ON THE ELABORATION OF A SET OF QUESTIONS INVOLVING COMBINATORY ANALYSIS PROBLEMS FOCUSED ON HIGH SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2811

Keywords:

elaboration of a set of questions involving Combinatorial Analysis

Abstract

This article is the result of the elaboration of a set of questions involving Combinatorial Analysis problems that are present in the syllabus of the 2nd year of High School. This activity was part of the evaluation of the subject Problem Solving in Mathematics Classes, of the Professional Master's Degree in Mathematics Teaching, offered by the Graduate Program (Strictu Sensu) in Mathematics Teaching, at the State University of Pará (UEPA). For the elaboration of the items, present in this work, the following criteria were taken into account: Bloom's Taxonomy, with questions that follow the student's learning stage; and questions that may be similar to the Basic Education Assessment System Test (SAEB); Questions from the Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP) and Brazilian Mathematics Olympiad (OBM); Recreational math questions; Public tender issues; and Questions from the National Secondary Education Exam (ENEM). To work on the content in the classroom, the use of the textbook and the use of a list of exercises is indicated with greater regularity. We conclude that most subjects related to the content on screen present a certain complexity when applied in applied problem-situations.
Keywords: Combinatorial Analysis. Elaboration of Questions. Bloom's Taxonomy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anderson Amaro Vieira

     

     

References

ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, et al. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: longman, 2001.

BALESTRI, R. Matemática: interação e tecnologia. Vol. 2. 2. Ed. São Paulo: Leya, 2016.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3ª versão. Brasília, DF, 2018.

DANTE, L. R.; VIANA, F. Matemática em Contexto: análise combinatória, probabilidade e computação. 1. Ed. Área: Matemática e suas tecnologias. São Paulo: Ática, 2020.

HAZZAN, S. Fundamentos de matemática elementar: Combinatória, Probabilidade. Vol. 5. 8. ed. São Paulo: Atual, 2013.

SOUZA, J. R. de; GARCIA, J. da S. R.. #CONTATO MATEMÁTICA, 2º ano do Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo: FTD S.A. 2016

LIMA, C. C. B. Análise Combinatória: uma aprendizagem significativa com mapas conceituais. João Pessoa (PB): 2011. 201 f.: il. Dissertação (Mestrado) – UFPB.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).

MAYER, R. E. Rote Versus Meaningful Learning - THEORY INTO PRACTICE, 41v, pp 227, 2002.

MORGADO, A.C.O.; PITOMBEIRA DE CARVALHO, J.; PINTO DE CARVALHO, P; FERNANDEZ, P. Análise Combinatória e Probabilidade. 9. ed. Rio de Janeiro: Graftex, 1991.

MORGADO, A. C. et al. Análise Combinatória e Probabilidade: com as soluções dos exercícios. 10. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2016.

ROA, R.; NAVARRO-PELAYO, V. Razonamiento Combinatorio e Implicaciones para la Enseñanza de la Probabilidad. In: JORNADAS EUROPEAS DE ESTADÍSTICA: La enseñanza y ladifusión de la estatística, 2001,Palma (Ilhas Baleares).

SÁ, P. F. de; SANTOS, M. de L. S.; RIBEIRO, A. da S. M. SAEB E PNLD: dissonâncias e implicações das avaliações de larga escala no contexto educacional brasileiro. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 673-699, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149. 2020.v5. n2. p673-699.id724. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/724. Acesso em: 15 set. 2022.

TREVISAN, A. L.; AMARAL, R. G. do. A Taxionomia revisada de Bloom aplicada à avaliação: um estudo de provas escritas de Matemática. Ciência & Educação, Bauru, v.22, n.2, p. 451- 464, junho, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516- 731320160020011. Acesso em: 26 set. 2022.

Published

21/02/2023

How to Cite

ON THE ELABORATION OF A SET OF QUESTIONS INVOLVING COMBINATORY ANALYSIS PROBLEMS FOCUSED ON HIGH SCHOOL EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422811. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2811