EDUCATION IN CONTEXT: EDUCATIONAL POLICIES BEYOND CHALLENGES AND CRISES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lucelina Gomes Rangel Ferreira
  • Giordano Bruno de Andrade Vieira
  • Iraide Soares da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3067

Keywords:

School education can be understood in capitalist society

Abstract

School education can be understood in capitalist society as a social function that assumes the commitment to meet the interests of the reproduction of this society, based on these intentions, educational policies aim to periodically reformulate the school character, modifying curricula, as seen in the National Common Curricular Base (BNCC), which came with the objective of proposing a "new look" at school education and its learning objectives. The general objective of this study was to understand the challenges of education in the context of educational policies. The search was performed in online databases: (a) Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS); (b) Scientific Electronic Library Online (SciELO); (c) Google scholar. Concluding that education is an essential complex to the category of work and to the process of human formation, that is, it enables the development of work and with it, of the very transformation of reality at the same time that it contributes to the transformation of human consciousness, in the sense of developing the intellectual capacity of apprehension of individuals,  And hence the need to better understand the referred social phenomenon, because it is fundamental in the orientation of the consciousness that becomes a material force in the action of the praxis of the subject, therefore, the educational policies are fundamental to guide and lead the individual in its objectives.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Lucelina Gomes Rangel Ferreira

    Graduada em Geografia e Pedagogia. Pós graduada em Intervenção para Autismo e Deficiência Intelectual e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

  • Giordano Bruno de Andrade Vieira

    Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia. Graduado em Educação Musical pela Universidade Metropolitana de Santos. Pós Graduado em Tecnologia de Informação e Comunicação para Educação Básica pela Universidade Federal de Juiz de Fora e mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

  • Iraide Soares da Silva

    Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

     

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Published

24/04/2023

How to Cite

EDUCATION IN CONTEXT: EDUCATIONAL POLICIES BEYOND CHALLENGES AND CRISES. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443067. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3067