A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT FOCUSED ON ENTREPRENEURIAL EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Thais Aparecida Correa Alves
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Alexandra Bodnariuc Garattini

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3061

Keywords:

carries with it the purpose of analyzing the magnitude attributed

Abstract

This study carries with it the purpose of analyzing the magnitude attributed to the performance of school management focused on an entrepreneurial education, showing its advantages and disadvantages, seeking to list its limitations and perspectives. To achieve this goal, the methodology used is systematic, through readings and analysis in books, magazines, scientific articles and educational sites, subsidies that reinforce its qualitative consultation. According to the study of the data collected, it will be possible to show how it is essential that school managers, in a democratic way, are really prepared with a training that involves entrepreneurship, showing themselves highly qualified to contribute to their teaching team, providing both theoretical and methodological support to all, through problem-situations related to this theme. It is understood that entrepreneurship can not be seen as something brief, because when well worked by the whole team, it is built up proficiently, favoring so that every student can really put himself in school as a learner capable of facing his new challenges. Thus, the resourcefulness to manage and, mainly, to be able to mediate relationships that involve learning in an entrepreneurial way, is a performance that is expected of all school managers, that is, that they really feel entangled in the struggle for a true quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Thais Aparecida Correa Alves

    Graduada em Pedagogia pela Faculdade Integradas de Aracruz. Pós graduada Lato Sensu em Educação Especial pela Facibra e mestranda pela Fundação Universitária Iberoamericana (UNINI – Porto Rico).

  • Anelli de Sena Araujo Leandro

    Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Alexandra Bodnariuc Garattini

    Graduada  em Pedagogia para Educação Infantil pela UFMT. Especialização em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas pela UCAM Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro e Mestranda em Educação - Especialização em Organização e gestão de Centros Educativos pela Uneatlantico – Espanha.

References

CARDOSO, M. R. G. 2018. O impacto das TIC's sobre a educação do século XXI. Cadernos da FUCAMP, v. 14, n. 20.

DOLABELA. F. 2018. Empreendedorismo, uma forma de ser: Saiba o que são empreendedores individuais e coletivos. Brasília, DF: Agência de Educação para o Desenvolvimento.

LIMA, J. F. L. de. 2021. Reflexões sobre gestão educacional no contexto da Rede Sinodal de Educação. In: GOLDMEYER, Maguito C.; LIMA, João Francisco Lopes de; WACHS, M. C.; AIRES, P. R. M. (Org.). Gestão Escolar. São Leopoldo: Sinodal/Rede Sinodal de Educação.

LOPES, R. M. (Org.). 2017. Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Sebrae.

MALACARNE, R.; BRUSTEIN, J.; BRITO, M. D. 2018. Formação de técnicos agropecuários empreendedores: o caso do IFES e sua participação na OBAP. In: GIMENEZ, F. A. P. et. al. Educação para o empreendedorismo. Curitiba: Agência de Inovação da UFPR.

MARTINS, S. N. 2018. Educação empreendedora transformando o ensino superior: diversos olhares de estudantes sobre professores empreendedores. 2018. 171 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

MOREIRA, J. A. 2020. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20.

PASSOS, Ed.; BARROS, R. B. 2019. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.

PAZ, Mário Sérgio de Oliveira; ALMEIDA, Núbia Regia de Almeida; ARAÚJO, Jaqueline Pereira de; RAMOS, Ayrton Moraes. 2021. Envolvimento dos discentes nas atividades escolares em tempos de pandemia do COVID-19: Ações desenvolvidas pelo o IFPA – Campus Paragominas. Society and Developmente, v.10, n.3.

SANTOS, Sandra Puhl dos. 2018. Educação empreendedora e pedagogia da alternância na perspectiva do desenvolvimento local sustentável: a experiência de jovens da Casa Familiar Rural (CFR). 22f. Dissertação (mestrado) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Campus Ijuí. 2018.

SCHAEFER, Ricardo; MINELLO, Ítalo Fernando. 2018. Educação Empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 3.

SILVA, Jaciane G.S.L.; LIMA, S.F.; SOUZA, V.M. 2019. A gestão escolar e a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação na prática pedagógica. Revista Mais Educação - Editora Centro Educacional Sem Fronteiras, V.2, N.6, São Paulo.

SILVA, Júlio Fernando; PENA, Roberto Patrus Mundim. 2017. O “bê-á-bá” do ensino em empreendedorismo: uma revisão da literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n. 2.

SOUZA, Francimeire Sales; LIMA, Aldaires Aires da Silva; ROSSETI, Gisela Hahn. 2019. Empreendedorismo socioambiental: uma abordagem transdisciplinar nos cursos técnicos integrados do campus boa vista zona oeste. Revista de Empreendedorismo & Inovação, v. 1, n. 1.

Published

30/04/2023

How to Cite

A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT FOCUSED ON ENTREPRENEURIAL EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453061. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3061