CREATIVE INDUSTRY: AN ANALYSIS OF CHALLENGES AND STRATEGIES FOR SMALL BUSINESSES

Authors

  • Amanda Vitória da Silva Félix
  • Maria Fernanda Gatto

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1569

Keywords:

study aims to investigate the role of small businesses

Abstract

This study aims to investigate the role of small businesses in the Creative Economy from a review of the available literature and data from the sector. For this, it was verified how this economy is defined and what is the relevance of micro and small enterprises of the creative economy. After this contextualization, this work seeks to understand the main challenges and opportunities for the development of the creative sector in Brazil, with emphasis on social, economic, digital inclusion issues and the impacts of Covid-19. Strategies aligned with the characteristics of the Brazilian context are also present among the objectives of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amanda Vitória da Silva Félix

    Graduação em Ciências Econômicas na Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

  • Maria Fernanda Gatto

    Professora do Departamento de Economia da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

References

BRASIL. Ministério da Cultura. Plano da Secretaria da Economia da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações 2011 a 2014. Brasília, DF: Ministério da Cultura, 2011. Disponível em: https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da- Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf

COELHO NETTO, José Teixeira, Dicionário Crítico de Política Cultural. São Paulo: FAPESP/Iluminuras, 1a. Ed., 1997. Disponível em: https://hugoribeiro.com.br/biblioteca- digital/Coelho-Dicionario_critico_de_politica_cultural.pdf. Acesso em 15 mai. 2022.

FIRJAN. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. Rio de Janeiro, fev 2019. Disponível em: https://www.firjan.com.br/economiacriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa.pdf.

Acesso em 12 mar. 2022.

GALLAS, J. C.; PIMENTA, A. A.; GONÇALO, C. R.; RODRIGUES, R. B. Economia Criativa

e Inovação Social: uma análise a partir de uma comunidade de artesãos cearenses. Desenvolvimento em Questão, [S. l.], v. 17, n. 49, p. 176–190, 2019. DOI: 10.21527/2237-6453.2019.49.176-190.

ITAÚ CULTURAL. Balanço Economia Criativa no 4º Trimestre de 2021. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/observatorio/paineldedados/publicacoes/boletins/balanco- economia-criativa-no-4o-trimestre-de-2021. Acesso em: 18 mai. 2022.

PWC. O abismo digital no Brasil: Como a desigualdade de acesso à internet, a infraestrutura inadequada e a educação deficitária limitam nossas opções para o futuro. Disponível em: https://www.pwc.com.br/pt/estudos/preocupacoes-ceos/mais- temas/2022/O_Abismo_Digital.pdf. Acesso em: 20 mai. 2022.

REIS, Ana Carla Fonseca. Economia criativa como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. Itaú Cultural, São Paulo, 2008.

Economia da cultura e desenvolvimento sustentável: o caleidoscópio da cultura. Ed. São Paulo: Manoele, 2006.

SEBRAE. Economia Criativa do Rio de Janeiro e as MPE. Rio de Janeiro: 2012. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RJ/Menu%20Institucional/Sebrae_ SET_nov12_ec_crtv.pdf. Acesso em: 12 mai. 2022.

SEBRAE. Sobrevivência das empresas, 2020. Disponível:

https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/sobrevivencia-das-empresas-no-brasil-102016.pdf . Acesso em: 19 mar. 2022.

SOUSA, Ana Pula. Distanciamento na pandemia impulsiona indústria de games no Brasil. Valor, 2021. Disponível em: https://valor.globo.com/eu-e/noticia/2021/04/16/distanciamento- na-pandemia-impulsiona-industria-de-games-no-brasil.ghtml Acesso em: 20 mai. 2022.

TOLILA, Paul. Cultura e Economia: Problemas, Hipóteses, Pistas. São Paulo: Iluminuras Itaú Cultural, 2007.

TOM FLEMING CREATIVE CONSULTANCY. A economia criativa brasileira, 2018. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf. Acesso em 18 mar. 2022.

UNESCO. Pesquisa de percepção dos impactos da COVID-19 nos setores cultural e criativo do

Brasil: resumo.

Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375069?posInSet=13&queryId=341e9048-f941- 45cf-8445-efdb43251ed0. Acesso em: 15 mai. 2022.

Published

21/06/2022

How to Cite

CREATIVE INDUSTRY: AN ANALYSIS OF CHALLENGES AND STRATEGIES FOR SMALL BUSINESSES. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361569. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1569