SOCIO-EMOTIONAL SKILLS OF THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: HOW TO PREPARE STUDENTS TO FACE THE CHALLENGES OF THE 21ST CENTURY IN THE FACE OF THE ERA OF COMPETITIVENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1539

Keywords:

focused to think the Socioemotional Skills

Abstract

The present work is focused to think the Socioemotional Skills of the Common Curricular Basis (BNCC) in the Education of Young and Adults (EJA) as a pedagogical proposals to meet the challenges of contemporaneity in the front of the era of competitiveness. Reflect on the importance of buiding sensitive practices for creating a space for more complete learning and promote an impact on student well-being, incorporate more flexible and comprehensive learning strategies. In the quest to reconnect the individual to the world that lives necessary to go through the development of Socioemotional skills. Take the commitment to promote with student in Education focused on the reception, recognition and development full in their singularities and originality, constituting a space for learning non-exclusionary, the Dim Viegas State School “Life Project” of the municipality José Raydan-MG, it has been expanding own and specific actions in EJA, such as the sensibilization of student through collective pedagogical activities, lectures and their guests, interaction with variable workshops, dialogue with families, awareness of every school and social body for promotion quality education, educator training, development of differentiated materials and strategies, among olhers.

 

Keywords: Socioemotional Skills; BNCC; EJA; Life Project.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tayna Bertoldo da Silva

    Graduada em Licenciatura em Dança (UFRJ); especialista em De/eficiências Múltiplas e Sensoriais (F. Única). Pesquisadora do Corpo e do Movimento em Dança na Acessibilidade e Saúde Mental; Educadora de Dança Educação e Preparadora Corporal de Dança Saúde. Integrante do Projeto “Instigando a Ciência e a Tecnologia pelo VideoDança”(DAC/UFRJ).

     

  • Lindaura Bertoldo da Rocha Pereira

    Bacharela em Ciências Contábeis (UNIUBE). Licencianda em Pedagogia (UNIUBE).
    Professora regente Projeto de Vida na Educação de Jovens e Adultos (EJA).

References

ALVES, Rubem. Educação dos Sentidos e mais. Campinas: Verus Editora, 2005.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Resolução CNE/CEB nº 11/2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

ª edição, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação, 2014.

ESPINOSA, Baruch. Os pensadores. São Paulo: Abril, 1979.

CALFA, Maria Ignez. Teias, Tramas e Tessituras: uma Travessia. In.: VIII Congresso Brasileiro da Associação de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, 2008. Belo Horizonte. Anais do VIII Congresso da ABRACE. Belo Horizonte: Editora UFMG,2008. V.4 n°1.

CORTELLA, Mario Sergio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança! São Paulo: Cortez, 2015.

EARP, Helenita de Sá. O Campo Psicológico da Dança Educacional. In Arquivos da Escola Nacional de Educação Física e Desportos. Ano II, n. 2, Junho de 1946. p. 17- 20. Rio de Janeiro: Universidade do Brasil, Escola Nacional de Educação Física e Desportos, 1946. 132 p. disponível em: http://www.ceme.eefd.ufrj.br/docs/mdenefd.html. Acessado em Agosto de 2021.

EARP, Ana Célia. Princípios de conecções dos movimentos básicos em suas relações anátomo-cinesiológicas na dança segundo Helenita Sá Earp. In.: Anais do VI Congresso de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, 2010.

EARP, Helenita Sá. Fundamentos Filosóficos, Científicos, Artísticos e Educacionais da Dança, Rio de Janeiro, manuscrito, sem data definida.

KELEMAN, Stanley. Anatomia Emocional. São Paulo: Grupo Editorial Summus, 1992.

KELEMAN, Stanley. Padrões de Distresse: agressões emocionais e forma humana. São Paulo: Summus, 1992.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares em Saúde, 2019.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Promoção da Saúde, 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Humanização, 2013.

MONTAGU, Ashley. Tocar – O significado humano da pele. 9. ed. São Paulo: Summus, 1988.

MORAN, José Manuel. O Vídeo na Sala de Aula. São Paulo, ECA-Ed. Moderna. Revista Comunicação & Educação, 1995.

FREIRE, PAULO. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33 ed.São Paulo: Paz e terra, 1997.

STOKOE Patricia et al. La expresión corporal-danza en el congreso pedagógico. Trabalho apresentado nas 3as Jornadas “El Perfil del Nuevo Docente para el Cambio Educativo”. Buenos Aires. Mimeografado, 1987(a).

STOKOE, Patricia. Expresión corporal: arte, salud y educación. Buenos Aires: ICSAHumanitas, 1987(b).

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TORRALBA, Ruth. Sensorial do corpo: via régia ao inconsciente. Niterói: Eduff, 2016.

TEIXEIRA, Letícia. Conscientização do movimento, uma prática corporal. São Paulo: Caioá, 1998.

TORO, R. Biodanza. São Paulo: Olavobrás, 2002.

Published

31/05/2022

How to Cite

SOCIO-EMOTIONAL SKILLS OF THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: HOW TO PREPARE STUDENTS TO FACE THE CHALLENGES OF THE 21ST CENTURY IN THE FACE OF THE ERA OF COMPETITIVENESS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361539. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1539