THE IMPORTANCE OF LUDICITY IN THE LEARNING TEACHING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2507

Keywords:

Ludicity, Teaching and learning, Games and Toys

Abstract

The present study highlights the importance of play as a tool to assist in daily school life, the teacher who seeks a means to improve the teaching-learning process in Early Childhood Education and, consequently, project for these children a more promising future in the next phases of education and life. With academic bases and consultations with different websites, books and articles, a continuous work of reading and interpretation was proposed, in which the importance of playing in this phase of education is highlighted. Play and playful games as a pedagogical proposal become fundamental resources to understand the relationships that the child establishes with the world and with himself. The perspective of this work is to raise awareness of the teacher and contribute with some proposals of activities to be worked in the classroom based on the development of some specific skills, demonstrating the ludicity in the school institution as an auxiliary pedagogical instrument of the teacher. It was concluded that, playing, the child has the opportunity to learn and have fun at the same time without losing the objectivity of the action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ijosiel Mendes

    Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestre em Matemática (UNESP). 

  • Adriana Magrini Costa Almeida

    Graduada em  Pedagogia da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI.

  • Any Caroline de Sousa Rodrigues

    Graduada em  Pedagogia da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI.

  • Elimeire Alves de Oliveira

    Faculdade Futura

  • Melka Carolina Catelan Faria

    Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade e Docente e Coordenadora dos Estágios da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Professora da Rede Pública do Estado de São Paulo   FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI Graduada em Matemática (UNESP). Graduada em Pedagogia ( CESC) Mestre em Matemática (UNESP). 

  • Kelly Brambilla Kolano Nicolau

    Docente  do Curso de Pedagogia na Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI.  Graduada em Administração de Empresas (Faculdades Integradas Toledo de Araçatuba). Graduada em Letras (Faculdade de Educação, Ciências e Artes Dom Bosco de Monte Aprazível). Graduação em Pedagogia  (Faculdades Integradas Urubupungá) Licenciada em Ciências Sociais (Universidade Metropolitana de Santos). Pós-graduação "Lato Sensu" em Gestão de Marketing e Recursos Humanos ( Centro Universitário de Votuporanga). Mestrado em Letras (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul).

References

ALMEIDA, Pablo Nunes. Educação lúdica - brincadeiras e jogos populares. V 2. São Paulo: Edições Loyola,2014.

ANTUNES, Celso. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Rio de Janeiro:ed.Vozes-Petrópolis,1999.

BARBOSA ,G. Ideia Criativa. Disponível em: http://dibujosideiacriativa.blogspot.com.br/2011/10/criancas-brincando-de-roda-pra-colorir.html. Acessado em: Out. 2017

BRASIL Escola. O brincar na sala de aula. Disponível em www.brasilescola.com.br Acesso em: Set. 2020.

CHATEAU, JEAN. O jogo e a criança. São Paulo:Summus,1984.

COLETO, Daniela, 2010. Revista Conteúdo: A importância da Arte para a formação da criança. Disponível em: http://www.conteudo.org.br/index.php/conteudo/article/viewFile/35/34 Acessado em: Nov. 2017.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.) O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2002.

LIMA, Heloisa. Estudando a Criança Pequena. Disponível em:http://criancapequenina.blogspot.com.br/2016/02/hora-da-roda-de-conversa.html Acessado em: Out. 2021

LIMA, Roberta. A importância do brincar para o desenvolvimento infantil. Disponível em http:/ www.terapiadacrianca.com.br. Acesso em: Out. 2020.

LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna, Coletânea Educação e Ludicidade – Ensaios 02, GEPEL, Programa de Pós-Graduação em Educação, FACED/UFBA, pág. 22 a 60. Educação e Ludicidade. Ensaios, Salvador, Bahia, n.02, p. 22-60, 2002.

MIRANDA, Simão. Oficina da ludicidade na escola. Campinas: Papirus,2013.

RAMOS, José Ricardo da Silva. Dinâmicas, brincadeiras e jogos educativos. Rio de Janeiro: DPA, 2003.

ROCHA, E. Brincadeira de Criança. Disponível em:http://brincadeirakids.blogspot.com.br/2010/11/amarelinha.html Acessado em: Out. 2017

SARTORE, J. Atividades lúdicas estimulam o cérebro a aprender por tentativa e erro e a lidar com os futuros estresses da vida adulta. Disponível em: https://hospitaljoaoevangelista.wordpress.com/2012/06/02/atividades-ludicas-estimulam-o-cerebro-a-aprender-por-tentativa-e-erro-e-a-lidar-com-os-futuros-estresses-da-vida-adulta/. Acessado em SET. 2020.

SCHLESENER, A. H. Mímesis e infância: observações acerca da educação a partir de Walter Benjamin.2009. Disponivel em https://www.researchgate.net/profile/Anita-Schlesener/publication/237764048_Mimesis_e_infancia_observacoes_acerca_da_educacao_a_partir_de_Walter_Benjamin/links/5900ac4faca2725bd71f39b3/Mimesis-e-infancia-observacoes-acerca-da-educacao-a-partir-de-Walter-Benjamin.pdf. Acesso em Dez. 2022.

SEVERINO, A. J,1941. Metodologia do Trabalho Científico. 23.ed.rev.e atualizada-São Paulo: Cortez,2007.

VYGOTSKY, LS. A formação social da mente. 6. ed., São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1998.

Published

23/12/2022

How to Cite

THE IMPORTANCE OF LUDICITY IN THE LEARNING TEACHING PROCESS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122507. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2507