THE ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGY IN BUSINESS MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3463Keywords:
advenimiento de la globalización y los numerososAbstract
With the advent of globalization and the numerous technological advances, Information Technology has taken on more and more space and importance in the daily life of individuals and organizations, presenting itself as an emerging and manipulative science of knowledge, which not only adds value to goods and services, but it also makes it possible to add knowledge to processes and routines, in order to optimize resources and manage companies efficiently based on information. In this way, the present work aims to discuss the role of Information Technology (IT) as a tool to support business management, based on a bibliographical research, a literary study was carried out, presented in this article through the exposed topics, started with the definition and fundamentals of Information Technology and its tools, followed by Business Management relating, finally, Information Technology with the business environment, thus demonstrating its importance as a strategic instrument in Business Management.
Downloads
References
ALBANO, C.S. Problemas e ações na adoção de novas tecnologias de informação: um estudo em cooperati vas agropecuárias do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2001.
ALTER, S.: Information Systems: a management perspective. Addison-Wesley Publishing Co. Massachusetts, 1992.
BOGDAN, R. J. Grounds for cognition: How goal-guided behavior shapes the mind. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum, 1994.
CAPURRO R, HJORLAND B. O conceito de informação. Perspect ciênc inf [Internet]. 2007Jan;12(1):148–207. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/j7936SHkZJkpHGH5ZNYQXnC/. Acesso em 28 de mai. 2023.
CARVALHO, J. P. S. Tecnologia da Informação como apoio á estratégia das organizações. UFMG, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-9V4MMS/1/joao_paulo_carvalho_tcc_final_5_formatacao_final.pdf#:~:text=Isso%20possibilita%20aos%20administradores%20e%20gestores%20elaborar%20estrat%C3%A9gias,%C3%A0%20tomada%20de%20decis%C3%A3o%20e%20%C3%A0%20vantagem%20competitiva. Acesso em 28 de mai. 2023.
COSTA, J. M.; ROSA, S. O. Gestão empresarial aplicada às empresas de tecnologia. Revista Humanidades e Inovação v.7, n.17, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4182. Acesso em 30 de mai. 2023.
FLEURY, Afonso. “Novas tecnologias, capa- citação tecnológica e processo de trabalho -Comparações entre o modelo japonês e o brasileiro.” In: Sobre o modelo japonês. São Paulo, Editora USP, 1993.
LAURINDO FJB, SHIMIZU T, CARVALHO MM de, RABECHINI Jr R. O papel da tecnologia da informação (TI) na estratégia das organizações. Gest Prod [Internet]. 2001Aug;8(2):160–79. Disponível em: SciELO - Brasil - O papel da tecnologia da informação (TI) na estratégia das organizações O papel da tecnologia da informação (TI) na estratégia das organizações. Acesso em 25 de mai. 2023.
LAURINDO, F.J.B. Tecnologia da informação: planejamento e gestão de estratégias. São Paulo: Atlas, 2008. p. 382.
LUFTMAN, J.N.: “Applying the Strategic Alignment Model”. In: LUFTMAN, J.N. (ed.) Competing in
the Information Age – Strategic Alignment in Practice. New York. Oxford University Press. p.43-69, 1996.
MCGEE, J. V.; PRUSAK, L. (1994). Gerenciamento estratégico da informação. Rio de Janeiro: Campus.
Moraes, G. D. de A., Terence, A. C. F., & Escrivão Filho, E. (2004). A tecnologia da informação como suporte à gestão estratégica da informação na pequena empresa. JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, 1(1), 27–43. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jistm/a/xqSpx59SPsNH7PFTDs6JvJc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 30 de mai. 2023.
MORTON, Michael S. Scott. In: The corporation of the 1990s - Information technology andorganizational transformation. New York, Oxford University Press, 1991
O’BRIEN, James. A. Sistemas de informação e as decisões gerenciais na era da Internet. Trad. de Célio Knipel Moreira e Cid Knipel Moreira. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2004. 431 p.
RODRIGUEZ, M. V.; FERRANTE, A. J. Tecnologia de Informação e Gestão Empresarial. Rio de Janeiro: E-Papers, 2000. 448 p.
ROSSETTI, A.; MORALES, A. B. O papel da tecnologia da informação na gestão do conhecimento. Ci Inf [Internet].2007Jan;36(1):124–35. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/FzcdzsLpNJ43cXj5RcRWg5v/#. Acesso em 25 de mai. 2023.
SCHREIBER, Guus et al. Knowledge engnineering and management: the CommonKADS methodology. Cambridge/Massachussets: MIT Press, 2002. 932 p.
SOUSA, Almir Ferreira de; BORTOLI NETO, Adelino De; LUPORINI, Carlos Eduardo de Mori; KIYOKAWA, Fabrício. V; MARQUES, Natan de Souza. Manual de gestão empresarial : teoria e prática / organização Almir Ferreira de Sousa, Adelino De Bortoli Neto, Carlos Eduardo de Mori Luporini ; coordenação Fabrício Kiyokawa, Natan de Souza Marques. - 1. ed. - Barueri [SP] : Manole, 2021.
TURBAN, E.; VOLONINO, L. Information Technology for Management. 8 ed. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2011.
WEIL, P.: “The Relationship Between Investment In Information Technology And Firm Performance: A Study Of The Valve Manufacturing Sector”. Information Systems Research, v.3, n.4, p.307-333, Dec. 1992.
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.