CONTINUING EDUCATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN THE PANDEMIC CONTEXT: CHALLENGES AND CHANGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2623

Keywords:

Teacher training, Digital Technologies, Active Methodologies

Abstract

In a society undergoing major changes, where information and communication play a central role in daily life, in work in general and in academic life, the teacher plays a role, is a mediator, encourager and researcher. In this way, teacher training must be conceived as a necessary action, following up as sociais, promoting intervention in the sense of innovating and promoting the use of technologies and methodologies. This article aims to present the advances and training possibilities for teachers of the state education network in the State of Paulo. For that, they were raised about the training carried out in the Pegogical Work Trainings - ATPCs, and the Projects Training by the channel of the São Paulo Media Center - CMSP. Teachers were responsible for offering answers. Teachers get guidance that is effective for results and that helps teachers learn about active methodologies and the use of digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karina de Oliveira Gonçalves, UNIFESP

    Mestre e Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. Licenciada em Física pelo IFSP. Professora Coordenadora do Núcleo Pedagógico da Diretoria de Ensino de Taboão da Serra, São Paulo, Brasil.

     

  • Reinaldo Inácio de Lima, Diretoria de Ensino de Taboão da Serra

    Diretoria de Ensino de Taboão da Serra.

References

AUSUBEL, David P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª. Lisboa: Edições, v. 70, n. 1, p. 223, 2004.

BR, C. G. I. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2017. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Artmed, 2002.

TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 3, n. 2, p. 03-26, 2020.

FALSARELLA, Ana Maria. A formação continuada de professores e seu impacto na prática cotidiana. Revista Psicopedagogia, v. 20, n. 63, p. 210-217, 2003.

FALSARELLA, Ana Maria. Formação continuada e prática de sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Autores Associados, 2021.

GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.

GIRALDO, Victor. Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, v. 70, n. 1, p. 37-42, 2018.

INFORMAÇÃO, Núcleo; COORDENAÇÃO DO PONTO, B. R. TIC Educação 2018: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. 2019.

LIMA, Paulo Vinícius Pereira et al. Brasil no Pisa (2003-2018): reflexões no campo da Matemática.

MEREDIK, Fernanda; MOTTA, Marcelo Souza. Os Saberes do professor de matemática na utilização das tecnologias digitais em um ensino híbrido. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 8, n. 1, 2019.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti; FERREIRA, Ana Cristina. O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, p. 981-1005, 2013.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia. Belo Horizonte: Relatório Técnico, GESTRADO/UFMG, 2020.

PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, v. 324, 2020.

PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo. Ensino médio: contradições conceituais. Curitiba: CRV, 2015.

RELATÓRIO BRASIL NO PISA 2018 (versão preliminar). (2019). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília-DF Inep/MEC.

RIECKMANN, Marco. Education for sustainable development goals: Learning objectives. Unesco Publishing, 2017.

SILVER, Edward A. Formação de professores de matemática: desafios e direções. Boletim de Educação Matemática, v. 19, n. 26, 2006.

SOUZA, Gabriela Pereira. Formação docente em tempos de pandemia: experiência na gestão escolar. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-12, 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A aventura de formar professores. Papirus Editora, 2009.

Published

22/01/2023

How to Cite

CONTINUING EDUCATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN THE PANDEMIC CONTEXT: CHALLENGES AND CHANGES . (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412623. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2623