THE USE OF TECHNOLOGIES AS PEDAGOGICAL SUPPORT IN THE CLASSROOM, IN ORDER TO FAVOR THE SELF-TEACHING LEARNING OF THE STUDENT OF THE 21ST CENTUR

Authors

  • Márcia Maria Márcia Maria Rodrigues Sá professor efetivo da rede estadual do ceará
  • Roberto Douglas Roberto Douglas da Costa Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.2464

Keywords:

increasing technological advances, we cannot

Abstract

It is clear that, with the increasing technological advances, we cannot fail to recognize the fact of an unpreparedness that became more visible with Covid 19, where teachers had to change their practices adopted decades ago and that overnight was applying new possibilities in line with pedagogical practices with the insertion of Information and Communication Technologies in Education. The present research aims to reflect on the use of digital technologies in the pedagogical practice of teachers, having as main objective of analysis the pedagogical innovations constructed throughout their practice in the classroom. The research will consider a sample of 10 teachers from the Public Network of Brejo Santo CE, at both levels of high school (1st to 3rd grade). With regard to the methodology, it will be an investigation of descriptive qualitative bias, having as an instrument of data collection the online questionnaire of the Google form, structured with closed and open items, which will seek to identify the profile of teachers and their technological appropriation, verify the use of DT in the pedagogical practice of the teacher in the classroom and know the activities developed by them. With data collection, it is intended to carry out an analytical reflection based on the reflections of the questions related to the theories and foundations of pedagogical innovation and reflexive critical pedagogical practice, using content analysis for this.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Roberto Douglas Roberto Douglas da Costa, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)

    Professor do Instituto Federal do Rio Grande do Sul-IFRN.

    Graduado em Sistemas de Informação pela Universidade Potiguar, Especialista em Novas Tecnologias na

    Educação pela Escola Superior Aberta do Brasil - ESAB, Mestre em sistemas computacionais pelo programa de pós-Graduação em Ciência da Computação da UERN/UFERSA e Doutor pelo programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica e Computação da UFRN.

References

A experiência internacional com os impactos da COVID-19 na educação. Disponível em: https://nacoesunidas.org/artigo-a-experiencia-internacional-com-os-impactos-da-covid-19-na- educacao/ Acesso em 27 Abr.2022

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BITTENCOURT, Priscilla Aparecida Santana.; ALBINO, João Pedro. O uso das tecnologias digitais na educação do século XXI. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.12, n.1, p. 205-214, 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n1.9433>. E-ISSN: 1982-5587. FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

BZUNECK, J. A. A.: Motivação do Aluno: Aspectos Introdutórios. In: BZUNECK, J.A.; BORUCHOVITCH, E. (Orgs). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Rio de Janeiro: Vozes, 2001. p. 9-31.

MARTINEK, A.: A motivação de adolescentes nas aulas de educação física. Dissertação de mestrado. Universidade Católica de Brasília, DF, 2004.

MORAN, José. A integração das tecnologias na educação. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá.5a Ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 89-90. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/integracao.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005. PRESSE, France. Unesco: metade dos estudantes do mundo sem aulas por conta da Covid-19. Disponível em: Acesso em 22 abr. 2020.

POZO, J.I.: Motivação e desmotivação: desafio para as professores. Disponível em: Acesso em: 23 de abril de 2022.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

STAHL, M. M. Formação de professores para uso das novas Tecnologias da Comunicação e Informação. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: Construção Cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 292-317. UNESCO.COVID-19 impact on education. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse Acesso em: 2 maio 2021.» https://en.unesco.org/covid19/educationresponse UNESCO. Educação: da interrupção à recuperação. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 15 abril. 2022. ZENTI, L.: Motivação e desmotivação: desafio para as professores. Disponível em: Acesso em: 21 de janeiro de 2020.

Published

06/12/2022

How to Cite

THE USE OF TECHNOLOGIES AS PEDAGOGICAL SUPPORT IN THE CLASSROOM, IN ORDER TO FAVOR THE SELF-TEACHING LEARNING OF THE STUDENT OF THE 21ST CENTUR. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e3122464. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.2464