CHILD AND ADOLESCENT POPULATION ON THE STREETS AND FOREIGN STUDENTS: INTERCULTURAL IMPACTS ON DEVELOPMENT AND ACCESS TO SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1860

Keywords:

Child population. Street. Foreign. Impacts. Interculturality. Schools. 

Abstract

The present study has as its theme, the intercultural impacts on the development and access to schools of children and adolescents who live on the streets and foreign students who arrive in Brazilian schools. The goals are to analyze the impacts on education and show the sad reality in which street children live, and to verify what the main intercultural limitations that foreign students face when they arrive at Brazilian schools. This study is the result of bibliographic, qualitative, and quantitative research with field research application via Google Forms. The theoretical basis is based on Brandão (2013), Claro et al (2014), Candau (2012), Funiber (2021), Godinho (2015), Luna (2011), Mota (2012), Nunes (2013), Silva and Avelar (2014), and others.

Keywords: Child population. Road. Foreigners. impacts. Interculturality. Schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gislaine Araujo Dantas Tanaka

    Mestranda em Educação com especialização  em Educação Superior- Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI), Puerto Rico. 

     

     

  • Helena Teresinha Reinehr Stoffel

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). 

  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

    Mestranda em Educação com especialização em Gestão e Organização de Centros Educacionais -  Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI), Puerto Rico..

     

  • Jussara Aparecida Teixeira Zimmermann

    Mestranda em  Educação com especialização em Educação Superior - Universidade internacional Iberoamericana (UNINI). Puerto Rico. 

     

  • Luciane Demiquei Gonzatti

    Mestranda em Educação com especialização em Educação Superior- Universidade internacional Iberoamericana(UNINI). México. 

     

     

References

ARPINI, Dorian; GONÇALVES, Camila. Drogas e álcool na relação com a violência: o olhar de adolescentes em situação de rua. Psico, v. 42, n. 4, p. 442-449, 2011.

BRASIL, Presidência da República, Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto Nº 7.053/2009. Institui a Política Nacional para a População em Situação de Rua e seu Comitê Intersetorial de Acompanhamento e Monitoramento, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d7053.htm. Acesso em 15 ago. 2022.

BRASIL, Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (CONANDA). Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/conselho-nacional-dos-direitos-da-crianca-e-do-adolescente-conanda/conanda. Acesso em: 15 ago. 2022.

BRANDÃO, Beatriz. O Estado nas margens e as margens do Estado: ações políticas para meninos em condição de rua usuários de crack. Publicatio UEPG, v. 21, n. 2, p. 173-180, 2013.

CLARO, Heloísa. OLIVEIRA, Maria Aparecida; RIBEIRO, Anna Paula; FERNANDES, Caty; CRUZ, Alexandre; SANTOS, Eva. Perfil e padrão de uso de crack de crianças e adolescentes em situação de rua: uma revisão integrativa. Smad – Revista eletrônica saúde mental, álcool e drogas v. 10, n. 1, p. 35-41, 2014.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. (2012). Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?lang=pt.

DEBIAGGI, Sylvia Dantas e PAIVA, Geraldo José de. (orgs.) Set. 2010. Psicologia E/Imigração e Cultura. Ed. Casa do Psicólogo. Disponível em: https://bityli.com/XJxaKy Acesso em: 13 Fev. 2022.

DIETZ, Gunther. Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. Una aproximación antropológica. México: FCE, 2012.Disponível em: https://www.academia.edu/38237665/Multiculturalismo_interculturalidad_y_diversidad_en_educaci%C3%B3n_una_aproximaci%C3%B3n_antropol%C3%B3gica Acesso em: ago. 2022.

FERREIRA, Vanda; LITTIG, Patrícia; VESCOVI, Renata. Crianças e adolescentes abrigados: perspectiva de futuro após situação de rua. Psicologia & Sociedade, v. 26, p.165-174, 2014.

FUNIBER. Interculturalidade e educação. (p. 36). Barcelona. Espanha. (2021)

GODINHO, Josiane. A escola de quem não tem escola: os desafios da escolarização para jovens em situação de rua. Porto Alegre: Pucrs, 2015. Dissertação de mestrado em Educação.

LIMA, Rebeca. Bem-estar subjetivo de crianças e adolescentes em situação de rua Fortaleza: Unifor, 2014. Dissertação de mestrado em Psicologia.

LUNA, Izaildo. Educação em saúde com adolescentes em situação de rua visando à prevenção de DST/Aids. Fortaleza: UFC, 2011. Dissertação de mestrado em Enfermagem.

MOTA, Rubens. A trajetória de jovens em situação de rua usuários de crack. Brasília: UCB, 2012. Dissertação de mestrado em Psicologia.

NUNES, Rosane. Concepções de tratamento de crianças e adolescentes usuários de drogas com experiência de vida nas ruas no município do Rio de Janeiro Rio de Janeiro: PUC Rio, 2013. Dissertação de mestrado em Serviço Social.

SILVA, Josianne; AVELAR, Telma. Crianças em situação de rua e suas representações sobre lar e família por meio do desenho. Psicologia Argumento, v. 32, n. 76, p. 69-77, 2014.

STOFFEL, Helena Teresinha Reinehr, BRITO, Junea Graciele Rodrigues Dantas de, GONZATTI, Luciane Demiquei. Avaliação: nota ou construção de aprendizagem. In: Educação: Políticas públicas, ensino e formação 3. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/post-artigo/65820 Acesso em 12 ago. 2022.

Published

05/09/2022

How to Cite

CHILD AND ADOLESCENT POPULATION ON THE STREETS AND FOREIGN STUDENTS: INTERCULTURAL IMPACTS ON DEVELOPMENT AND ACCESS TO SCHOOLS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391860. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1860