THE XAVANTE SOCIETY AND THE TRAINING OF INDIGENOUS TEACHERS FOR THEIR EDUCATIONAL INDIGENCES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Marcia Ulrich Bisello
  • Patrícia Weimer
  • Dione Schneider Pezzini

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3069

Keywords:

brief discussion about the training of indigenous

Abstract

This brief study was developed in order to open a brief discussion about the training of indigenous teachers who are part of the Xavante society, in view of their educational indigences and the individuals of this community, who leave the villages in search of training in schools located in Mato Grosso, Brazil. It will be mentioned, the course of Letters, offered by the Federal University of Mato Grosso, which, in the opinion of the authors of this study, does not offer a training that contemplates the indigences of such public, however, it is known that the problem does not touch the course itself, or even the University, but rather, the lack of will of the Government for this issue. Thus, through this study and a bibliographic research, it was understood that education aimed at the public of indigenous peoples was guided, throughout the history of Brazil, by meanings that involve the subjugation of cultural dissimilarities, thus imposing "civilization". Thus, it is understood that, in addition to the indigenous who need to understand the language spoken in the urban educational space, seeking both to interact with their peers and also to evolve in studies, it is necessary that future indigenous teachers have some standard of preparation to receive their students in the classroom, so that the pattern of experiences experienced by indigenous people is valued.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Marcia Ulrich Bisello

    Graduada em Pedagogia, com habilitação em docência na Educação Infantil, pela UNEMAT. Especialização em Psicopedagogia Educacional, pela FAPAF. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Patrícia Weimer

    Graduada em Pedagogia, Universidade Pitágoras UNOPAR. Especialização em Educação Infantil/Área de conhecimento, Universidade Pitágoras UNOPAR. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Dione Schneider Pezzini

    Licenciada em Pedagogia, com habilitação em Pedagogo da Escol: Orientação Educacional e Supervisão escolar, pela UNIJUÍ. Especialização em Educação Especial, Instituto Cuiabano de Educação. Especialização em Educação Infantil e Séries Iniciais, pela FAPAF. Especialização em Psicopedagogia Educacional, pela FAPAF. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

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Published

24/04/2023

How to Cite

THE XAVANTE SOCIETY AND THE TRAINING OF INDIGENOUS TEACHERS FOR THEIR EDUCATIONAL INDIGENCES. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443069. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3069