NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHER EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Patrícia Oliveira Danguí
  • Daisa Agostinho dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3066

Keywords:

Throughout the world lives in constant technological evolution

Abstract

Throughout the world lives in constant technological evolution, this is mainly due to globalization, in this way a teacher needs to be always and improvement, which makes relevant the use of technologies in their continuing education. In this sense, the general objective of this study was to understand the importance of new information and communication technologies in teacher education. The sectional methodology was the literature review, where the search was performed using the electronic database: Scielo (Scientific Electronic Library Online), Medline (Medical Literature Analysis and Retrieval System Online) and Google scholar. As results it was observed that there is a need to deepen about the knowledge of teachers, since we live in a world of rapid information provided by instant communication. Concluding that ICTs make a total difference in the teaching-learning process of these academics. Remembering that ICT makes classes more attractive and dynamic, providing a better absorption of content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Patrícia Oliveira Danguí

    Graduada em Pedagogia / Universidade Paranaense – Unipar. Pós Graduada em Psicopedagogia: Clínica e Institucional / Faculdade de Tecnologia Alfa de Umuarama – ALFA e Neuropsicopedagogia e Educação Especial / Faculdade de Ensino Superior de São Miguel do Iguaçu – FAESI. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Daisa Agostinho dos Santos

    Graduada em zootecnia Bacharel pela Universidade Federal de Jataí (UFJ), Biologia licenciatura pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul) e Pedagogia licenciatura pela Universidade Norte do Paraná (Unopar). Especialização em Educação no Campo e Psicopedagogia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Almeida Junior, R. M. (2013) O ensino a distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam, n. 5, p. 1-30

Arantes, V. (Org.). (2011) Educação a Distância: Pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus.

Belloni, M. L. (2012) O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados

Cerutti, E. L.; Nora, M. D. (2017) Reflexões sobre a Cibercultura no ensino superior: um olhar sobre os cursos de licenciatura. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 9, n. 18, p. 32–46, jul./set. 2017

Damasceno, T. S., Cardoso, D. M., Costa, L. T. T. (2018). Uso das tecnologias de informação e comunicação e dinâmicas do trabalho DOCENTE. Vivência: Revista de Antropologia, 1(51).

Faria, A.; Faria, P. M.; Ramos, M. A. (2013) Formação e desenvolvimento profissional docente em rede: entre o presencial e o online. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 2, p. 393-417, jul./dez.

Kenski, V. M. (2015) Educação e internet no Brasil. Cad. Adenauer, Rio de Janeiro, v.16, n.3, p. 133-150.

Kenski, V. M. (2017) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).

Kenski, V.M. (2012) Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas: Papirus.

Libâneo, J. C. (2021) in As Tic e as Teorias da Aprendizagem, p. 52, 2021, Funiber.

Moran, J. (2019). A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Editora: Papirus Editora.

Siemens, G. (2021) As Tic na Educação e nas Teorias da Aprendizagem, p. 66, Barcelona, Espanha.

Published

24/04/2023

How to Cite

NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHER EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443066. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3066