EAD AND BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: PUBLIC POLICIES AND USE OF ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3386

Keywords:

available literature on Distance Education (ODL)

Abstract

This article reviews the available literature on Distance Education (ODL) and also presents an overview of the Public Policies of Brazilian education, seen as an instrument of social inclusion and democratization in Brazil. As an enhancing factor of distance education, a brief theoretical review is presented on the use of Information and Communication Technologies (ICT) and Information and Digital Communication Technologies (ICT), which are the facilitating tools for the teaching and learning process in educational environments, especially in EaD. Below are the results and analysis of a research carried out with students of higher education courses (undergraduate, specialization, master's, doctorate and postdoctorate) in the Distance Education (EAD) modality. The methodology for this study was the selection and analysis of texts that guide Public Policies focused on Distance Education. It is structured in three parts, and in the first the concepts and conceptions of Distance Education will be presented; in the second, an overview of Public Policies focused on Distance Education, and in the third the analysis of research with distance education students, concluding with the final considerations and bibliographic references.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS).

  • Roberto Carlos Farias de Oliveira

    Graduado em Letras/Literatura e em Artes Visuais. Pós Graduação Lato Sensu em Literatura Brasileira e em Arteterapia. Mestrado em Ciências da Educação e em Artes da Cena. Doutorando em Ciências da Educação.

  • Maria Diva Silva Gomes

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em psicopedagogia e Gestão Educacional. Mestrado em Educação e doutorando em Educação.

  • Davi Oliveira da Cruz

    Graduação em Licenciatura Plena em Matemática. Pós graduação em Ensino da Matemática e da Física. Mestrado em Tecnologias Emergentes em Educação. Doutorando em Ciências da Educação.

  • Leonardo Henrique Santos Mello

    Graduado em Sistemas de Informação / Engenharia de Software. Pós Graduação Lato Sensu em MBA em Gerenciamento de Projetos, Pericia Digital Forense, Docência Universitária. Mestrado em Educação e Doutorando em Sistemas Inteligentes e em Educação.

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Published

14/06/2023

How to Cite

EAD AND BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: PUBLIC POLICIES AND USE OF ICT. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463386. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3386