BODY PRACTICES AS CONSTITUTIVE ELEMENTS OF THE CULTURAL IDENTITY OF PEOPLES AND GROUPS, USING DANCE CLASSES, GAMES AND COMMUNICATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Jane da Fonseca Lopes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2023

Keywords:

body practices offered by Physical Education

Abstract

Historically, the body practices offered by Physical Education are distributed in five main areas: gymnastics, sport, game, dance, and fight, in a curricular program for the different levels of education; however, little has been written about the purposes and activities of Physical Education for Children Education, being limited to recommend only recreational activities for this level of Basic Education. Little is said about the lesson of Physical Education as a pedagogical act, with its objectives and intervention strategies that consider the processes of development and learning. Referring to the methodology applied to build this brief study, we mention the choice of bibliographic research, of a qualitative nature with a descriptive approach, seeking to describe the reality found and observed. In this sense, it is understood that in Kindergarten, body activities should give way to psychomotricity, seeking theoretical and practical foundations that serve as instruments to act in this stage of Basic Education, using the act of playing as a pedagogical anchor. In view of the above, this research aims to present the importance of body practices as constitutive elements of cultural identity. It concludes, therefore, the importance of working with games, dances, and communication, especially when talking about the work faced by the corporal practice demonstrating the identity of human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Silvania Maria Roque

    Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

  • Jane da Fonseca Lopes

    Graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Pós graduada em Educação Matemática pela Faculdade Phênix de Ciências Humanas  e Sociais do Brasil e mestrado em Educação pela UNIUB - Porto Rico.

References

ALVES, F. Psicomotricidade: corpo, ação e emoção. 4. Ed. Rio de Janeiro: Wak, 2008.

ARAUJO, Andressa Santiago Gottgtroys; SILVA, Eduardo Rodrigues da. As contribuições da psicomotricidade na educação infantil. 2013. Disponível em:https://www.google.com.br/search?q=As+contribui%C3%A7%C3%B5es+d+psicomotricidade+na+educa%C3%A7%C3%A3o+infantil.+2013.&oq=As+contribui%C3%A7%C3%B5es+da+psicomotricidade+na+educa%C3%A7%C3%A3o+infantil.+2013.&a qs=chrome..69i57.1533j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Acesso em 10 de outubro de 2021.

BUENO, Jocian Machado. Psicomotricidade: teoria e prática. São Paulo: Lovise, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental Referencial curricular nacional para a educação infantil. Volume 2. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1998. 85 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2006b. 32p.

BOULCH, J. L – Rumo a uma ciência do movimento humano: Porto Alegre, Artes Médicas, 1987.

BUENO, Jocian Machado. Psicomotricidade – Teoria e Prática: estimulação, educação, reeducação psicomotora com atividades aquáticas. São Paulo: Lovise, 1998.

FERREIRA N. Motricidade e jogo na infância. Rio de Janeiro, RJ.: Sprint, 2007.

FONSECA, Vitor. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.

GONÇALVES, Fátima. Do andar ao escrever: um caminho psicomotor. São Paulo: Cultural RBL LTDA, 1983.

______________. Desenvolvimento Psicomotor e Aprendizagem. Porto Alegre; Artimed, 2008.

KLEMPER, N.D. A psicomotricidade como ferramenta na escola infantil, monografia para licenciatura plena em pedagogia, hins, 2013.

LAPIERRE, Andre; LAPIERRE, Anne. O adulto diante da criança de 0 a 3 anos: psicomotricidade relacional e formação da personalidade. 2 ed. Curitiba: UFPR/CIAR, 2002.

LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor do nascimento até 6 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

____________. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento aos 6 anos. Tradução de A. G. Brizolara. 5. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

LEVIN, Esteban. A clínica psicomotora: O corpo na linguagem. Petrópolis: Vozes, 2003.

MASSUMI, Mariana. O Corpo e suas Dimensões anímicas, espirituais e políticas: perspectivas presentes na história da cultura ocidental e brasileira. Ribeirão Preto, v.1 n.1, p.7, 2005.

MOREIRA, Jacqueline de Oliveira. A Imagem Corporal na Criança e as Novidades do Brincar, Pesquisas e Práticas Psicossociais 5(2), São João del-Rei, agosto/dezembro, 2010.

PAPALIA, D. E; FELDMAN. R.D. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre:

AMGH, 2013.

ROMANO, Álvaro. Ginástica Natural. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.ginasticanatural.com.br/Acesso em: 06 de outubro de 2020.

ROSSI, Francieli Santos. Considerações sobre a psicomotricidade na educação infantil. Vozes dos Vales, Diamantina, n. 1, p. 1-18, 2012. Disponível em: . Acesso em 10 de outubro de 2021.

SILVA, N. – Recreação. 2a ed., São Paulo, Cia. Brasil Editora, 1971.

SILVA JUNIOR, Afonso Gomes da. Aprendizagem por meio da ludicidade. Rio de Janeiro: Sprint, 2005.

TEIXEIRA, Sirlândia Reis de Oliveira. Jogos, brinquedos, brincadeiras e brinquedoteca: implicações no processo de aprendizagem e desenvolvimento. – 3 ed. – Rj: Wak Editora, 2014.

VECCHIATO, Mauro. A terapia psicomotora. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2003.

Published

17/10/2022

How to Cite

BODY PRACTICES AS CONSTITUTIVE ELEMENTS OF THE CULTURAL IDENTITY OF PEOPLES AND GROUPS, USING DANCE CLASSES, GAMES AND COMMUNICATION. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3102023. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2023