paulo: Caioá, 1998.
TORO, R. Biodanza. São Paulo: Olavobrás, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.