THE USE OF THE MOODLE PLATFORM FOR E-LEARNING IN THE UNIVERSITY OF THE STATE OF AMAZONAS - UEA: POSSIBILITIES AND CHALLENGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2674

Keywords:

E-learnig, Platform, Challenges, Moodle, Possibilities

Abstract

This work discusses the use of the Moodle platform for the creation of virtual learning environments, with emphasis on e-learning, a non-face-to-face teaching model supported by Digital Information and Communication Technologies (TDICs), bringing a reflection on the practical use of e-learning as an alternative to face-to-face teaching at the State University of Amazonas (UEA), that as a result of the COVID-19 pandemic, it needed to rethink its educational practices, so that they could enable the training in e-learning of the entire faculty of the institution. The Moodle platform is being used with its variety of tools for developing online teaching practices, both synchronously and asynchronously, Moodle Activities and Resources enable teachers to incorporate digital resources into everyday academics through the UEA AVA Virtual Learning Environment. The bibliographic nature of this research was based on the authors: Lemos (2003), Soeltl (2002), Silva (2017), Sabbatini (2007), Giardino (2009), Coelho (2017), Almeida (2003). Considerations point to the importance of using the Moodle platform in the construction of virtual learning environments, such as the UEA AVA that began to incorporate e-learning into its educational practices in the face of new challenges imposed due to the pandemic, evidencing that from the present moment, EAD will no longer be called Distance Education to become Education with Digital Approximation. The coming years should be marked by a growth in content sharing, specifically in relation to online teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dâmaris Alcinda Campos Pereira, Universidade do Estado do Amazonas

    Graduanda em Licenciatura em Computação pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

  • Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa, Universidade do Estado do Amazonas

    Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor da Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

  • João da Mata Libório Filho , Universidade do Estado do Amazonas

    Doutorando em Informática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

References

Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de. (2003). Educação a Distância na Internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022003000200010&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso: 10 jul. 2020.

Coelho, Renato José da Silva. (2017). Interação e avaliação da ferramenta bigbluebutton para webconferência integrada à plataforma moodle. TCC. Graduação em Licenciatura em Computação. Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Disponível em: < http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/857 >. Acesso: 10. jul. 2020.

Giardino, Solange. 2009. Capacitação de professores e utilização do AVA Moodle em ambiente universitário: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/2731>. Acesso: 10 jul. 2020.

Lemos, D. C. (2003). Educação Corporativa: Pesquisa de Soluções em e-learning e Modelos de Universidades Corporativas. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: <https://docplayer.com.br/4681200-Educacao-corporativa-pesquisa-de-solucoes-em-e-learning-e-modelos-de-universidades-corporativas.html>. Acesso: 10 jul. 2020.

Sabbatini, R. M. E. (2007). Ambiente de Ensino e Aprendizagem via Internet: a Plataforma Moodle. São Paulo: Instituto EduMed. Disponível em: < https://docplayer.com.br/82299-Ambiente-de-ensino-e-aprendizagem-via-internet-a-plataforma-moodle.html >. Acesso: 10 jul. 2020.

Silva, Vamercia Batista da. (2017). Integração e avaliação da QoE da ferramenta OpenMeetins para webconferência na plataforma Moodle. TCC. Graduação em Licenciatura em Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Disponível em: <http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/860>. Acesso: 10. jul. 2020.

Soeltl, F. A. E-learning. In BOOG, Madalena; BOOG, Gustavo. (Org.). (2002). Manual de Gestão de Pessoas, Volume 2. São Paulo: Gente.

Published

04/02/2023

How to Cite

THE USE OF THE MOODLE PLATFORM FOR E-LEARNING IN THE UNIVERSITY OF THE STATE OF AMAZONAS - UEA: POSSIBILITIES AND CHALLENGES . (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422674. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2674