(IN)SOCIAL JUSTICE AND THE MERITOCRATIC FALLACY: A GAME OF MARKED CARDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2933

Keywords:

Social injustices, Meritocracy, Dominant narratives

Abstract

The present work proposes the resumption of the debate on prejudice and inequality in the light of the deconstruction of the concept of meritocracy. The main objective of the work was to answer the question: “why does the meritocratic discourse prove to be a disservice to the achievement of social justice?”. The bibliographic review and the hypothetical-deductive approach were adopted as a research method. The specific objectives of the work were: to understand why capitalism, patriarchy and racism are aspects of the same structure of domination and how it impedes the common good. It is concluded that the achievement of social justice does not depend only on public policies, but also on the criticism of narratives that legitimize reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Donato César Almeida Teixeira

    Mestrando pelo Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa - IDPSP na área de Direito, Justiça e Desenvolvimento. Pós-graduado lato sensu pelo Centro Universitário Estácio de Ribeirão Preto/SP. Graduado em Direito pelo Centro Universitário UNIFEOB de São João da Boa Vista/SP. Advogado do Convênio de Assistência Judiciária Gratuita mantido entre a Defensoria Pública e a OAB/SP. Procurador Jurídico da Câmara Municipal de Mococa/SP.

References

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. Racismo estrutural. Col. Feminismos Plurais. Coord. Djamila Ribeiro. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BARBOSA, Ruy. A questão social e política no Brasil [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisa Social, 2010, 77 p. ISBN 978-85-7982-074-8. Available from SciELO Books <http://books.scielo.org>. Acesso em 17 mai. 2022.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de janeiro, Bertrand Brasil, 1999.

______. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In:______. Escritos de educação. Organizadores Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007, p. 41-64.

CARVALHO, José Jorge de. Racismo fenotípico e estética da segunda pele. Revista Cinética, ISSN 1983-0343, 2008. Disponível em: https://silo.tips/download/racismo-fenotipico-e-esteticas-da-segunda-pele#. Acesso: 21 jul. 2022.

CORTELLA, Mário Sérgio; FERRAZ, Janete Leão. A diversidade: aprendendo a ser humano. São Paulo: Littera, 2020.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Globo, 2001.

FISHER, Mark. Realismo Capitalista. É mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

GONZAGA, Taynan Matheus Souza; GALLAS, Ana Kelma Cunha. O retrocesso no combate da LGBTfobia no Brasil: o preconceito vivenciado pela população LGBT no ambiente escolar. Filos. e Educ., Campinas, SP, v.11, n.2, p. 281-289, maio/ago. 2019 – ISSN 1984-9605. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/download/8655345/22221/67627. Acesso em: 21 jul. 2022.

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social [online]. 2014, v. 26, n. 1 [Acessado 20 Julho 2022] , pp. 61-73. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000100005>. Epub 30 Jul 2014. ISSN 1809-4554. https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000100005.

KALSING, Vera Simone Schaefer. O novelo patriarcado-racismo-capitalismo e a consubstancialidade das relações sociais. Seminário Internacional Gêneros e Interdisciplinaridade. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/43884/1/LIVRO_SeminarioInternacionalGeneros.pdf. Brasília: UNB, 2020. Acesso: 20 jul. 2022.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Trad.: Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

MÜLLER, Friedrich. Quem é o povo?: a questão fundamental da democracia. São Paulo: Max Limonad, 2000.

PRADO JUNIOR, Caio. História Econômica do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 26ª ed., 2006.

SANDEL, Michael J. A tirania do mérito: o que aconteceu com o bem comum? Trad. Bhuvi Libanio. 6ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão a Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 1ª ed. versão Kindle, 2019.

Published

24/03/2023

How to Cite

(IN)SOCIAL JUSTICE AND THE MERITOCRATIC FALLACY: A GAME OF MARKED CARDS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432933. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2933