CONSTRUCTION OF MODELS OF FOOTBALL STADIUMS THROUGH TEACHING AND LEARNING OF PLANE AND SPATIAL GEOMETRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2650

Keywords:

learning based on projects for the teaching and learning

Abstract

The learning based on projects for the teaching and learning of a given object of study, it is necessary to use digital methodologies allied to pedagogical practices that will favor the assimilation and construction of knowledge. This article aims to define collaborative methodology, the instrument of bloom taxonomy and report on the project of creating soccer stadium polls through the learning of flat and spatial geometry with eighth graders of the University School II of the Getúlio Vargas State School, located in the city of Cocalinho, State of Mato Grosso. Highlighting the important moment of the Football World Cup, national passion in Qatar, which provides a confluence between reality and educational practice. That said, a bibliographical research was carried out by authors who approached the object of study to define the concepts presented, in addition to reporting on the elaboration of the aforementioned project and the exposure of photographs of the works presented by the students. It is perceived that aggregating and uniting methodologies that awaken the creativity and engagement of students is fundamental for them to achieve the teaching objectives and the skills proposed, which will make sense in the acquisition of knowledge, especially when students put their hands in the dough, putting into practice all the acquired knowledge.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Silvania Maria Roque

    Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

  • José Olímpio dos Santos

    Bacharel em Análise de Sistemas/Informática pela Fundação Educacional do Baixo São Francisco Dr. Raimundo Marinho junto ao Centro da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Penedo/Alagoas; licenciado em Matemática pela Universidade Tiradentes, Aracaju/SE; Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês  pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando Pedagogia pela Faculdade Campos Elisios/SP; Pós-graduação em Gestão Escolar pela UFS/SE; Pós-graduado em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção)  pelo Centro Universitário Unifaveni (UNIFAVENI); e pós-graduado em Gestão de Redes e Segurança da Informação pela Faculdade de Negócios de Sergipe - FANESE. Pós-graduações Lato Sensu em: Didática e Metodologia o Ensino Superior; Pedagogia Empresarial; Didática e Metodologia do Ensino de Matemática,  pela Faculdade São Luís de França, em Aracaju/SE; Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e da Língua Inglesa; Educação Física Escolar e Tecnologia da Informação, pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando pós graduação em Avaliação de Sistemas Educacionais pela Faculdade Campos Elisios/SP. Mestrando em Educação em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - UNEATLÁNTICO (ESPANHA), mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação na Must University (USA) e mestrando em Educação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe - (UFS/SE).

  • Maria Betânia de Oliveira Marques

    Gestão em Recursos Humanos pela Universidade Paulista – (UNIP), licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas – (UFAL), pós-graduada em Educação em Direitos Humanos pela Federal de Alagoas – (UFAL) e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico – Espanha (UNEA).

     

  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

    Formada no CEFAM de Carapicuíba-Centro de Formação para o Magistério; graduada no Curso Normal Superior- Uniararas / Fundação Hermínio Ometto; graduada em Artes Visuais pela FAMOSP- Faculdade Mozarteum de São Paulo; pós graduada em Psicopedagogia Institucional, na área da Educação pela FALC - Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Educação Especial com Ênfase em Deficiência Mental, na área da Educação pela FALC- Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Mestranda em Educação pela Fundação Universitária Iberoamericana – Porto Rico.

References

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Published

15/02/2023

How to Cite

CONSTRUCTION OF MODELS OF FOOTBALL STADIUMS THROUGH TEACHING AND LEARNING OF PLANE AND SPATIAL GEOMETRY. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422650. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2650