LEARNING DIFFICULTIES AND DISORDERS - A PSYCHOPEDAGOGICAL APPROACH

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Juliana Andreia Christ Schizzi
  • Daniella Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2026

Keywords:

Learning difficulties in the literacy

Abstract

Learning difficulties in the literacy process is a disorder manifested in children and is characterized by difficulties in cognitive processes, that is, in reading, writing and performing calculations. This process negatively influences the development process of children in the learning phase, causing the probability of emotional, social and even physical problems to grow. The purpose of this work is to draw an overview of the disorders existing in the individual when there is difficulty in the teaching process learning and its interferences in social life. For the creation of this article, a bibliographic research on the theme was carried out, with an exploratory character and qualitative method.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Juliana Andreia Christ Schizzi

    Graduada em História – Universidade Unijui- Universidade Regional da Fronteira Noroeste do Rio Grande do Sul. Pós Graduação em Educação Ambiental- "Lato sensu"- pela UFSM- Universidade Federal de Santa Maria. Pós Graduação em Mídias na Educação "Lato sensu" pela UFSM-Universidade Federal de Santa Maria. Pós- Graduação em Tecnologias Digitais aplicadas à educação- Lato sensu- ULBRA- Universidade Luterana do Brasil e mestranda em Educação – especialização formação de professores pela Unini- Mexico.

  • Daniella Fernandes

    Graduada em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Especialista em Fisiologia do Exercício pela Universidade Veiga de Almeida (Rio de Janeiro - RJ). Especialista em Supervisão e Orientação Escolar e Gestão Escolar pela Faculdade Decisão (Florianópolis - SC). Especialista em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Baurão de Mauá (Ribeirão Preto-SP). Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores pela Universidad Europea Del Atlántico (Espanha).

References

BEAR, Mark, F. Connors, B.W. Paradiso, M.A. Neurociências: desvendando o sistema nervosa. Porto Alegre, RS, Artemd, 2002.

BEE, Helen. A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BELSKY, J. Desenvolvimento humano: experienciando o ciclo de vida. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 2010.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2003.

COLE, M., COLE, S. R. O desenvolvimento da criança e do adolescente.

Porto Alegre: Artmed, 2003.

FONSECA, R. M. R. M. da. O desenvolvimento da competência linguística na Dislexia. Especialização em Psicopedagogia Institucional. Universidade Cândido Mendes. Rio de Janeiro: RJ. 2011. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/G200735.pdf. Acesso em: 03/09/2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HERZBERG, E. Desenvolvimento intele ctual: período sens ório-motor. In:

RAPPAPORT, C. R.; FIORI, W. R. e DAVIS, C. Psicologia do Desenvolvimento:

A infância inicial: o bebê e a sua mãe. São Paulo: EPU. v.2, 1981.

IDE, S. M. Dificuldades de aprendizagem: Uma indefinição? Revista FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v.11, n.17, 2002.

LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais. Atheneu: São Paulo, 2002.

MARSILI, Mira Allil. Dislexia no contexto da aprendizagem. Especialização em Controladoria e Finanças. Universidade Cândido Mendes. Rio de Janeiro: RJ. 2010. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/c205242.pdf. Acesso em: 05/09/2022.

MÓL, D. A. R.; WECHSLER, S. M. Avaliação de crianças com indicação de dificuldades de aprendizagem pela bateria Woodcock-Johnson III. Psicologia escolar educacional, 2008.

MOURA, Suzana Paula Pedreira Tavares de. A dislexia e os desafios pedagógicos. Especialização em Orientação Educacional e Pedagógica. Universidade Cândido Mendes. Niterói: RJ. 2013. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/N205864.pdf. Acesso em: 05/09/2022.

MUNIZ, Iana. Neurociências e os exercícios mentais: estimulando a inteligência criativa. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

PALACIOS, J., MORA, J. Desenvolvimento fí sico e desenvolvimento psicomotor até os 2 anos. In: COLL, C. MARCHESI, A. PALACIOS, J. (Orgs). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artm ed, 2004.

PIAGET, J. INHELDER, B. A psic ologia da cri ança . São Paulo: Bertrand

Brasil, 1995.

SCOZ, B. Psicopedagogia e realidade escolar, o problema escolar é de aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 1994.

SANTOS, N. M. Problematização das dificuldades de aprendizagem. 2009. 24f. Trabalho de conclusão de curso – Universidade Estadual de Londrina. Paraná, 2009.

SILVA, E.L. da; MENEZES, E.M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino à Distância da UFSC, 2005.

SHORT, De Graf. M. Human development. New York: John Wiley, 1988.

THOMPSON, Rita. Psicomotricidade. In: MAIA, Heber. Neurociências e desenvolvimento cognitivo. 2º ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.

TFOUNI, L.V. Letramento e alfabetização. São Paulo, Cortez,1995.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

17/10/2022

How to Cite

LEARNING DIFFICULTIES AND DISORDERS - A PSYCHOPEDAGOGICAL APPROACH. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3102026. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2026