PUBLIC INCLUSION POLICIES IN THE CONTEXT OF SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE (AEE): BETWEEN THEORY AND PRACTICE - A STUDY CARRIED OUT AT TEACHER SEBASTIÃO AUGUSTO LOUREIRO FIHO STATE SCHOOL, MANAUS-AM / BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2514Keywords:
Special education, Specialized Educational Assistance (AEE), High school.Abstract
The research had as general objective to analyze how public policies of inclusion - with regard to Specialized Educational Care (AEE) - are put into practice in the care of pcd students of high school professor Sebastiao Augusto Loureiro Filho, manaus municipality - Amazonas State, Brazil. The research aimed to bring a theoretical discursion on the legislation that guide how the process of inclusion of PCD students in regular public education should occur in practice. We also sought to show how the teachers of the researched school are familiar with the legal basis and what is happening, in practice, in the unit investigated. The research was 07 (seven) high school teachers who were willing to participate in the research, from the subjects of Portuguese Language, Mathematics, Biology, Chemistry, Physics, Physical Education and English Language. The descriptors of the dissertation were: Special Education; Specialized Educational Service High School, which portrays the qualitative research approach, in which the dialectical method is taken in the conduction of this article, whose objective was to make a dynamic relationship between the subject and the object in the process of knowledge, and to value the observed and the observer, the whole and the part. Data were collected between February and May 2020. The results showed that, although teachers understand the concept of school inclusion, the School Unit itself has few resources to care for high school students who need Specialized Educational Care (ESA).
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Disponível em: http://www.planalto.gov.br (Acesso em 10 de abril 2021).
______. Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989. Dispõe sobre o apoio às pessoas portadoras de deficiência, sua integração social, sobre a Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência - Corde, Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 25 out. 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br (Acesso em abril de 2021).
______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
_______. CNE/CEB. Parecer nº 13, de 03 de junho de 2009. Diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na Educação Básica, modalidade de Educação Especial. Brasília. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, de 24 de setembro de 2009. Seção 1, p 13.
______. MEC/SEESP. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria Ministerial nº 555, de 5 de junho de 2007, prorrogada pela Portaria nº 948, de 09 de outubro de 2007.
______. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: o atendimento educacional especializado para alunos com deficiência intelectual / - Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, (Coleção A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar), 2010. v. 2.
BAPTISTA, Cláudio Roberto et al (Org.). Inclusão e escolarização. Porto Alegre:
Mediação, 2016.
BUCCIO, M. I.; BUCCIO, P. A. Educação especial: uma história em construção. Curitiba: Ibpex, 2012.
CAMELO, A. I. F. Educação inclusiva: uma visão sobre as necessidades dos docentes. In: MARTINS, L. A. R. (Org.). Escola inclusiva: pesquisa, reflexões e desafios. João Pessoa: Ideia, 2015.
CARVALHO, R. Educação inclusiva: com os pingos nos "is". Porto Alegre: Mediação, 2014
COSTA, A. Metodologia Científica. Mafra: Nosde, 2019.
FERNANDES, Catarina Costa. A educação na contemporaneidade: Entre o dito e o feito. Mafra: Nitran, 2018.
_____. Metodologia da pesquisa em Educação. Mafra: Nitran, 2020.
FETTBACK, Carin. Uma contribuição ao estudo das relações entre família e escola Atendimento especializado (AEE) no contexto da educação especial no contexto da educação inclusiva: uma experiência na rede municipal de Joinville (SC). Dissertação de Mestrado. Universidade da Região de Joinville (Univille). Joinville, 2014. Disponível em: www.univille.edu.br (Acesso março de 2021).
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
GAIO, R.; MENEGHETTI, R. G. K. Caminhos pedagógicos da Educação Especial. Petrópolis: Vozes, 2014.
GLAT, Rosana. A Integração social dos portadores de deficiências: uma reflexão. Rio de Janeiro: Sette Letras, 2013.
JANNUZZI, G. M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 7ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
GAIO, R.; MENEGHETTI, R. G. K. Caminhos pedagógicos da Educação Especial. Petrópolis: Vozes, 2014.
GLAT, Rosana. A Integração social dos portadores de deficiências: uma reflexão. Rio de Janeiro: Sette Letras, 2013.
JANNUZZI, G. M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 7ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
KASSAR, M. de C. M. Percursos da Constituição de uma Política Brasileira de Educação Especial Inclusiva. Revista Brasileira Educação Especial. Marília, v.17, p.41-58, maio-ago., 2016. Edição Especial.
MARTINS, J. S. Exclusão social e a nova desigualdade. 2.ª ed. São Paulo:
Paulus, 2010.
MAZZOTTA, M J. Deficiência, educação escolar e necessidades especiais: reflexões sobre inclusão socioeducacional. São Paulo: Editora Mackenzie, 2010
MENDES, E. G. Perspectivas para a construção da escola inclusiva no Brasil. In: PALHARES, M. S.; MARINS, S. C. F. (Orgs) Escola Inclusiva. São Carlos: UFSCAR, 2018.
PRADO, Caio Jr. Dialética do Conhecimento. Brasília: Brasiliense, 2010.
SAMPIERI, R. H. Metodologia de Pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Penso, 2013.
SILVA, Tatiana Schmitz da. O Processo de Inclusão de Alunos com Necessidades Educacionais Especiais no Colégio Anglo-Americano de Foz Do Iguaçu - PR: Um Olhar. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidad San Lorenzo. San Lorenzo. República Del Paraguay. PY, 2019.
STAINBACK, S.; STAINBACH, W. Inclusão: um guia para educadores. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.