TEACHER TRAINING FOR MULTISERIATED CLASSES IN RURAL SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2664Keywords:
current scenario of education in Brazil, we can see the emergenceAbstract
In the current scenario of education in Brazil, we can see the emergence of new approaches to facilitate student learning, although traditional pedagogies are generally considered effective, considering the average student's achievement. Among these formats are simple and creative activities aimed at increasing the student's interest in the teaching process, making it more meaningful and potentially broad based on existing goals and knowledge. This paper deals with the use of active methodologies as a tool that facilitates the teaching and learning process in multi-serial classes. The sense of educating is seen as far beyond the transmission of knowledge in the classroom, because education goes well beyond it and is the pioneer in the issues of knowledge construction and intellectual and cognitive development. Most of the time teachers are not prepared to deal with differences found in the classroom, after all there are some distinctions between the students of the city and the students of the field school, so that they can ensure the learning of all equally. The methodology used for the elaboration of this work was bibliographic research with a qualitative approach, in which the teaching of multiseriated classes is presented, ensuring that all have effective participation in teaching, providing the school to seek new paradigms and expand its curriculum, in addition to empowering its teachers to work effectively with students from multiseriate schools in the field.
Downloads
References
ANTUNES, C. Jogos para a Estimulação das Múltiplas Inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRANDÃO, C. R.A educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.
BRASIL. CONGRESSO NACIONAL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988: acompanhada de alterações adotadas por Emendas Constitucionais. 35a. ed. Brasília-DF: Câmara dos Deputados; Edições Câmara, 2012.
BRASIL. PRESIDÊNCIA DE REPÚBLICA. Decreto nº 7.352, de 04 de novembro de 2010: Dispõe sobre a Política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão –SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília-DF: MEC/SECADI, 2012.
CALDART, R. S. Educação do Campo. Educação Básica do Campo. In: CALDART, R, et. al (Orgs). Dicionário de Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Vanâncio, 2012.
CERVO, A. L.; BERVIAN. P. A., Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
COSTA. V. A. Políticas de Educação Especial e inclusão no estado do Rio de Janeiro: formação de professores e organização de escola pública. Ci. Huma. e Soc. em Rev., RJ, EDUR, v.34, n. 12, 2012.
Declaração Universal dos Direitos Humanos, aprovada pela Assembléia Geral das Nações Unidas, 5 Artigo XXVI ,10/12/1948: Disponível em: http:// portal.mj.gov.br/sedh/ct/legis_intern/ddh_bib_inter_universal.htm. Acesso em 29 de abril de 2022.
FORTUNA, T. R. Papel do brincar: aspectos relevantes a considerar no trabalho lúdico. Revista do Professor, Porto Alegre, 2002.
GANDIN, D. Projeto Político-Pedagógico: construção coletiva do rumo da escola. In: BRASIL. Ministério da Educação. Escola de Gestores da Educação Básica: unidade II: projeto político-pedagógico: construção coletiva do rumo da escola. Disponível em http://moodle3.mec.gov.br/ufrgs/file.php/47/Biblioteca_Geral/Sala_II_-_PPGE/Texos_Unidade_3/PPGE_-_UNIDADE_3_-_Projeto_Político-Pedagógico_-_construção_coletiva_do_rumo_da_escola.pdf. Acesso em 29 de abril de 2022.
HAETINGER, M.; HAETINGER, D. Jogos, Recreação e lazer. IESDE: São Paulo, 2009.
HÖFLING, E. M. Estado e Políticas (Públicas) Sociais. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, Campinas, nov, 2001.
LDB Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: http://www.mec.gov.br/legis/pdf/ldb.pdf. Acesso em 29 de abril de 2022.
LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. São Paulo: Editora Cortez, 1992.
LITTLE, A. Learning and teaching in multigrade settings: paper prepared for the UNESCO 2005 EFA Monitoring Report. 2005.
PIAGET, J. A representação do Mundo na Criança: com concurso de onze colaboradores. Aparecida. São Paulo: Idéias & Letras, 2005.
PIZA, F. F; SENA, L. B. PMG 3 – Escola Ativa. Salto para o Futuro. Disponível em www.tvebrasil.com.br/saltoparaofuturo/boletim 2001. Acesso em 29 de abril de 2022.
POLÔNIA, A. C. & DESSEM, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional, 2005.
ROCHA, A. B. de O. O papel do professor na educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, v.7, n.2, 2017.
ROSA, F. de. Templos de civilização. São Paulo: Ed. UNESP, 1998.
SILVA, M. A; CUNHA, C. (orgs). Educação Básica: políticas, avanços e pendências. Campinas - SP. Editora Autores Associados, 2014.
SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009.
SOUSA, R. C. de. Professoras de classes multisseriadas: condições de trabalho docente no Território de Identidade do Baixo Sul Baiano. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade). Salvador-BA: Universidade do Estado da Bahia, 2015.
VIVEIROS, E. R.; CAMARGO, É. P. Ensino de ciências e matemática num ambiente inclusivo: pressupostos didáticos e metodológicos. Bauru, 2006.
VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução: Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.