CAN THE USE OF VIRTUAL LABS MINIMIZE ABSTRACTIONS IN PHYSICS TEACHING?
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3139Keywords:
Virtual laboratories, Physics concepts, aeroAbstract
This article has as its central idea to analyze the use of Physics laboratories in Basic Education schools, intending to verify if the use of laboratories brings promising results for education minimizing the abstractions that the teaching of Physics presents and allowing students a better understanding of the concepts. We used as a basis, articles that provide information about the lack of laboratories for teaching Physics in Basic Education, as well as the benefits of using virtual laboratories. An educational product was applied at the Cardoso Fontes State School with the students of the second year of High School, where the virtual simulators PHET and Vascak were presented, directing the presentation to the association of the concepts of Physics with everyday life, more precisely to the operation of an airplane and its subsystems. At the end of the work, it was identified, through students' reports, positive progress in the teaching-learning process, where abstractions were minimized and even suppressed.
Downloads
References
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre, Rs: Penso Editora Ltda, 2018. 197 p.
LÉVY, Pierre. AS TECNOLOGIAS DA INTELIGÊNCIA: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo, Sp: Editora 34, 1992. 127 p.
MELO, Ruth Brito de Figueiredo; PIMENTEL, Pedro Steinmüller; NASCIMENTO, Gyovanna Kelly Matias do; NEVES, José Edielson da Silva. AS TIC NO ENSINO DE FÍSICA: relato de experiência com os conteúdos de ótica. Realize Eventos Científicos & Editora, Campina Grande, Pb, v. 1, n. 7, p. 1-9, 04 nov. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68053. Acesso em: 28 out. 2022.
OLIVEIRA, Felipe de Souza. DR. FISISTEIN: um blog para o ensino e a aprendizagem de física. 2018. 155 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física-Polo Ufc, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ce, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35864. Acesso em: 21 set. 2021.
TAVARES, Romero. Objetos de aprendizagem. 2009. Disponível em: http://www.fisica.ufpb.br/~romero/objetosaprendizagem/Rived/. Acesso em: 30 jan. 2023.
VASCAK, Vladmir. Física Animações: simulações. Simulações. Disponível em: https://www.vascak.cz/physicsanimations.php?l=pt. Acesso em: 21 set. 2022.
WIEMAN, Carl Edwin. PHET: simulações interativas para ciência e matemática. Simulações Interativas para Ciência e Matemática. 2002. Disponível em: https://phet.colorado.edu/pt_BR/. Acesso em: 20 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.