TECHNOLOGY AS AN INNOVATIVE INSTRUMENT IN EDUCATION: AN INTERDISCIPLINARY APPROACH

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Sigla Santos Dias
  • Rose Meire de Oliveira Barros
  • Veralucia Pereira da Silva Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2268

Keywords:

paper presents technology as an innovative tool in education

Abstract

This paper presents technology as an innovative tool in education. The results showed that the teachers' conceptions regarding the term technology refer to the concept of ICT. We identified that even though they do not have training to integrate ICT into the curriculum, teachers use them in their pedagogical practices. In this research, the use of videos as a pedagogical resource was highlighted. We infer that in addition to strengthening the child's learning process, the use of ICT in school can contribute to digital and social inclusion, but there is a need for investment policies in infrastructure and continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Sigla Santos Dias

    Graduada em Pedagogia - Universidade Estadual Vale do Acaraú - (UVA). Letras Português/Espanhol - Universidade Tiradentes. Pós Graduação em Formação Socioeconômica do Brasil - Universidade Salgado Filho e mestranda em Educação Especialização em TICs pela UNIB – Porto Rico.

  • Rose Meire de Oliveira Barros

    Licenciatura em Língua Espanhola e suas Literaturas pela Universidade do estado da Bahia e mestranda em Educação pela UNIUB- Porto Rico

  • Veralucia Pereira da Silva Nascimento

    Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do estado da Bahia, pós graduada em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Candido Mendes e mestranda em Educação pela Uneatlantico – Espanha.

References

BELLONI, Maria Luiza. Crianças e mídias no Brasil: cenários de mudanças. Campinas, SP: Papirus, 2010.

GIRARDELLO, Gilka. Produção cultural infantil diante da tela: da TV à Internet. In: FANTIN, Monica; GIRARDELLO, Gilka (orgs). Liga, roda, clica: Estudos em mídia, cultura e infância. Campinas, SP: Papirus, 2008.

FERRÉS, Joan. Vídeo e educação. 2. Ed. Porto Alegre: Artes Médicas. 1996.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 2. ed. Campinas: Papirus, 2003

______. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2008.

MELLO, Suely Amaral de. A escola de Vygotsky. In CARRARA, K. Introdução à Psicologia da Educação. São Paulo: Avercamp, 2004.

MORAN, J.M. Ensino e Aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J.M; ______; BEHRENS, M. A. (Orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 11–65.

MORAN, J.M. Comunicação & Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna,1995.

MORAN, J. M. A aprendizagem de ser educador. 2007. Disponível em <http://www.eca.usp.br/prof/moran/aprend.htm>. Acessado em 19 de setembro de 2022.

Published

11/12/2022

How to Cite

TECHNOLOGY AS AN INNOVATIVE INSTRUMENT IN EDUCATION: AN INTERDISCIPLINARY APPROACH. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122268. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2268