A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT FOCUSED ON ENTREPRENEURIAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3061Keywords:
carries with it the purpose of analyzing the magnitude attributedAbstract
This study carries with it the purpose of analyzing the magnitude attributed to the performance of school management focused on an entrepreneurial education, showing its advantages and disadvantages, seeking to list its limitations and perspectives. To achieve this goal, the methodology used is systematic, through readings and analysis in books, magazines, scientific articles and educational sites, subsidies that reinforce its qualitative consultation. According to the study of the data collected, it will be possible to show how it is essential that school managers, in a democratic way, are really prepared with a training that involves entrepreneurship, showing themselves highly qualified to contribute to their teaching team, providing both theoretical and methodological support to all, through problem-situations related to this theme. It is understood that entrepreneurship can not be seen as something brief, because when well worked by the whole team, it is built up proficiently, favoring so that every student can really put himself in school as a learner capable of facing his new challenges. Thus, the resourcefulness to manage and, mainly, to be able to mediate relationships that involve learning in an entrepreneurial way, is a performance that is expected of all school managers, that is, that they really feel entangled in the struggle for a true quality education.
Downloads
References
CARDOSO, M. R. G. 2018. O impacto das TIC's sobre a educação do século XXI. Cadernos da FUCAMP, v. 14, n. 20.
DOLABELA. F. 2018. Empreendedorismo, uma forma de ser: Saiba o que são empreendedores individuais e coletivos. Brasília, DF: Agência de Educação para o Desenvolvimento.
LIMA, J. F. L. de. 2021. Reflexões sobre gestão educacional no contexto da Rede Sinodal de Educação. In: GOLDMEYER, Maguito C.; LIMA, João Francisco Lopes de; WACHS, M. C.; AIRES, P. R. M. (Org.). Gestão Escolar. São Leopoldo: Sinodal/Rede Sinodal de Educação.
LOPES, R. M. (Org.). 2017. Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Sebrae.
MALACARNE, R.; BRUSTEIN, J.; BRITO, M. D. 2018. Formação de técnicos agropecuários empreendedores: o caso do IFES e sua participação na OBAP. In: GIMENEZ, F. A. P. et. al. Educação para o empreendedorismo. Curitiba: Agência de Inovação da UFPR.
MARTINS, S. N. 2018. Educação empreendedora transformando o ensino superior: diversos olhares de estudantes sobre professores empreendedores. 2018. 171 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
MOREIRA, J. A. 2020. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20.
PASSOS, Ed.; BARROS, R. B. 2019. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.
PAZ, Mário Sérgio de Oliveira; ALMEIDA, Núbia Regia de Almeida; ARAÚJO, Jaqueline Pereira de; RAMOS, Ayrton Moraes. 2021. Envolvimento dos discentes nas atividades escolares em tempos de pandemia do COVID-19: Ações desenvolvidas pelo o IFPA – Campus Paragominas. Society and Developmente, v.10, n.3.
SANTOS, Sandra Puhl dos. 2018. Educação empreendedora e pedagogia da alternância na perspectiva do desenvolvimento local sustentável: a experiência de jovens da Casa Familiar Rural (CFR). 22f. Dissertação (mestrado) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Campus Ijuí. 2018.
SCHAEFER, Ricardo; MINELLO, Ítalo Fernando. 2018. Educação Empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 3.
SILVA, Jaciane G.S.L.; LIMA, S.F.; SOUZA, V.M. 2019. A gestão escolar e a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação na prática pedagógica. Revista Mais Educação - Editora Centro Educacional Sem Fronteiras, V.2, N.6, São Paulo.
SILVA, Júlio Fernando; PENA, Roberto Patrus Mundim. 2017. O “bê-á-bá” do ensino em empreendedorismo: uma revisão da literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n. 2.
SOUZA, Francimeire Sales; LIMA, Aldaires Aires da Silva; ROSSETI, Gisela Hahn. 2019. Empreendedorismo socioambiental: uma abordagem transdisciplinar nos cursos técnicos integrados do campus boa vista zona oeste. Revista de Empreendedorismo & Inovação, v. 1, n. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.