ART-THEATER IN SCHOOLS: AN ANALYSIS OF ARTISTIC TEACHING IN THE CURRICULAR COMPONENT IN MANAUS – AM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2886Keywords:
Art-Theater, Teaching, Curricular component, ManausAbstract
This research highlights the language of theater and its incidences based on the production of knowledge at Escola Municipal São Judas Tadeu, bringing to light an approach to an experience report based on theatrical experiences in daily school life at a school on the BR-174 road, in the city of Manaus-AM, Brazil. The specific objective of the study is to analyze how art-theater in schools is taught within the curricular component of arts in schools in Manaus. The study is qualitative, described and exploratory, cross-sectional. With this study it is possible to verify a vast experience that enable students to present in various spheres the benefits of learning art-theater in Manaus schools.
Downloads
References
BARROS, Aidil Jesus da Silveira. LEHFELDA, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de Metodologia Científica. 3 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, 2018. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br. Janeiro, 2020.
BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 12.ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
COSTA, Margareth Terezinha de Andrade. Formação docente para a diversidade. 1.ed. Curitiba, PR: Iesde Brasil, 2016.
IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.
JESUS, Altair Reis de. O projeto da modernidade, crise capitalista e ideologia pós-moderna. Temporalis, Brasília (DF), v.10, n.20, p.31-47, jul./dez. 2010.
MATIAS. Barbara Leite. Pensando a pedagogia do teatro: da sala de aula para a escola pública. 1, ed., Curitiba: Appris, 2020. Disponível: https://books.google.com.br/books. Janeiro, 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
REVERBEL, Olga. Jogos teatrais na escola: atividades globais de expressão, São Paulo: Scipione, 2009.
SANTOS, Denise. Orientações didáticas em Arte Educação. Belo Horizonte: C/Arte, 2ª ed. 2008.
SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: o ensino do teatro na escola pública, São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2010.
ZAGONEL, Bernadete. Arte na educação escolar. Curitiba, 20º ed., Ibpex, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.