SELF-DIRECTED LEARNING AND INSTRUCTIONAL DESIGNER

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Luciana Madalena Marçal
  • Clenildo Costa Pimentel

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3175

Keywords:

of self-learning and self-study, encouraging

Abstract

This work aims to promote systematized practices of self-learning and self-study, encouraging and stimulating practice of scientific research and academic production, favoring the consolidation of concepts, ideas and theories discussed in the discipline, assisting the development of the organization of the work of the final course, through the reflective promotion and debate of the themes developed in the discipline, as well as the realization of a practical activity with interest and dedication being fundamental and necessary to achieve a high standard of academic scientific competence.  Always using practical or research prepositions, elevating the principle of the Instructional Designer, as well as its concepts and its foundations, as well as its uses and implications for online learning and e-learning, deepening the subjects addressed encouraging and enriching the studies in the educational area and on the subject under study.  This is what is expected before the scenario, giving a new vision and a new concept to education before the subject in emphasis, in a reflective, diagnostic and collaborative way, making a comparison between theories and everyday practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Silvania Maria Roque

    Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

  • Luciana Madalena Marçal

    Graduação em Tecnólogo em Processos Gerenciais pela UNA - UNIVERSIDADE DE CONTAGEM. Mestranda em Educação pela UNIUB – Porto Rico.

  • Clenildo Costa Pimentel

    Graduado em História pela universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA, Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional Uninter.  Pós-graduado em História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena pelo Centro Universitário Internacional Uninter, pós-graduado em educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Patrocínio -MG, pós-graduado em Gestão, Supervisão e Orientação Educacional pela Faculdade de Tecnologia e Ciências do Alto Parnaíba-Fatap e Mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

     

References

BAQUERO, R. Vygotsky e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

BOHM, D. A totalidade e a ordem implicada: uma nova percepção da realidade. 12. ed. Trad.: Mauro de Campos Silva. São Paulo: Cultrix, 2001. 292 p. 2004.

ECHEVERRÍA, A. R.; BELISÁRIO, C. M. Formação inicial e continuada de professores num núcleo de pesquisa em ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, n. 3, 2008.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete aprendizagem autodirigida. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001.

PILETTI, C. Didática geral. São Paulo: Ática, 2004.

SANTOS, W. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CT-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, dez. 2002.

SÁTYRO, N.; SOARES, S. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Textos para Discussão, nº 1267. Brasília: Ipea, 2007.

Published

15/05/2023

How to Cite

SELF-DIRECTED LEARNING AND INSTRUCTIONAL DESIGNER . (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453175. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3175