DIGITAL TECHNOLOGIES FOR CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY DISORDER IN THE SCHOOL CONTEXT - A SCOPE REVIEW PROTOCOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1887

Keywords:

Child, Technology, Attention Deficit Disorder with Hyperactivity

Abstract

Objective: To map the scientific evidence on digital technologies used by teachers for children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Method: Scoping review protocol based on the Joanna Briggs Institute guidelines and the Preferred Reporting Items for Systematic and Meta-Analyses - Extension for Scoping Reviews checklist. The Medical Literature Analysis and Retrieval System Online via Public/Publisher, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Scientific Electronic Library Online, and the Virtual Health Library were used as search sources, where data will be screened and analyzed for selection of studies relevant to the purpose of this review. This protocol will present the evidence, strategies, and interventions for the development or improvement of educational technologies in Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudia Maria de Sousa

    Especialista em Mídias na Educação. Graduação em Ciências da Natureza e Matemática pela Universidade Federal do Ceará e Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú.

  • Lídia Andrade Lourinho

    Pós-doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Doutora em Saúde Coletiva (UECE/UFC/UNIFOR). Mestre em Educação em Saúde (UNIFOR). Pedagoga, Fonoaudióloga e Psicopedagoga.

  • Vanusa Maria Gomes Napoleão Silva

    Doutoranda em Cuidados Clínicos, Enfermagem e Saúde (PPCCLIS) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestra em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde (PPCCLIS), Graduada em Pedagogia e Enfermagem.

  • Ozélia Horácio Gonçalves Assunção

    Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará(UFC), especialista em Formação de Formador e Gestão Educacional pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Graduada em pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú.

References

Abrahao NS, Fantacine RAF. Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH): desafios e possibilidades frente a sala de aula. Rev. Research, Society and Development. 2017; 6(3):222-36. https://doi.org/10.17648/rsd-v6i3.159.

Benício CM, Menezes AMC. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade – TDAH: Desafios e Possibilidades no Espaço Escolar. Rev. Mult. Psic. 2017; 11(38). https://doi.org/10.14295/idonline.v11i38.969.

Silver L. Is ADHD Genetic? Yes and No. ADDitude. [cited 2022, Aug 22] 2020. Available at: https://www.additudemag.com/is-adhd-hereditary-yes-and-no/#:~:text=Available%20evidence%20suggests%20that%20ADHD,twins%20share%20the%20ADHD%20trait.

Castro XLC, Lima RF. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. São Paulo (SP). Rev. psicopedag. [cited 2022, Aug 22] 2018; 35(106). Available at: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000100008.

Sobral CJB. O TDAH em adultos. Rio de Janeiro (RJ). Pontifícia Universidade Católica; [cited 2022, Aug 22] 2018. Available at: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/36225/36225.PDF.

Pimentel LNO, Albuquerque SRN, Azevedo GX. Desenvolvimento da Aprendizagem em Crianças com TDAH. REEDUC. 2022; 8(1). https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12610.

Cordeiro L, Soares CB. Revisão de escopo: potencialidades para a síntese de metodologias utilizadas em pesquisa primária qualitativa. Boletim do Instituto de Saúde [cited 2022, Aug 22] 2019; 20(2):37-43. Available at: http://docs.bvsalud.org/biblioref/2019/10/1021863/bis-v20n2-sintese-de-evidencias-qualitativas-37-43.pdf.

Guerin CS, Grehs BMS, Coutinho C. Estratégias educativas e recursos pedagógicos para o ensino e aprendizagem de alunos com TDAH: uma revisão integrativa. Revista Valore. 2019; 4(1):923-35. https://doi.org/10.22408/reva412019224923-935.

Costa CS, Mattos F. Tecnologia na sala de aula em relatos de professores. CRV; 2016.

Santos WM, Albuquerque AR. Intervenções escolares para o TDAH: uma revisão da literatura (2000-2018). Psicol. teor. prat. 2019; 21(3). http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p205-227.

Santos KS, Lima SC, Couto FP. Jogos Digitais e Funções Executivas em Escolares com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH): Algumas Reflexões. Cenas Educacionais. [cited 2022, Aug 22] 2019; 2(1):29-43. Available at: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/6297. Acesso em: 01 ago. 2022.

Pereira AS, Shitsuka DM, Parreira FJ, Shitsuka R. Metodologia da Pesquisa Científica. Santa Maria: UFSM; 2018.

Levac D, Colquhoun HL, O’brien KK. Scoping studies: advancing the methodology. Implement Sci. 2010; 5(69). 10.1186/1748-5908-5-69.

Colquhoun HL, Levac D, O’Brien KK, Straus S, Tricco AC, Perrier L, et al. Scoping reviews: time for clarity in definitions, method and reporting. J Clin Epidemiol. 2014; 67(12). https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2014.03.013

Arksey H, O'malley L. Scoping studies: towards a methodological framework. Int. j. soc. res. methodol. 2005; 8(1). https://doi.org/10.1080/1364557032000119616.

Tricco AC, Lillie E, Zarin W, O’Brien KK, Colquhoun H, Levac D, et al. PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR): Checklist and Explanation. Annals of Internal Medicine. 2018; 169(7):467-73. https://doi.org/10.7326/M18-0850

Nyanchoka L, Tudus-Smith C, Thu N, Iversen V, Tricco AC, Porcher R. A scoping review describes methods used to identify, prioritize anddisplay gaps in health research. Journal of Clinical Epidemiology. 2019; 109:99-110. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.01.005.

Peters MDJ, Godfrey C, Mcinerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Capítulo 11: Revisões de escopo (versão 2020). In Aromataris E, Munn Z. JBI Manual for Evidence Synthesis. Joanna Briggs Institute; 2020. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12.

Botelho RG, Oliveira CC. Literaturas branca e cinzenta: uma revisão conceitual. Ci.Inf. 2017; 44(3). https://doi.org/10.18225/ci.inf..v44i3.1804.

Araújo WCO. Recuperação da informação em saúde: construção, modelos e estratégias. Convergências em Ciência da Informação. 2020; 3(2): 100-34. https://doi.org/10.33467/conci.v3i2.13447.

Page MJ, Mckenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021; 71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Ouzzani M, Hammady H, Fedorowicz Z, Elmagarmid A. Rayyan — a web and mobile app for systematic reviews. Systematic Reviews. 2016; 5(1):210. https://doi.org/10.1186/s13643-016-0384-4.

Silva DMF, Jorge MSB. Estratégias de cuidado à saúde mental dos profissionais da saúde em tempos de COVID-19: protocolo de revisão de escopo/ Mental health care strategies of health professionals in times of COVID-19: scope review protocol. Brazilian Journal. 2021; 4(4). https://doi.org/10.34119/bjhrv4n4-270.

Published

16/09/2022

How to Cite

DIGITAL TECHNOLOGIES FOR CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY DISORDER IN THE SCHOOL CONTEXT - A SCOPE REVIEW PROTOCOL. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391887. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1887