CHECK-IN – CHECK-OUT DYNAMICS AS WARM-UP STRATEGIES IN REMOTE CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1577Keywords:
COVID-19, Education, Distance, Warm-up strategy, Students, PharmacyAbstract
This study reports the experience of using check-in and check-out dynamics as strategies to increase participation and improve the psychological well-being of Pharmacy undergraduates, from the “Supervised Internship discipline at Unified Health System”, at a public university in the State of Rio de Janeiro, at remote teaching due to the COVID-19 pandemic. The dynamics were operationalized through forms available in the virtual learning environment. Seven classes participated in the dynamics between the years 2020 and 2021, totaling 32 students, 78.1% female. Of the 330 responses, 51.8% referred to check-in. As for the content, a predominance of “positive” perceptions was identified, followed by “negative” and “mixed” perceptions, both for check-in (39.2%; 36.8%; 24%) and check-out (42.1 %; 32.7%; 25.2%). We observed changes in sensations and emotions reported throughout the activities, an aspect evidenced in changes in the keywords present in each category of perception. In our experience, the use of check-in and check-out helped students to share their anxieties, doubts and to feel welcomed and cared for. The dynamics provided feedback, support for the most vulnerable students and contributed to improvements in the teaching methodology of the subject.
Downloads
References
WHO WHO. EPI-WIN, World Health Organization’s epidemic information network [Internet]. WHO-Risk Communication. Geneva; 2021 [citado 17 de novembro de 2021]. Available from: https://www.who.int/teams/control-of-neglected-tropical-diseases/yaws/diagnosis-and-treatment/risk-communciation---global
Silva AN da, Guedes CR, Santos-Pinto CDB, Miranda ES, Ferreira LM, Vettore MV. Demographics, Socioeconomic Status, Social Distancing, Psychosocial Factors and Psychological Well-Being among Undergraduate Students during the COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health. janeiro de 2021;18(14):7215–29. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph18147215
Pakdel Z, Khodareza M. The effects of warm-up tasks on the Iranian EFL students’ writing ability. IES. 26 de março de 2012;5(2):190–203. Available from: https://doi.org/10.5539/ies.v5n2p190
Diril A. The importance of icebreakers and warm-up activities in language teaching. ACC Journal. 31 de dezembro de 2015;21(3):143–7. Available from: https://doi.org/10.15240/tul/004/2015-3-014
Guedes CR, Rangel VM, Mosegui GBG. A formação em Saúde Coletiva na graduação de Farmácia: a experiência do estágio supervisionado na atenção básica. DIVERSITATES International Journal. 2018;10(3):01–19. Disponível em: http://www.diversitates.uff.br/index.php/1diversitates-uff1/article/view/275
Gossenheimer AN, Carneiro MLF, Castro MS de. Estudo comparativo da metodologia ativa “gincana” nas modalidades presencial e à distância em curso de graduação de farmácia. ABCS health sci. 2015;40(3):234–40. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-771402
Soto MJT, Larenas CHD. Quizizz y smartphones: estrategia de calentamiento para mejorar la participación en clases de los estudiantes universitarios. Chakiñan. abril de 2021;1(13):19–37. Available from: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2550-67222021000100019&lng=es&nrm=iso
Barros LCF de, Lima TS de A, Rocha TJM, Silva ET da. Perfil do egresso do curso de Farmácia de uma instituição particular do município de Maceió-AL. Rev Eletr Farm. 31 de dezembro de 2013;10(4):1–15. Disponível em: https://revistas.ufg.br/REF/article/view/22145
Bublitz S, Guido L de A, Kirchhof RS, Neves ET, Lopes LFD. Perfil sociodemográfico e acadêmico de discentes de enfermagem de quatro instituições brasileiras. Rev Gaúcha Enferm. março de 2015;36(1):77–83. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/ZpC8xywFzWVsmpkV4rnyrWf/?lang=pt
Granja GL, Santos JTL, Mariz RC, Araki ÂT, Souza SV e, Nunes JMFF, et al. Perfil dos estudantes de graduação em Odontologia: motivações e expectativas da profissão. Rev ABENO. 21 de dezembro de 2016;16(4):107–13. Disponível em: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.334
Coelho APS, Oliveira DS, Fernandes ETBS, Santos AL de S, Rios MO, Fernandes ESF, et al. Saúde mental e qualidade do sono entre estudantes universitários em tempos de pandemia da COVID-19: experiência de um programa de assistência estudantil. Research, Society and Development. 14 de setembro de 2020;9(9):e943998074–e943998074. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8074.
Rodrigues BB, Cardoso RR de J, Peres CHR, Marques FF. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e educação médica na pandemia de Covid-19. Rev bras educ med. 2 de outubro de 2020;44(Suppl 01):e0149. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.
Teodoro MLM, Alvares-Teodoro J, Peixoto CB, Pereira EG, Diniz MLN, Freitas SKP de, et al. Saúde mental em estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19. REFACS. 21 de abril de 2021;9(2):372–82. Disponível em: https://doi.org/10.18554/refacs.v9i2.5409.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.