THE TEACHER'S CHALLENGE FACED WITH MULTISERIAL CLASSES IN BRAZILIAN EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Juliana Fogaça Pereira Zonta
  • Marli Liane Kraemer Haslinger
  • Osileide Barreira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3071

Keywords:

about the challenge of the teacher in the face of multigrade

Abstract

This paper addresses the challenge of the teacher before the multigrade classes in Brazilian education. The sense of educating is seen as far beyond the transmission of knowledge in the classroom, because education goes well beyond it and is the pioneer in the issues of knowledge construction and intellectual and cognitive development. One of the best ways to work with multi-grade rooms is playfulness, after all, jokingly, all students can participate, each having their role. The Law of Guidelines and Bases of National Education of 1986 initiated essential advances in legislation in the form of inclusion in school. The methodology used for the preparation of this work was a bibliographic research with a qualitative approach, in which teaching in multigrade classes is presented, ensuring that everyone has effective participation in teaching, providing the school to seek new paradigms and expand its curriculum in addition to training its teachers to work effectively with students from multigrade schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Juliana Fogaça Pereira Zonta

    Licenciada em Pedagogia, UNOPAR. Especialização em Psicopedagogia Educacional, Faculdade Rio Sono. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Marli Liane Kraemer Haslinger

    Licenciada em Pedagogia, UNEMAT. Especialização em Psicopedagogia Institucional, UNOPAR, 2012. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Osileide Barreira da Silva

    Licenciada em Pedagogia. Pós-Graduada em Gestão e Organização da Escola. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

References

ARROYO, Miguel. Prefácio: Escola – Terra de Direito. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

ANTUNES, C. Jogos para a Estimulação das Múltiplas Inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRANDÃO, C. R.A educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

BRASIL. CONGRESSO NACIONAL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988: acompanhada de alterações adotadas por Emendas Constitucionais. 35a. ed. Brasília-DF: Câmara dos Deputados; Edições Câmara, 2012.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DE REPÚBLICA. Decreto nº 7.352, de 04 de novembro de 2010: Dispõe sobre a Política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão –SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília-DF: MEC/SECADI, 2012.

CALDART, R. S. Educação do Campo. Educação Básica do Campo. In: CALDART, R, et. al (Orgs). Dicionário de Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Vanâncio, 2012.

CERVO, A. L.; BERVIAN. P. A., Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

COSTA. V. A. Políticas de Educação Especial e inclusão no estado do Rio de Janeiro: formação de professores e organização de escola pública. Ci. Huma. e Soc. em Rev., RJ, EDUR, v.34, n. 12, 2012.

Declaração Universal dos Direitos Humanos, aprovada pela Assembléia Geral das Nações Unidas, 5 Artigo XXVI ,10/12/1948: Disponível em: http:// portal.mj.gov.br/sedh/ct/legis_intern/ddh_bib_inter_universal.htm.

FORTUNA, T. R. Papel do brincar: aspectos relevantes a considerar no trabalho lúdico. Revista do Professor, Porto Alegre, 2002.

HAGE, Salomão Mufarrej (Org.). Educação do Campo na Amazônia: retratos de realidades das escolas multisseriadas no Pará. 1ª Ed. Belém, 2006.

HÖFLING, E. M. Estado e Políticas (Públicas) Sociais. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, Campinas, nov, 2001.

LDB Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: http://www.mec.gov.br/legis/pdf/ldb.pdf.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. São Paulo: Editora Cortez, 1992.

LITTLE, A. Learning and teaching in multigrade settings: paper prepared for the UNESCO 2005 EFA Monitoring Report. 2005.

PIAGET, J. A representação do Mundo na Criança: com concurso de onze colaboradores. Aparecida. São Paulo: Idéias & Letras, 2005.

PIZA, F. F; SENA, L. B. PMG 3 – Escola Ativa. Salto para o Futuro. Disponível em www.tvebrasil.com.br/saltoparaofuturo/boletim 2001.

POLÔNIA, A. C. & DESSEM, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional, 2005.

ROCHA, A. B. de O. O papel do professor na educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, v.7, n.2, 2017.

ROSA, F. de. Templos de civilização. São Paulo: Ed. UNESP, 1998.

SILVA, M. A; CUNHA, C. (orgs). Educação Básica: políticas, avanços e pendências. Campinas - SP. Editora Autores Associados, 2014.

SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009.

SOUSA, R. C. de. Professoras de classes multisseriadas: condições de trabalho docente no Território de Identidade do Baixo Sul Baiano. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade). Salvador-BA: Universidade do Estado da Bahia, 2015.

VIVEIROS, E. R.; CAMARGO, É. P. Ensino de ciências e matemática num ambiente inclusivo: pressupostos didáticos e metodológicos. Bauru, 2006.

VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução: Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Published

24/04/2023

How to Cite

THE TEACHER’S CHALLENGE FACED WITH MULTISERIAL CLASSES IN BRAZILIAN EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443071. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3071