PLAYING AS A MOTIVATING ELEMENT IN THE EDUCATION OF COUNTRYSIDE CHILDREN IN ATALAIA – AL

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Maria Betânia de Oliveira Marques
  • Kely de Fátima de Oliveira Nunes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1939

Keywords:

Rural Education, Playful, Learning

Abstract

This article makes a reflection about the ludic as a motivator element in the teaching-learning process of children, in the field of rural education. In this direction, it presents some historical elements that have marked the trajectory of rural education in Brazil. The main aspects of a bibliographic research that was carried out by the researchers are presented here, focusing on the issue of playfulness in rural childhood, and the school as a space that may or may not provide the experience of this playfulness. In this way, a brief survey was carried out around research already done on the subject in question, also incorporating the reading of authors such as Brougère (1998), Caldart (2004), Pires (2012), Vigostky (1988), among others. Thus, with the study and results of the field and literature research it was concluded that, through playful activities, the child communicates with himself and with the world where he is inserted, builds knowledge, developing in social and cultural aspects. However, it is still necessary to point out that the observations were made in a short period of time and contradictions are found in the interviewed teachers' reports about the importance of playfulness in the teaching-learning process. Even so, it is reaffirmed that playful activities are one of the most effective tools for student involvement and development in school learning.

 

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Maria Betânia de Oliveira Marques

    Gestão em Recursos Humanos pela Universidade Paulista – (UNIP), licenciada em Pedagogia
    pela Universidade Federal de Alagoas – (UFAL), pós-graduada em Educação em Direitos Humanos pela Universidade Federal de Alagoas – (UFAL) e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA).

  • Kely de Fátima de Oliveira Nunes

    Graduada em Pedagogia- Faculdade Finom (Faculdade do Nordeste de Minas Gerais (FNMG), pós graduada em Supervisão Escolar - Finom Faculdade do Nordeste de Minas Gerais (FNMG), Pós graduada em Educação Infantil pela Universidade  Federal de Uberlândia MG- (UFU) e mestranda em Educação  com especialização em Formação de Professores pela Universidade Internacional Iberoamericana (UNIUB) - Puerto Rico.

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Published

17/10/2022

How to Cite

PLAYING AS A MOTIVATING ELEMENT IN THE EDUCATION OF COUNTRYSIDE CHILDREN IN ATALAIA – AL. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3101939. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1939