EDUCATION ON THE AGENDA: REPERCUSSIONS OF THE USE OF TECHNOLOGY FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3056Keywords:
Educational practices are part of the teaching and learningAbstract
Educational practices are part of the teaching and learning process and have been passing from generation to generation of teachers as the world evolves. Information and communication technologies (ICTs) represent an important tool with regard to educational practice, being part of the education of students and teachers in continuing education. This study had as general objective to investigate the repercussions of the use of technology as a pedagogical practice in the formation of teachers. The methodology was the literature review, whose bibliographic search was performed in the databases Pubmed, SciELO, Virtual Health Library, Portal Capes, Lilacs and Google Scholar, complemented with a manual search in the reference lists of the selected works. Concluding that technology as a teaching practice is efficient, since it facilitates learning resources for both students and teachers, whether they are from regular education or higher qualified training.
Downloads
References
Almeida Junior, R. M. (2013) O ensino a distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam, n. 5, p. 1-30
Arantes, V. (Org.). (2011) Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus.
Belloni, M. L. (2012) O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados
Cerutti, E. L.; Nora, M. D. (2017) Reflexões sobre a Cibercultura no ensino superior: um olhar sobre os cursos de licenciatura. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 9, n. 18, p. 32–46, jul./set. 2017
Damasceno, T. S., Cardoso, D. M., Costa, L. T. T. (2018). Uso das tecnologias de informação e comunicação e dinâmicas do trabalho DOCENTE. Vivência: Revista de Antropologia, 1(51).
Faria, A.; Faria, P. M.; Ramos, M. A. (2013) Formação e desenvolvimento profissional docente em rede: entre o presencial e o online. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 2, p. 393-417, jul./dez.
Kenski, V. M. (2015) Educação e internet no Brasil. Cad. Adenauer, Rio de Janeiro, v.16, n.3, p. 133-150.
Kenski, V. M. (2017) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).
Kenski, V.M. (2012) Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas: Papirus.
Kenski, V. M. (2012) Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, p. 141.
Libâneo, J. C. (2021) in As Tic e as Teorias da Aprendizagem, p. 52, 2021, Funiber.
Moran, J. (2019). A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora: Papirus Editora.
Siemens, G. (2021) As Tic na Educação e nas Teorias da Aprendizagem, p. 66, Barcelona, Espanha.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.